De verkoop van DAS
DAS zou niets zijn zonder de verkopers. Een wisselende ploeg van ca. 18 verkopers zorgt ervoor dat rondom
de Arena alle nummers aan de man worden gebracht. Hiervoor krijgen zij een vergoeding en is er voor
iedereen wat te drinken en te eten. Iedere verkoper is uitgerust met een herkenbare tas met daarin een
geldbuidel en ongeveer 300 nummers van DAS. Voor het vervoer naar de Arena word momenteel een auto
gehuurd omdat alles zóveel weegt dat het in een normale personenauto niet meer te vervoeren valt. Totale
uitgaven voor de verkoop: 1.900,=.
Abonnementen en post
Momenteel heeft DAS zo'n 90 abonnees die elk nummer thuisgestuurd krijgen. De prijs voor het abonnement
is 35,= voor zeven nummers. Elke envelop kost aan porto 2,40.Tel je hierbij de twee gulden op wat DAS in
de losse verkoop kost en de kosten van de envelop, dan kom je op een prijs van 4,50. Van elk abonnement
blijft dus zo'n twee kwartjes over, die weer worden gebruikt voor de "gratis verzendlijst". Dit is een lijst van o.a.
verschillende Nederlandse fanzines waar DAS een uitwisseling mee heeft en organisaties die DAS gratis
krijgen toegestuurd. Hierbij moetje denken aan bijvoorbeeld AT-5, Het Parool, Panorama, Ajax-Life en de
Ajacied. Sinds kort worden er DAS-nummers verspreid in de kleedkamer van de Ajax-spelers en op de
perstribune van de Arena. DAS krijgt dermate veel ingezonden post binnen via de postbus, deze moet bijna
dagelijks worden geleegd en de brieven die om een antwoord vragen krijgen altijd een brief terug, waardoor
de portokosten aardig oplopen.
Totale uitgave voor de abonnementen en post: 1.000,=.
Totaal inkomsten verkoop DAS 17,18 en 19: 32.000,=
Totale uitgaven juli t/m november - 33.500,=
Tekort 1.500,=
Het mag duidelijk zijn dat de twee gulden die momenteel voor DAS wordt gevraagd bij lange na niet
kostendekkend zijn. Het blad mooier maken hoeft niet, maar we willen wel graag regelmatig iets extra's doen
voor onze lezers. Dat dit veel kosten met zich mee brengt hoeven we niet meer uit te leggen. Vaak is het ook
nog zo dat als wij bijvoorbeeld een kleurenfoto erin willen hebben en er geen geld meer is, er dan van het
eigen geld van de redactie het een en ander wordt voorgeschoten. Verder willen we benadrukken dat de
redactie geen cent aan de verkoop verdient, sterker nog, er moet regelmatig geld bij, maar dan uit eigen zak!
Alle onkosten die daadwerkelijk voor DAS worden gemaakt worden vergoed. De redactie ziet het maken van
DAS als een hobby, niets meer en niets minder!
Conclusie
Het maken van De Ajax Ster is dus niet zo eenvoudig als menigeen denkt. Niet alleen is het een tijdrovende
klus, tevens gaat er een hele kostbare organisatie aan vooraf. Zoals uit bovenstaand verhaal blijkt gaat er heel
wat geld doorheen. Wij wilden hiermee de lezers wat duidelijkheid verschaffen over de financiële kanten van
DAS. Wat we natuurlijk niet mogen vergeten is dat er nog veel meer mensen zijn die zich op allerlei manieren
voor het blad inzetten. Zonder deze hulp is het bijna onmogelijk om DAS voort te laten bestaan. Uit principe
houden wij voorlopig vast aan de verkoopprijs van twee gulden, maar het zal niet helemaal ondenkbaar zijn
dat DAS in de toekomst naar de twee gulden vijftig gaat. Ook het weren van reclame proberen we zo lang
mogelijk vol te houden, elke supporter wordt al doodgegooid met pulpbladen die uitpuilen van reclame. Wij
doen daar niet aan mee!
Belangrijk is dat deze bedragen gelden voor dit lopende seizoen. De kosten hierboven genoemd zijn
dus gemaakt in een paar maanden. De totale kosten voor een heel seizoen DAS ligt dus vele malen
hoger. Nog een klein detail: inclusief nummer 20 zijn er in totaal bijna 66.500 nummers gemaakt, en is
de oplage begonnen bij 525 stuks in oktober 1996 (1e nummer).
13