rriE! +++ACTIE! +++ACTIE! +++ACTIE! +++ACTIE! +++ACTIE!
slechte weersomstandigheden met 400 sup
porters opdagen voor een demonstratieve
optocht van het Centraal Station naar
Spangen, waar de hoofdtribune werd
bestormd. Voor de wedstrijd Heerenveen -
feyenoord moeten de rotterdammers het doen
met 375 kaarten, zodat ook hier een oproep is
gedaan aan supporters om zonder kaartje
naar Heerenveen af te reizen uit protest tegen
het belachelijk lage aantal.
FC Twente - Ajax verboden?
Zoals bekend richt de actie zich niet alleen
tegen de verplichte combi-reizen, maar ook
tegen de steeds kleinere hoeveelheden kaar
ten die ter beschikking worden gesteld aan
bezoekers. Alleen met het instellen van een
verplichte 10%-regeling kan dit verschijnsel
een halt worden toegeroepen, anders krijgen
we straks de ridicule situatie dat 250 zorgvul
dig geselecteerde elite-supporters mee mogen
naar een feyenoord-Ajax. Wij hebben dit punt
zwaar laten meewegen in het overleg over de
wedstrijd FC Twente - Ajax. Ajax veegt dit punt
van tafel door erop te wijzen dat alleen de uit
wedstrijden tegen psv en feyenoord zijn uitver
kocht. Waar Ajax dit vandaan haalt, begrijpen
we niet. Tweewekelijks staat immers op
Teletekst dat er weer een uitwedstrijd voor
Ajax-supporters is uitverkocht. En dat ondanks
dat slechts de beperkte groep uitkaarthouders
in de gelegenheid wordt gesteld om een kaart
te kopen. Desondanks begint het ontmoedi
gingsbeleid voor uitwedstrijden zijn vruchten
steeds meer af te werpen, want voor een
steeds grotere groep supporters hoeft al het
ingewikkelde gedoe om aan kaarten te komen
allang niet meer.
Als logisch gevolg van ons standpunt hebben
wij gevraagd om extra kaarten te verkopen
voor het Ajax-vak in Enschede, voor het geval
dat er supporters meedoen aan de actie die
geen kaart hebben kunnen kopen. Dit blijkt
een brug te ver te zijn en men weigert mede
werking te verlenen. Ook burgemeester Mans
doet enkele dagen later een duit in het zakje
door vast te blijven houden aan de bus-combi,
alsof de actie nu juist niet is opgezet om uit
protest niet in de bus te stappen. Inderdaad,
ook Mans behoort tot de grote groep burge
meesters die niet reageerde op eerder verzon
den brieven, zodat de man waarschijnlijk geen
flauw benul heeft waar de actie over gaat.
Door de toenemende onzekerheid over het
aantal actievoerende Ajacieden groeit de
vrees voor een onbeheersbare situatie in
Enschede, waar toevallig ook nog een koop
zondag wordt gehouden. Wij gaan er op dit
moment (7 december) van uit dat de wedstrijd
verboden zal gaan worden. In dat geval over
wegen wij de actie te verplaatsen naar een
andere voetbalwedstrijd, bijvoorbeeld FC
Utrecht - psv.
Actiebereidheid Ajacieden
Supporters reageerden over het algemeen
positief op de aangekondigde acties. Een
groot aantal Ajacieden heeft ons laten weten
volledig achter de acties te staan. Toch blijven
wij ons verbazen over een kleine groep zeur
pieten die weliswaar allemaal beweren achter
de actie te staan, maar intussen een oeverlo
ze discussie op Internet met elkaar opstart.
Hamvraag hierbij is op welke wijze men de
reeds betaalde kaarten van Axios in handen
krijgt zodat er alsnog in de eigen auto gestapt
kan worden richting Enschede. Het spreekt
voor zich dat Axios, als verlengstuk van Ajax,
er niet over piekert de kaarten op een eerder
moment te overhandigen aan supporters.
Doen ze het wel, dan zullen de combi-bussen
leeg zijn. Supporters die wat verder kijken dan
hun neus lang is, weten dat het volstrekt onbe
langrijk is of er wel of geen kaartje is. Zij weten
dat het eventueel missen van één wedstrijd
opweegt tegen het niet kunnen bijwonen van
talloze wedstrijden in de toekomst omdat er
weinig kaarten zijn of vanwege de onbetaal
baarheid. Wij doen nogmaals een beroep op
de Ajacieden om solidair te zijn met de goede
zaak. Ook in de komende maanden zullen wij
in samenwerking met andere ongeorganiseer
den (inclusief de fanzines) actie gaan voeren
om onze eisen kracht bij te zetten. Het succes
van de actie wordt grotendeels bepaald door
de mate waarin Ajacieden solidair willen zijn!
de ajax ster nr. 27
5