Redactie DAS Postbus 4097 2003 EB Haarlem pi_alfa@euronet.nl 42 de mening van de schrijver hoeft niet de mening van de redactie te zijn. de redactie behoudt het recht een brief in te korten. SVA of OFA? Supporters willen voetbal zien: Dus GEEN Champy, miss Ajax, product-catalogus, Canal+-folders, champagne, arenakaarten, videoclips, reclamespots, te dure snacks, stupide dansjes, verwende spelers, bobo's, gesloten dak bij 25TC, combiregelingen, napratende marionetten van Ajax, wedstrij den op rare tijden en dagen, supportersre- giofeesten. Wij willen voetbal zien en de echte sfeer proeven zoals vroeger: Dus strijd, hoogstandjes, luisteren naar het gekanker van iedereen, patat met, betalen met geld (guldens), fakkels/ vuurwerk, juichen zonder muziek, na afloop de metro nemen vanaf station Bijlmer, met eigen ver voer reizen naar uitwedstrijden, en boven alles: ZONDAGMIDDAG 14:30 uur AFTRAP PEN (alleen tegen f#*#@$ord of p$* om 18:00 uur omdat die 50 miljoen toch ergens vandaan moet komen). Maak je daar dan ook sterk voor!! Ik wil u op iets wijzen wat rechtsreeks uit de marketing boeken komt: "een bedrijf moet zich richten op de specifieke verlangens van een bepaal de groep (potentiële) afnemers" oftewel een doel-groep. "Klantgerichtheid hoort centraal te staan, met het doel duurzame relaties op te bouwen" en een bedrijf kan niet iedereen tevreden stellen, dit houdt in dat het bedrijf sommige groepen consumenten liever niet heeft als klanten". Lees voor bedrijf Ajax, lees voor doelgroep consument zonder eigen mening en lees voor consumenten ECHTE SUPPORTER (bron: Grondslagen van de marketing, Verhage). De handelswijze van Ajax en de SVA is in mijn ogen erop gericht om alleen maar con sumenten zonder eigen mening het stadion in te lokken, prima doelgroep uit marketingoogpunt, maar voetbal ieeft vol gens mij nog steeds bij de gratie van de echte SUPPORTER. Zo lang Ajax niet inziet dat de belangrijkste doelgroep niet serieus wordt genomen krijg je automatisch een tegenreactieOFA is het gevolg (de con sumentenbond voor ECHTE Ajax-suppor- ters). Het zou de SVA en Ajax dus sieren als ze eindelijk eens de hand in eigen boezem durven te steken en erkennen dat ze fout handelen of gewoon toegeven dat ze de lastpakken van ZUID lie ver kwijt zijn (misschien doen ze dit laatste al door de stadion-verboden, beloftes niet nakomen, etc). Maar als je echt kloten hebt zeg je het gewoon! Gewoon op z'n Amsterdams, recht in ons gezicht (de reac tie laat zich raden)! Dus zolang de SVA zich gedraagt als een schoothondje dat aan een zware 24 karaats vergulde Ajax-ketting ligt en Ajax niet hardop zegt wat het denkt gaat mijn sympathie en steun uit naar een organi satie die echt onafhankelijk is en niet gemuil korfd door het leven gaat, de OFA dus. Ik ver wacht geen reactie van u, dat zou ijdele hoop zijn. Rekent u er alleen wel op dat de klant nog altijd koning is. Zijn reactie komt ooit, en dat zal op een moment zijn dat het u niet schikt.En zoais de heer Van Praag altijd zegt: ik ben altijd bereikbaar voor jullie. Met vriendelijke groet van een mondige con sument, Ruud Mees, vak 127. PS: dit verhaal gaat Ajax specifiek aan maar gaat ook op voor voetbal in het algemeen, de commercie brengt het voetbal om zeep. de ajax ster nr. 26

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Ajax Ster (1996-2001) | 1999 | | pagina 42