Het dagboek van een lijdensweg
Dat de administratieve afhandeling van de seizoenkaarten niet van een leien dakje ging is geen
echt nieuws. Toch is de werkelijkheid vaak ontluisterend, wie eenmaal in de klauwen van de
Ajax-bureaucratie terecht is gekomen is aan de Godenzonen overgeleverd. Het volgende relaas
van supporter Marcel (seizoenskaartnummer 10199) illustreert de al jarenlange onmacht van de
Ajax-administratie.
Begin augustus 1998 - na terugkomst van mijn vakantie, ligt mijn eerste seizoenkaart (ongenummerd
vak 127) voor 1998/1999 in de brievenbus. Een week na mijn vakantie ontvang ik een tweede
seizoenkaart (genummerd, vak 127). Op dat moment maakte ik me niet druk, er zal wel weer een fout
bij Ajax gemaakt zijn.
4 augustus - er ligt een brief van Ajax op de mat, ik wordt dringend verzocht de eerste (ongenummerde)
seizoenkaart vóór 21 augustus a.s. te retourneren, op straffe van geen toegang tot het stadion.
Lees ik dit juist? Ajax maakt een fout en als ik niet ais de sodemieter mijn kaart inlever krijg ik geen
toegang tot het stadion. Omdat je toch je club wilt zien spelen, stuur je snel de kaart op.
22 augustus - ik stuur een fax naar de Ajax Klantenservice, met daarin de vraag waarom ik geen
uitkaart heb gekregen. Tijdens mijn vakantie heeft deze zijn intrede gedaan. Ik ben de afgelopen jaren
naar vele uitwedstrijden geweest en meen toch in aanmerking te komen voor een uitkaart.
24 augustus - mijn antwoordapparaat wordt ingesproken door de klantenservice met de mededeling
dat mijn aanvraag voor de uitkaart is onderzocht en dat deze wordt toegewezen. Ik moet zo snel
mogelijk mijn huidige kaart inleveren.
27 augustus - ik rijd naar de Arena om mijn seizoenkaart in te leveren, bij de administratie wordt
gecontroleerd of ik in aanmerking kom voor een uitkaart, dit klopt, maar men zegt ook dat het beter is
mijn kaart niet in te leveren in verband met de voorverkoop van de Champions League die dat weekend
zou aanvangen. Ik zou gebeld worden wanneer ik mijn kaart kon inleveren. Dit was de eerste keer voor
niks naar de Arena.
7 september - ik word alsnog gebeld met de mededeling dat ik deze week de kaart in kon leveren.
Hierdoor ben ik donderdag. 10 september 1998 nogmaals naar de Arena afgereisd om mijn
seizoenkaart in te leveren. Ik zou de nieuwe uitkaart toegestuurd krijgen.
18 september - de heer Oosdam, van de klantenservice van Ajax, spreekt mijn antwoordapparaat in
met de mededeling dat ik zondag, voor de wedstrijd tegen De Graafschap mijn nieuwe seizoenkaart af
kon halen. Het verzoek voor een uitkaart heeft volgens zijn zeggen te laat plaatsgevonden en is dan
ook niet gehonoreerd, schriftelijk wordt dit dezelfde dag bevestigd. Vreemd, ik heb meerdere malen van
Ajax te horen gekregen dat ik een uitkaart zou krijgen
20 september - vóór de wedstrijd tegen de Graafschap haal ik de seizoenkaart op, 'hij is geactiveerd
en u kunt het stadion in'. Bij de ingang blijkt echter dat de kaart niet geactiveerd is en door een alerte
suppoost word ik uit de rij gevist. Mijn uitleg dat ik even daarvoor de kaart bij de zogenaamde 'hospitality
desk' had opgehaald werd als een leugen afgewimpeld en of we maar even apart wilden gaan staan
want alles moest gecheckt worden. Na wat stampij en een lang wachten kregen we toch het voordeel
van de twijfel en mochten alsnog naar binnen. Lang leve de gastvrijheid van de Arena, schuldig
totdat het tegendeel is bewezen
8