De BOVS wil slagen, waar de FSV heeft gefaald
Uit onvrede met het beleid van de FSV is enige tijd geleden een nieuwe overkoepelende organisatie opgericht. De
belangenorganisatie voetbalsupporters, of korter de BOVS, komt op voor de belangen van alle Nederlandse voetbalsupporters.
In dit artikel presenteert de BOVS haar plannen, waar wij ons in hoofdlijnen kunnen vinden, aan de lezers van De Ajax Ster.
Voetbal is de belangrijkste bijzaak ter wereld. Veel
voetballiefhebbers voelen zich betrokken bij alles wat met de club
te maken heeft. Op de voet volgen ze de prestaties van het eerste
elftal en laten zich via radio, tv, kranten, voetbalbladen en
clubmagazines van het reilen en zeilen van spelers, trainers en
bestuursleden op de hoogte brengen. Het belang van een grote
en tevreden supportersschare is vanuit commercieel belang
overduidelijk. Ook heeft elke club er baat bij dat de binding tussen
supporters en club zo groot mogelijk is De voetbalconsument
wordt echter amper (h)erkend als marktpartij. Integendeel zelfs,
het voetbal vervreemdt zich steeds meer van het gewone publiek.
Het voetbal wordt ons ontstolen door de snelle jongens met het
grote geld en door de kapitaalkrachtige supporters die we alleen
zien bij de belangrijke wedstrijden. Het voetbal wordt steeds
minder van Jan met de Pet, van de supporter die er altijd is, van
de supporter die de club heeft groot gemaakt en van de supporter
die nog echt opofferingen voor zijn club wil opbrengen. Die
supporters zijn gebaat bij een sterke supportersvereniging, die
op haar beurt weer is aangesloten bij een sterke
koepelorganisatie.
Sinds 1977 behartigt de FSV op nationaal niveau de
supportersbelangen. Deze club heeft echter hopeloos gefaald.
In december 1998 hebben de supportersclubs van Ajax,
feyenoord, FC Utrecht, NAC en Vitesse (met samen zo'n 130.000
leden) het gezamenlijke initiatief genomen tot de oprichting van
de BOVS. Een BOVS die wel kan functioneren als
belangenbehartiger namens alle supportersclubs. Om dat te
kunnen doen zijn binnen de BOVS maatregelen genomen om te
voldoen waar de FSV heeft gefaald: een grote
representativiteit, voldoende bestuurlijke en
organisatorische kwaliteit, goede communicatie en overleg
met de leden, gewaardeerd gesprekspartner voor alle
partijen, voldoende financiële middelen en aansprekende
activiteiten. Bij deze activiteiten wil de BOVS zich in eerste
instantie op de volgende zaken gaan richten:
1 - Herstel van de zgn. 10% regeling:
In het verleden hadden supporters van de uitspelende club recht
op 10% van de kaarten. De regeling is enige jaren gelden
afgeschaft en de hoeveelheid beschikbare kaarten is steeds
kleiner geworden. Alle aanvragen voor extra kaarten worden
steeds afgewezen. Dit beleid staat haaks op de aanbevelingen
van de Commissie Stekelenburg, waarin vrije kaartverkoop wordt
aanbevolen en een soort GoldCard-systeem voor bezoekende
supporters wordt geadviseerd. De BOVS wil dat het aantal
beschikbare kaarten voor uitwedstrijden flink wordt verhoogd.
2 - Goed prijsbeleid voor combireis/bezoekersvak:
Vroeger werd de combiregeling gestimuleerd door 40% korting te
geven op de reis en de toegangskaart. Tegenwoordig wordt de
busreis verplicht opgelegd en worden flinke toeslagen berekend.
Het bezoeken van uitwedstrijden is een dure aangelegenheid
geworden. Voor jongeren zijn die hoge prijzen al niet meer op te
brengen. Clubs jagen hun toekomstige vaste klanten weg uit de
stadions. De BOVS wil dat er een uniform prijsbeleid gaat worden
gevoerd voor de bezoekersvakken. Zij wil daarover met
uitgewerkte voorstellen komen.
3 - Een goed competitieprogramma.
Consumenten mogen verlangen dat er een programma komt
waarin hun club voor haar thuiswedstrijden weer een vaste
speeldag heeft en een vast ritme van uit- en thuiswedstrijden. Zij
moeten dat programma kennen voordat de verkoop van
seizoenkaarten van start gaat. Het kan niet zo zijn dat zij al
moeten besluiten tot aanschaf van een dure seizoenkaart en later
tot de ontdekking moeten komen dat zij op veel van de
vastgestelde speeldata verhinderd zijn. En natuurlijk moet dat
programma door de burgemeesters ook gehandhaafd worden.
4 - Elke supportersvereniging een supportershome:
De BOVS vindt dat elke supportersclub een eigen home moet
hebben en zal dat onderwerp waar het maar uitkomt bij clubs en
KNVB onder de aandacht brengen. Een eigen home is essentieel
voor een goede clubbinding.
5 - Oprichting Juniorclubs:
De BOVS stimuleert dat bij elke supportersclub een zgn.
Juniorclub wordt opgericht, waarvan jeugdige supporters lid
kunnen worden en voor wie speciale activiteiten worden opgezet.
Zo'n juniorclub heeft een eigen bestuur en de voorzitter zal deel
uitmaken van het bestuur van de supportersclub. Op die manier
kan worden voorkomen dat de jeugd wordt toegetrokken naar
groepen die zich telkens misdragen. Ook zal er door de BOVS
een landelijke stichting worden opgericht, die zorgt voor het
verder bekendmaken en de sponsoring van deze clubs.
6 - ClubCard als servicekaart:
De PCC is ontmanteld, maar nog niet geheel ter ziele. Voor veel
wedstrijden blijft de ClubCard als veiligheidskaart gehandhaafd
en het gevaar blijft dat wedstrijden worden uitgeroepen tot
risicowedstrijd, met alle gevolgen van dien. De BOVS wil dat de
ClubCard geen veiligheidsfunctie meer heeft, maar alleen
servicekaart is. Overal waar het maar mogelijk is, moet de
kaartverkoop voor wedstrijden weer helemaal vrij te zijn.
7 - GoldCard-systeem:
De BOVS wil de invoering van een GoldCard-syteem (zoals bij
Feyenoord) bevorderen. Daarbij moet in principe goed gedrag
worden beloond en krijgt de erkende supportersclub een centrale
rol. Zij krijgen in eerste instantie kaarten toegewezen en screenen
de aanvragen. Het gegeven dat de officiële supportersclub de reis
organiseert moet een garantie zijn dat alleen goede supporters
meekomen en er geen ongeregeldheden te verwachten zijn.
Bestuur van de BOVS
41