Het grootste deel gaat naar de voorrang-uit
kaarthouders en de enkele kaarten die dan nog
over zijn mogen bij Gods gratie via de Ticketbox
worden verloot onder de normale uitkaarthou
ders. Opeens gooit onderling overleg tussen
Ajax en de gemeentepolitie Heerenveen roet in
het eten. Gezamenlijk wordt de conclusie
getrokken dat het eigenlijk veel handiger is als
een zo groot mogelijk aantal supporters met een
bus wordt vervoerd. Ajax besluit de spelregels
voor de kaartverkoop eigenhandig aan te pas
sen en schuift een groot aantal kaarten door
naar de veredelde busmaatschappij van Axios.
De gewone uitkaarthouder weet van niets maar
heeft wel het nakijken. Uiteindelijk slagen
slechts 49 supporters erin om via de Ticketbox
een kaart te bemachtigen.
Politiecoördinator Sjoerd de Bos uit Heerenveen
geeft desgevraagd de gang van zaken volmon
dig toe. De politie heeft Ajax laten weten dat zij
ondanks de vrije reismogelijkheid toch een ster
ke voorkeur heeft om zoveel mogelijk Ajax-sup-
porters per bus aangeleverd te krijgen. Met suc
ces heeft men van Ajax gedaan weten te krijgen
dat minimaal 50% (dit is de ondergrens voor de
politie Heerenveen) van de supporters per bus
komt. Wei geeft De Bos aan dat er in de toe
komst meer maatwerk richting supporters gele
verd zal worden. Voor ons blijft de vraag wat
men hieronder verstaat als vastgehouden blijft
worden aan allerlei vervoersregels.
1 Idiote kaartverdeling (2) psv-Ajax
Met de EK-verbouwing van het psv-stadion
wilde het op de een of andere manier maar niet
vlotten. Haast vanzelfsprekend werden de pro
blemen afgewenteld op de uitbezoekers die
geacht werden genoegen te nemen met 400
kaarten in plaats van het normale aantal van
1300. Ook het wedstrijdschema lijkt vooraf al op
een vertraging te hebben ingespeeld, want "toe
vallig" moesten de drie clubs met de grootste
aanhang (Ajax, feyenoord en FC Utrecht) alle
maal in dezelfde periode naar eindhoven. Zowel
Ajax als feyenoord hebben het eerste bod van
400 kaarten verontwaardigd van de hand gewe
zen, waarna psv het bod ijlings verhoogde tot
800. Nog steeds onvoldoende naar onze
mening. Desondanks is Ajax akkoord gegaan.
Een woordvoerder van Ajax: "We zijn niet geluk
kig met 800 kaarten, maar we snappen dat in
deze situatie niet meer mogelijk is". Hoezo, niet
meer mogelijk? Er resteren nog enkele duizen
den vrije plaatsen en met wat meer goede wil
(of misschien druk) was hier best nog wel meer
uit te halen. Wat ons betreft had Ajax zelfs de
800 kaarten mogen weigeren.
Als klap op de vuurpijl slaagt psv erin om de
helft van de extra kosten van 100.000 voor
veiligheidsvoorzieningen af te wentelen op Ajax,
feyenoord en de KNVB (16,7% per partij), feye
noord berekent de kosten door aan de eigen
supporters, terwijl Michiel Menting laat weten
dat Ajax hiervan af ziet. Deze bewering kunnen
we niet rijmen met de prijsstelling. Supporters
van feyenoord betalen 72 voor een treincom-
bi, terwijl de kassa voor de Ajacieden 75 aan
geeft. Voor de toegangskaarten brengt psv 35
in rekening, zodat we er vanuit moeten gaan dat
ook de Ajax-supporters op een of andere wijze
meebetalen aan de vertraging. De EK-organisa-
tie blijft vreemd genoeg volledig buiten schot.
Als schrale pleister op de wonde kondigt psv
aan dat de capaciteit van het bezoekersvak met
ingang van het komende seizoen wordt vergroot
van 1300 naar 1600 plaatsen. En dat is volgens
ons nog steeds aanzienlijk minder dan tien pro
cent.
I Idiote kaartverdeling (3) nogmaals psv-
Ajax
Tandenknarsend rekenen we snel uit dat van de
800 kaarten er 250 naar de voorranguitkaart-
houders zullen gaan. Er blijven nog 550 kaar
ten over voor ongeveer 800 punten van de
Ticketbox, dat wordt weer de bekende loterij.
Deze logica wordt niet door Ajax gevolgd, waar
één of andere knurft heeft besloten dat opnieuw
de stichting Axios eenderde van de resterende
kaarten mag inpikken voor supporters die toe
vallig met de bus reizen. Er lijkt een beleid te
worden gevoerd dat supporters die vrijwillig een
bus instappen worden beloond met een grotere
kans op een kaart bij topwedstrijden. We krijgen
nu de kromme situatie dat er drie soorten sup
porters onderscheiden kunnen worden. Het
crème-de-la-crème bestaat uit de kleine groep
supporters van ongeveer 250 personen die altijd
meereizen, dit zijn de zogenaamde voorrang-
uitkaarthouders. Het tweede echelon reist met
Axios mee, waarbij de kaartverdeling deels
door voorinschrijving en deels door het oncon
troleerbare ons-kent-ons principe plaatsvindt.
De resterende kaartkruimels worden verdeeld
onder de gewone uitkaarthouders. Zij mogen
zich zenuwtrekkend bij de Ticketbox melden met
de stille hoop eindelijk eens iemand te treffen
die de kaart precies op atoomtijd 9.00 uur door
het apparaat weet te halen. Gezien het feit dat
de meeste winkeliers stekeblind, stokdoof en a-
technisch zijn en bovendien zwaar aan
Parkinson leiden, laat zich de situatie op een
16
de ajax ster nr. 28