Op weg naar de Een interview met Frank Kales Toen hij op 1 februari j.l. Algemeen Directeur werd, moet Frank Kales één van de oudste debutanten bij Ajax geweest zijn. Hij kwam om de kussens op te schudden en dat is gebeurd. Menige supporter is zich wild geschrokken nadat hij de mogelijkheid opperde om met Ajax nationaal en Ajax internationaal te gaan spelen. Zijn laatste wapenfeit, het aantrekken van kledingsponsor adidas, is ook niet bij alle supporters even goed gevallen. Voor DAS reden genoeg deze man eens aan de tand te voelen. In één van uw eerste interviews heeft u zich hardop afgevraagd of de Arena wel sfeervol genoeg is. Hoe kijkt u daar nu tegenaan? Ik vind de Arena best sfeervol als het vol is en er gezongen wordt. Als er 'leven' is dan vind ik de Arena leuker dan een hele hoop andere stadions. Er is een sfeer gebouwd tegen de Arena die ik niet terecht vind, maar dat is mijn gevoel. Ik hoop wel dat veel meer mensen gaan zingen, juichen en met vlaggen gaan zwaaien. Dat is wel iets waar het in een groot deel van het stadion aan ontbreekt. Dat vind ik ook wel. Maar zoals je zelf ziet in een wedstrijd als tegen Hapoël, moet het elftal eerst presteren en als het niet lukt, kan je het niemand kwalijk nemen dat ze de pest in hebben. Zelfs de meest fanatieke supporters op de Zuidtribune begonnen onrustig te worden. Hoe trouw en loyaal kan je verwachten dat supporters zijn? Dat ze alleen maar juichen en alleen maar achter je staan, daar zit een grens aan. in Spanje is het heel lang loyaal en dan slaat het om naar het andere uiterste. Wij hebben een kritischer publiek. Waarom moest Champy verdwijnen? Omdat maar weinig mensen het leuk vonden. Als het niet door mensen geapprecieerd wordt als een leuke toevoeging aan de wedstrijd moet je ermee stoppen. Dus u bent toch wel gevoelig voor wat het publiek wil? Ik vind het publiek in het stadion en dat zal ik blijven herhalen, onze belangrijkste klant. Dus als wij het niet goed doen voor het publiek, dan moeten we andere dingen verzinnen. Het publiek is voor ons nu gemiddeld 45.000 man per wedstrijd en het is heel moeilijk om te zeggen 'het publiek'. De een wil dit, de ander wil dat. Ga je op het 'gemiddelde' zitten dan is ook niemand gelukkig. Het is dus heel moeilijk om uit te vinden wat je benadering moet zijn. Wat is er waar van het hardnekkige gerucht dat Ajax bezig is met een soort van eerherstel van het echte embleem? Dat gerucht is niet waar. Je maakt stappen en je moet flink zijn op een gegeven ogenblik. Je doet een boek dicht en je gaat verder met de volgende fase. We hebben het nieuwe logo vijf of zes jaar geleden geïntroduceerd en that's it. Anders blijf je steeds maar weer bezig met: wat vroeger was, moet weer terugkomen. En als het oude logo nou mooier is? Mooi is een kwestie van smaak. Uit een 'retro- gevoel' zouden we het weer kunnen gebruiken, maar niet vanuit de beslissing die genomen is. Ik vind het nieuwe logo prachtig. Je zou het kunnen enquêteren bij de 45.000 mensen: vindt u dit logo mooier of dat. Maar je moet dan ook navraag doen bij de één miljoen mensen in Nederland die Ajax een warm hart toedragen. Dat zijn ook fans, weliswaar kleine fans, maar die hebben ook het gevoel dat ze iets met Ajax hebben. Als nou 35.000 van de 45.000 mensen het 34 de ajax ster nr. 27

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Ajax Ster (1996-2001) | 1999 | | pagina 34