en zit men echt niet verlegen om Ajax, psv of feyenoord. Ook uit de mond van supporters valt steeds vaker te horen dat een Europese competitie om meerdere redenen niet aantrekkelijk is. Het bezoeken van uitwedstrijden wordt immers onbetaalbaar en waarschijnlijk zien supporters net zo lief Ajax - RKC als Ajax - Juventus. Een Europese competitie maakt dat het aparte karakter van Europees voetbal verdwijnt en de nationale competitie devalueert. De vraag is ook wat de Nederlandse topclubs te zoeken hebben in zo'n competitie. De kans is groot dat ze een rol als ■pp7 middenmoter moeten vervullen waardoor hun status als topclub ontegenzeglijk wordt aangetast. Wie de redenering van Kales doortrekt naar een Europese competitie, kan bovendien niet anders dan concluderen dat topclubs zoals Manchester United meer aanspraak mogen maken op televisiegelden dan Ajax omdat ze groter en populairder zijn. Zo wordt Ajax ook in financieel opzicht een Europese middenmoter die zich met bescheiden ambities tevreden zal moeten stellen. Als er dan toch internationaler gedacht moet worden, is een samenvoeging van de Nederlandse en Belgische competities een meer reële optie, die bovendien ook voor supporters aantrekkelijk kan zijn. De vraag is echter wat het onaantrekkelijke verdedigende Belgische voetbal aan de Nederlandse competitie toevoegt. Sportiviteit versus financiële belangen Déze twee leven op gespannen voet met elkaar. Het is duidelijk dat Ajax als beursgenoteerde club zijn aandeelhouders iets te bieden moet hebben. Bij voorkeur een van jaar tot jaar regelmatig stijgend dividend. Daarom moeten clubs ook buiten het veld de concurrentie met elkaar aangaan. Een ongezonde situatie want de voetbalsport dreigt daarmee te verworden tot een spelletje monopolie dat is afgelopen als Manchester United gewonnen heeft. Man U is dan definitief de populairste en rijkste club, maar tegen wie moeten ze spelen? Op dit moment hebben clubbestuurders absoluut niet in de gaten dat voetbalclubs wederzijds van elkaar afhankelijk zijn. De verschillen dreigen op nationaal, maar ook op Europees niveau zo groot te worden dat er een onverslaanbare elite ontstaat waar de rest nooit of te nimmer meer van kan winnen. De aantrekkelijkheid van 'het product' voetbal ligt juist in de onzekerheid over de uitslag. De kans op winnen moet in evenwicht zijn met het risico van verliezen. De krachtverschillen in een competitie mogen niet te groot zijn, anders verliest het voetbal zijn aantrekkingskracht. In feite is iedere competitie een kartel (waar de Europese Commissie zo op tegen is), maar één dat nodig is om de sportieve concurrentie te kunnen garanderen. In dit opzicht verschilt voetbal van iedere gewone bedrijfstak. Supporters en het 'merk' Volgens financiële analisten zijn er vanwege de 'merkentrouw' van voetbalsupporters oneindig veel mogelijkheden om geld te verdienen. In de praktijk valt dat bitter tegen. In Engeland wordt het schip reeds door de wal gekeerd. De inkomsten uit merchandising lopen terug. Niet in laatste plaats omdat supporters het gevoel hebben dat ze door hun club worden uitgeknepen. De prijzen van shirts variëren van £40 tot £70 en iedere club heeft elk seizoen minimaal twee nieuwe shirts. Uiteraard wil iedere supporter in het nieuwste shirt lopen (bij Newcastle draagt 70% van de stadionbezoekers een shirt van de club), maar niet tegen elke prijs. De verkoop van club-artikelen is in Engeland het verst gevorderd. Op het vasteland van Europa staat het nog in de kinderschoenen. Het jaarverslag van Ajax laat zien dat de inkomsten uit merchandising in de eerste helft van 1998 niet meer dan 3,7 miljoen bedroegen, in Engeland zou Ajax met een dergelijke opbrengst ternauwernood op een achtste plaats eindigen achter Aston Villa en dan hebben we het alleen over beursgenoteerde clubs. De clubs hebben zich ook gek laten maken met het idee dat met Pay Per View heel veel geld te 38 de ajax ster nr. 25

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Ajax Ster (1996-2001) | 1999 | | pagina 38