Amsterdam - rotterdam. Voorlopig blijven wij
ons door dit soort prijzen belazerd voelen.
OFA schaart zich achter boycotactie
Als een soort testcase hebben wij de OFA
schriftelijk gevraagd om een standpunt in te
nemen over de aangekondigde
supportersacties tegen de verplichte
combireizen. Binnen 24 uur reageerde het
bestuur van de vereniging door zich achter de
acties te scharen. Hierbij wordt het voorbehoud
gemaakt dat "de betrokken partijen in de
gelegenheid gesteld moeten worden om de
gewenste veranderingen door te voeren
alvorens tot de aangekondigde acties wordt
overgegaan". De OFA spreekt tevens de
bereidheid uit om gezamenlijk te zoeken naar
een constructieve oplossing.
I SVA: wazig standpunt
Uiteraard hebben wij de SVA ook gevraagd om
schriftelijk te reageren. Na maar liefst tien
dagen reageert Nico Smith met een kort briefje
waarin wordt verwezen naar het commentaar
op de internet-site van de SVA.
Opnieuw een merkwaardige reactie van de
SVA, want op de internet-site haalt men fel uit
naar de OFA die van schreeuwerig gedrag
wordt beticht ten aanzien van het gevoelige
onderwerp van de belangenbehartiging. De
SVA stelt dat zij meer voor supporters doet dan
menigeen zou vermoeden, maar voert de
belangenbehartiging in alle stilte achter de
schermen uit De zichzelf zelfstandig
noemende vereniging zegt zelfstandig haar
beleid te bepalen(..), om hier direct aan toe te
voegen dat de SVA inderdaad onlosmakelijk
met Ajax verbonden is.
Hier kunnen we niet zo veel mee, zodat we
moeten concluderen dat het nog steeds erg
lastig voor de SVA is om op concrete vragen
to-the-point te antwoorden.
Geheel onverwacht neemt SVA-bestuurder
Wilco Jongeneel contact op met de redactie.
Jongeneel benadrukt dat de SVA geen aanval
op de OFA van zin was. De SVA onderschrijft
de mening van de actievoerders en hoopt langs
de reguliere weg met de KNVB en de overheid
tot oplossingen te komen. Op de vraag of dit
betekent dat als deze oplossingen niet komen,
de SVA eveneens actie zal gaan voeren is
Jongeneel minder expliciet. Er wordt een
gepaste reactie van de SVA in het vooruitzicht
gesteld. Tenslotte geeft Jongeneel aan dat de
SVA een duidelijker koers wil gaan varen. De
SVA wenst een gesprek met alle partijen die
betrokken zijn rondom Ajax, niet alleen met de
OFA en DAS maar met alle groeperingen. De
toekomst zal moeten uitwijzen of de goede
voornemens enig effect gaan sorteren.
I Sfeerteam
De activiteiten van het sfeerteam gaan verder
dan het neerleggen van wat zakken snippers
of het uitdelen van vlaggen. Ook over de
zogenaamde "aankleding" van de Arena heeft
het sfeerteam een uitgesproken mening en
aldus wordt geprobeerd de Arena langzaam
maar zeker te veranderen van een theater in
een voetbalstadion. Eén van de ideeën behelst
het plan om de gehele betonnen rand van de
tweede ring te voorzien van een semi
permanent spandoek wa§rin de geschiedenis
van Ajax wordt afgebeeld. In maar liefst 583
meter doek zullen alle markante Ajax-zaken
worden afgebeeld, van de stadions en
gewonnen bekers tot de gezichtsbepalende
spelers. De kosten bedragen ongeveer
60.000. Tot teleurstelling van het sfeerteam
lijkt het plan dood te bloeden vanwege een
trage besluitvorming bij Ajax. Zoals meestal lijkt
het vooral de vraag wie de rekening moet
voldoen, de armlastige Arena weigert mee te
betalen.
Creatieve supporters met andere ideeën
kunnen zich wenden tot het sfeerteam, postbus
36252, 1020 MG Amsterdam.
1 OFA verslaat falende Roever
Reisbureau Roever, of beter Advanced Travel
Partners Roever, ging er tot voor kort prat op
dat zij altijd supportersreizen organiseren, ook
naar de wat minder aantrekkelijke wedstrijden.
Hiermee verklaart het bedrijf ook de peperdure
reizen, want dit zou het verlies op de minder
lucratieve bestemmingen moeten
compenseren. Het blijkt een gelegen
heidsargument te zijn, want het bedrijf slaagt
er niet eens in een dagvlucht of een
tweedaagse reis te organiseren naar Haifa.
Normaliter weet het bedrijf op listige wijze
beslag te leggen op elk vliegwaardig toestel,
maar nu staan zij plotseling met lege handen.
Het verschraalde aanbod blijkt te bestaan uit
een handvol plaatsen bij welgeteld één
vierdaagse reis samen met het team, die bij
nader inzien nog niet eens drie dagen duurt
(65 uur). De prijs is met 1795,- exclusief
luchthaven- en securitybelasting ouderwets te
noemen.
Supporters die er blind op vertrouwden dat
36
de ajax ster nr. 26