J?m we worden kampioen" te reageren. "Is dat dezelfde Michael van Praag die een jaar daarvoor in Het Parool van 15 december 1998 nog het volgende vertelde (zie 'You what?' in DAS 21): 'Het is juist dat sommige supporters zich de naam "Joden" aanmeten. Veel mensen doet dat niets, sommigen storen zich daaraan. Graag ver nam ik van u wat ik er aan zou kunnen doen om dit te laten stoppen, want het stoort mij ook. "Het zijn gewoon toffe gasten. Eerlijkheid en vriendschap staan bij hen bovenaan." Michael van Praag in het winter 2000-num- mer van het Joods Journaal over de fanatie ke Ajax-supporters. "En is dat dezelfde Michael van Praag die een jaar daarvoor in een 'Langs de lijn-special' van 27 december 1998 over dezelfde supporters nog het volgende vertelde (zie 'You what?' in DAS 21): 'En, dat als je een absolute afspraak maakt met supporters, dat dan toch blijkt dat ze die afspra ken niet na kunnen komen. En daar ben ik in teleurgesteld. "De jeugd van nu houdt er een andere mentali teit op na. Moet je je voorstellen dat knulletjes van 18, 19jaarzo'n vijf ton per jaar op hun reke ning mogen bijschrijven. Tsja, dan komen de pro blemen vanzelf. Die staan daardoor anders in het leven. Er zijn maar weinigen die de weelde kunnen dragen." Michael van Praag in het winter 2000-num- mer van het Joods Journaal. "En wie heeft die bedragen zo doen oplopen oftewel wie verpest die jeugd?" "Of er nou drie strepen op staan of het wybertje van ümbro, wat maakt het uit?" Frank Kales in Nieuwe Revu nr. 51 van 15-22 december 1999 over het feit dat de ledenraad van Ajax tegen de drie strepen op het tenue van Ajax is. "Voor alle duidelijkheid: dat wybertje is een dia mant. En het maakt heel wat uit of je een trotse "Engelse" diamant op de borst van je shirt draagt of die smerige drie "duitse" strepen op je mouw. Dat is niet alleen een kwestie van smaak maar ook van gevoel. Maar goed, dat laatste is nu juist waar het al jaren bij Ajax aan ontbreekt. "Maar bij elke club zitten mensen die reageren als supporters. Die lezen bijvoorbeeld dat ik communicatief niet goed zou zijn en die roepen dat dan na. Dat zijn mensen die enkel de resul taten als richtsnoer nemen en niet verder kijken." Jan Wouters in de Sportweek nr. 3 van 18 januari 2000. "Ja. die Jan heeft een hoge pet op van suppor ters. Zou hij Ajax zo slecht laten voetballen om die stomme supporters eens even lekker terug te pakken omdat ze nogal kritisch over Jan waren toen hij aankondigde dat Ajax met een defensieve speelwijze om moest kunnen gaan? Of omdat die mafketels hem een keer helemaal verrot scholden nadat hij Litmanen de wedstrijd uit elleboogde toen hij nog de philips-kleuren verdedigde? En zouden de spelers daarom na afloop van een wedstrijd niet meer helemaal naar het Ajax-vak mogen toelopen en alleen nog van grote afstand die imbecielen mogen toe zwaaien?" foto: Hans I t Ér, I "In economisch opzicht is het gedaan met Ajax." Het Financieel Economisch Magazine van 22 januari 2000 naar aanleiding van de tegenvai- lande resultaten die Ajax heeft behaald op het gebied van merchandising. "En dat terwijl het zo simpel is. Voer het oude logo weer in, geef adidas een schop en begin gewoon je eigen merk. Er is vast wel een mode koning met een Ajax-hart te vinden die wil hel pen om een goede Ajax-kledinglijn op te zetten." "Dat commerciële gedoe moet een keertje ophouden." Jesper Gronkjaer in Het Parool van 24 janu ari 2000 over het idee om voetballers te beta len voor doelpunten die vaak worden her haald. "Op de valreep van deze 'You what?' dan toch nog een zinnige uitspraak. Daar kunnen de Kalesen, Van Praags, Aalbersen en van den he- riken een voorbeeld aan nemen. de ajax ster nr. 28 35

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Ajax Ster (1996-2001) | 2000 | | pagina 35