Leeuwarden
Wezep
Amsterdam
betekent een verplichte buscombi. Dit heeft tot
gevolg dat supporters uit Wezep geacht worden
om eerst even naar Amsterdam te reizen, om
aldaar in een bus te stappen die enige tijd later met
een slakkengang weer door de eigen regio rijdt. Of
niet? Nee, het kan nog erger. Knurftige
routeplanners hebben gekozen voor de route over
de Afsluitdijk, zodat deze supporters niet 100
kilometer maar 250 kilometer afstand moeten
overbruggen om de wedstrijd te zien. Met de
terugreis erbij wordt er van de fans verwacht dat
zij op een vrijdagavond even 500 kilometer
afleggen.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat de groep
besloot om op eigen gelegenheid af te reizen,
botte maatregelen vragen tenslotte om botte
reacties.
Na enige discussie met de politie in Leeuwarden
wordt de groep toegelaten tot het stadion, net
zoals alle andere aanwezige Ajax-bobo's met een
Porsche maar zonder uitkaart. Het gezonde
verstand lijkt hiermee alsnog te zegevieren. Dit is
maar schijn, want de geheimzinnige Commissie
orde en veiligheid (wij stellen ons hier een soort
Ajax-KGB bij voor), spuugt enkele dagen later op
schriftelijke wijze vuur. In een anoniem Ajax-
schrijven wordt met hel en verdoemenis gedreigd
als dit ooit nog een keer voorkomt. Voor het gemak
worden alle uitkaarthouders lastig gevallen met dit
soort flutbriefjes, zodat de eerste irritaties van het
seizoen alweer opdoemen.
I Landelijke boycotactie tegen combi-reizen in
voorbereiding
Het maatwerk dat door de Commissie
Stekelenburg wordt aanbevolen blijkt in de praktijk
uit te draaien op een beleid om het bezoek van
uitwedstrijden zoveel mogelijk te frustreren (zie
voorgaand artikel). Het neemt zo langzamerhand
dusdanige vormen aan dat de tijd rijp lijkt om
samen met andere fanzinebladen een landelijke
actie voor te bereiden. Het zijn immers niet alleen
de Ajax-supporters die met de bizarre regelgeving
worden geconfronteerd, maar alle supporters uit
het betaald voetbal.
De meest effectieve wijze van actievoeren is een
landelijke boycot, waarbij supporters van alle clubs
betrokken zullen betrokken. Gedurende twee
weekeinden zullen zij worden opgeroepen om
massaal zonder combi-trein, combi-bus, uitkaart,
goldcard of wat dies meer zij, naar een uitwedstrijd
te reizen. Alternatieve vormen van vervoer hierbij
zijn de auto, normale passagierstreinen en zelf
gehuurde bussen. Teneinde het verrassingseffect
te verhogen zullen de verzamelpunten en
tijdstippen gespreid worden.
Door de opzet van de actie krijgt elke
supportersgroep de gelegenheid om deel te
nemen aan het protest. Het meest gunstige tijdstip
om de wantoestanden aan de kaak te stellen zal
de slotfase van de competitie zijn. De kans op
afgelastingen door overspannen burgemeesters is
dan het geringst, aangezien de voorbereidingen
van het EK niet uitgesteld kunnen worden. Weike
burgemeester zal het landsbelang dan willen
schaden?
Of de actie een succes wordt hangt sterk af van
de actiebereidheid, de eerste informele reacties
zijn echter bemoedigend. De komende maanden
zal geprobeerd worden een zo breed mogelijk
actiefront te vormen (fanzines, georganiseerde en
ongeorganiseerde supporters). Het geeft de
KNVB, de clubs en de overheid bovendien de
laatste kans om nu eens echt keiharde
toezeggingen te doen over het op een normale
manier kunnen bezoeken van uitwedstrijden.
In memoriam Remco Douwes
Maandag 30 augustus 1999, de ochtendkrant verhaalt over een ongeval bij het Lowlands Festival waar
een onbekende persoon uit een lichtmast is gevallen met een fatale afloop als gevolg. Temidden van
het andere rampennieuws vallen dit soort berichten nauwelijks op en er wordt routineus doorgebladerd.
Enige tijd later wordt duidelijk dat het slachtoffer een fanatieke supporter blijkt te zijn die Ajax bij de
thuis- en uitwedstrijden volgde. Opeens sta je er bij stil. Tevergeefs probeer je er een gezicht bij voor te
stellen en je vraagt je af wat iemand heeft bezield om het noodlot zo te tarten.
Remco Douwes, of "Kale" voor zijn vrienden, is door een stom ongeluk slechts 23 jaar geworden.
de ajax ster nr. 25
33