Lust u nog peultjes? K Nog maar een paar maanden geleden lanceerde de kersverse voorzitter van de FIFA, Joseph Blatter, het plan om eens in de twee jaar een WK te organiseren. Uiteraard wordt dit soort plannen niet bedacht uit sportieve overwegingen. Voetbal is een produkt, dat populair is en waar ontzettend veel geld mee te verdienen valt. Dus is het slim om daar zoveel mogelijk van te produceren. Bovendien kun je met het geld dat je als overkoepelende organisatie in de wacht sleept, makkelijk stemmen kopen om tot voorzitter gekozen te worden. Want zo is het naar alle waarschijnlijkheid gegaan. Mediamagnaat Leo Kirch heeft de FIFA 3,8 miljard betaald voor de televisierechten van WK-toernooien van 2002 en 2006. Vervolgens heeft Blatter, de voormalige rechterhand van Havelange, een deel van dat geld gebruikt om bij de Afrikaanse FIFA-leden stemmen te kopen. Zo is hij voorzitter van de FIFA geworden. Om Leo Kirch een wederdienst te bewijzen gooide hij maar eens het balletje op om iedere twee jaar een WK te organiseren. Bij het verkopen van die televisierechten wordt de prijs kunstmatig opgedreven. Het bedrijf ISL, een soort marketingbureau van de FIFA, verkoopt ze aan Leo Kirch. Vervolgens gaat ISL namens Leo Kirch diezelfde rechten per land verkopen aan de hoogste bieder. Hier wordt duidelijk onder één hoedje gespeeld om maar zoveel mogelijk geld binnen te halen. Dergelijke transacties zijn aan de orde van de dag en het is eigenlijk al zover dat de betrokkenen deze gang van zaken als volstrekt normaal beschouwen. Daar blijft het niet bij. De Europese topclubs hebben zich verenigd in de G14. Het liefst zouden ze zich afscheiden van de UEFA en een onderlinge competitie beginnen, waaruit niet gedegradeerd kan worden. Op schaamteloze wijze maken de voorzitters van de G14-clubs duidelijk waar hun belangen liggen: niet op het sportieve, maar op het financiële vlak. Wat er in eigen land gebeurt, is niet meer belangrijk, als zij maar bij de grote jongens horen. Voor een aantal clubs geldt zelfs dat zij op grond van hun huidige positie op de nationale ranglijst, helemaal geen aanspraak kunnen maken op een plekje tussen de beste veertien clubs van Europa (denk maar aan Juventus, Liverpool en natuurlijk Ajax). Maar men wil meer geld verdienen en dus meer gaan voetballen. Niemand denkt eraan dat de wal ergens het schip zal keren. Daarvoor zijn alle plannen ook nog in een te vroeg stadium. Dat wij als supporters de komende jaren overvoerd zullen worden met nog meer voetbal leidt geen twijfel. Er zal alleen wel grif voor moeten worden betaald. Het sleutelwoord in de twee bovengenoemde ontwikkelingen is namelijk pay-per-view. Wie in de nabije toekomst van voetbal op televisie verzekerd wil zijn, zal daarvoor een decoder moeten aanschaffen en per wedstrijd moeten betalen. Er moet dan gedacht worden aan een prijs die in de buurt ligt van het bedrag dat voor een gewoon kaartje voor een wedstrijd neergeteld moet worden, zo'n 25 a 30 gulden. Wie denkt dat het allemaal wel los zal lopen heeft het mis. Al bij het WK van 2002 zal pay-per-view zijn intrede 12

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Ajax Ster (1996-2001) | 1999 | | pagina 12