doen. Pas vanaf de kwartfinale zullen de wedstrijden op een open net (zoals bijv. de NOS) te zien zijn. Daan/oor moet voor iedere wedstrijd (behalve de openingswedstrijd) betaald worden. In 2006 zal de verkoop per wedstrijd plaatsvinden. Ook de clubs die tot de G14 behoren willen op deze wijze hun geld gaan verdienen. Ajax heeft niets naar buiten gebracht over de gespreksonderwerpen, maar de acties van de meest 'vooruitstrevende' clubs uit de G14 laten aan duidelijkheid niets te wensen over. Met name Manchester United zal de komende jaren met argusogen door de concurrentie worden gevolgd. De clubs uit de G14 beslaan wereldwijd zo'n 80% van de voetbaimarkt. Van de G14 is Manchester United weer veruit de populairste club. De populariteit (die men in feite te danken heeft aan de beroemde vliegramp) reikt tot in Zuidoost Azië waar flink gegokt wordt op uitslagen van wedstrijden uit de Premier League. Dat deze club haar populariteit zo kan uitbuiten heeft ze te danken aan een uitspraak van de Europese Commissie, een groep wijze mannen die het ook niet weet. Clubs mogen namelijk niet meer als groep hun wedstrijden bij een zendgemachtigde aanbieden, iedere club mag zelf met zijn wedstrijden de markt op. Het is in de toekomst uitgesloten dat de NOS, zoals nu het geval is, alle wedstrijden uit de Champions League live of in samenvatting kan uitzenden. Het is zelfs zeer waarschijnlijk dat de NOS veel voetbal gaat kwijtraken, omdat het eenvoudigweg te duur wordt. De Europese Commissie ziet het gezamenlijk aanbieden van wedstrijden als het maken van een prijsafspraak, zogenaamde kartelvorming. Daarmee zorgt men ervoor dat de consument in de toekomst veel meer geld zal moeten betalen voor zijn eerste levensbehoefte. De vraag is dan ook wie de EC nu eigenlijk dient met deze uitspraak? Manchester United zal er in ieder geval flink van profiteren. Een rekensommetje: in 2001 zal Manchester zijn wedstrijden via pay-per-view aan televisiekijkers gaan aanbieden, waarbij men rekent op 3-4 miljoen kijkers per wedstrijd die 25-30 gulden per wedstrijd betalen. Dit levert de club per wedstrijd een bedrag van 75-120 miljoen gulden op. Het is dan ook logisch dat Manchester United de Europese markt op wil (328 miljoen potentiële klanten). Een eigen televisiestation heeft men al en voor de programma's bestaat wereldwijde belangstelling. Het verder ontwikkelen hiervan is veel interessanter dan bijvoorbeeld uitbreiding van het stadion. De markt die voor Manchester United openligt, verklaard ook de belangstelling van mediamagnaten voor voetbalclubs. Het voetbal is populairder dan ooit en daarvan moet geprofiteerd worden. Een mediatycoon als Rupert Murdoch wil niets liever dan een populaire voetbalclub opkopen en vervolgens de fans flink in de buidel laten tasten om de wedstrijden van hun club te kunnen volgen. Als hooligans het voetbal kapot maken, is dit de ergste van allemaal: Rupert Murdoch De rol van UEFA-voorzitter Lennart Johanssen lijkt uitgespeeld. Mensen die op grond van de ontwikkelingen van de laatste jaren denken dat het einde bereikt is, zullen lelijk op hun neus kijken. Het is allemaal nog maar net begonnen. Het voetballandschap zal in de komende jaren drastisch veranderen. De rol van de UEFA is voor wat betreft het clubvoetbal volledig uitgespeeld, men beseft het alleen zelf nog niet. De UEFA blijft achter met de restjes en mag het UEFA-cup toernooi blijven organiseren. De nationale competities krijgen een tweederangs karakter. Een groot aantal clubs zal het niet redden en zal failliet gaan. Het aantal wedstrijden voor topclubs zal hoe dan ook nog verder toenemen, zeker als er een WK voor clubteams komt (een idee van de FIFA om machtig te kunnen blijven). De vraag wie er op al dat voetbal zit te wachten is niet echt aan de orde. Het gaat erom dat iedereen naar Manchester United moet gaan kijken, of iedere andere club die een plek tussen de groten der aarde probeert te veroveren. De voetbalclubs van weleer zijn concurrerende bedrijven geworden. 13

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Ajax Ster (1996-2001) | 1999 | | pagina 13