Amsterdam - rotterdam. Voorlopig blijven wij ons door dit soort prijzen belazerd voelen. OFA schaart zich achter boycotactie Als een soort testcase hebben wij de OFA schriftelijk gevraagd om een standpunt in te nemen over de aangekondigde supportersacties tegen de verplichte combireizen. Binnen 24 uur reageerde het bestuur van de vereniging door zich achter de acties te scharen. Hierbij wordt het voorbehoud gemaakt dat "de betrokken partijen in de gelegenheid gesteld moeten worden om de gewenste veranderingen door te voeren alvorens tot de aangekondigde acties wordt overgegaan". De OFA spreekt tevens de bereidheid uit om gezamenlijk te zoeken naar een constructieve oplossing. I SVA: wazig standpunt Uiteraard hebben wij de SVA ook gevraagd om schriftelijk te reageren. Na maar liefst tien dagen reageert Nico Smith met een kort briefje waarin wordt verwezen naar het commentaar op de internet-site van de SVA. Opnieuw een merkwaardige reactie van de SVA, want op de internet-site haalt men fel uit naar de OFA die van schreeuwerig gedrag wordt beticht ten aanzien van het gevoelige onderwerp van de belangenbehartiging. De SVA stelt dat zij meer voor supporters doet dan menigeen zou vermoeden, maar voert de belangenbehartiging in alle stilte achter de schermen uit De zichzelf zelfstandig noemende vereniging zegt zelfstandig haar beleid te bepalen(..), om hier direct aan toe te voegen dat de SVA inderdaad onlosmakelijk met Ajax verbonden is. Hier kunnen we niet zo veel mee, zodat we moeten concluderen dat het nog steeds erg lastig voor de SVA is om op concrete vragen to-the-point te antwoorden. Geheel onverwacht neemt SVA-bestuurder Wilco Jongeneel contact op met de redactie. Jongeneel benadrukt dat de SVA geen aanval op de OFA van zin was. De SVA onderschrijft de mening van de actievoerders en hoopt langs de reguliere weg met de KNVB en de overheid tot oplossingen te komen. Op de vraag of dit betekent dat als deze oplossingen niet komen, de SVA eveneens actie zal gaan voeren is Jongeneel minder expliciet. Er wordt een gepaste reactie van de SVA in het vooruitzicht gesteld. Tenslotte geeft Jongeneel aan dat de SVA een duidelijker koers wil gaan varen. De SVA wenst een gesprek met alle partijen die betrokken zijn rondom Ajax, niet alleen met de OFA en DAS maar met alle groeperingen. De toekomst zal moeten uitwijzen of de goede voornemens enig effect gaan sorteren. I Sfeerteam De activiteiten van het sfeerteam gaan verder dan het neerleggen van wat zakken snippers of het uitdelen van vlaggen. Ook over de zogenaamde "aankleding" van de Arena heeft het sfeerteam een uitgesproken mening en aldus wordt geprobeerd de Arena langzaam maar zeker te veranderen van een theater in een voetbalstadion. Eén van de ideeën behelst het plan om de gehele betonnen rand van de tweede ring te voorzien van een semi permanent spandoek wa§rin de geschiedenis van Ajax wordt afgebeeld. In maar liefst 583 meter doek zullen alle markante Ajax-zaken worden afgebeeld, van de stadions en gewonnen bekers tot de gezichtsbepalende spelers. De kosten bedragen ongeveer 60.000. Tot teleurstelling van het sfeerteam lijkt het plan dood te bloeden vanwege een trage besluitvorming bij Ajax. Zoals meestal lijkt het vooral de vraag wie de rekening moet voldoen, de armlastige Arena weigert mee te betalen. Creatieve supporters met andere ideeën kunnen zich wenden tot het sfeerteam, postbus 36252, 1020 MG Amsterdam. 1 OFA verslaat falende Roever Reisbureau Roever, of beter Advanced Travel Partners Roever, ging er tot voor kort prat op dat zij altijd supportersreizen organiseren, ook naar de wat minder aantrekkelijke wedstrijden. Hiermee verklaart het bedrijf ook de peperdure reizen, want dit zou het verlies op de minder lucratieve bestemmingen moeten compenseren. Het blijkt een gelegen heidsargument te zijn, want het bedrijf slaagt er niet eens in een dagvlucht of een tweedaagse reis te organiseren naar Haifa. Normaliter weet het bedrijf op listige wijze beslag te leggen op elk vliegwaardig toestel, maar nu staan zij plotseling met lege handen. Het verschraalde aanbod blijkt te bestaan uit een handvol plaatsen bij welgeteld één vierdaagse reis samen met het team, die bij nader inzien nog niet eens drie dagen duurt (65 uur). De prijs is met 1795,- exclusief luchthaven- en securitybelasting ouderwets te noemen. Supporters die er blind op vertrouwden dat 36 de ajax ster nr. 26

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Ajax Ster (1996-2001) | 1999 | | pagina 36