De wonderbaarlijke geschiedenis van het Roever-imperium
skeha:.
—W". ..-y.-.-.r
(Foto Hans)
Wie schetst onze verbazing toen wij vernamen welke heldenrol Roever enige weken geleden in Zagreb heeft
gespeeld. Met gevaar voor eigen leven wist een heldhaftige drs. Arend G. de Roever na de wedstrijd Ajax-supporters
uit de klauwen van hordes nazi-tuig te redden. Doodsbange belaagde Ajacieden kregen toestemming om de
Roever-bussen in te stappen, waarna zij veilig door de dappere Roeverianen de vijandige linies zijn doorgeloodst.
Niet bekend is of er achteraf nog een rekening gestuurd zal gaan worden, maar daar gaat het nu even niet om.
Dit onverwacht positieve gedrag heeft ons wel aan het denken gezet. Is het tij gekeerd en probeert Roever nu
eindelijk iets terug te doen voor de duizenden supporters die al jarenlang te veel betalen voor hun uitwedstrijden?
DAS neemt een duik in het verleden en zet een aantal markante momenten van de onderneming Roever op een
rijtje.
De ark van Roever
Volgens de overlevering begint de
ondernemingsgeschiedenis ten tijde van
de zondvloed met de Ark van Roever.
Arend, Berend en Cerend Roever
verschansten zich met een groot aantal
dieren, zoals hyena's, herders, bouviers,
kakkerlakken en politiepaarden in een
grote boot en wist op miraculeuze wijze de
zondvloed te overleven. Vanuit die ene
lullige ark is na eeuwen expansie het
vervoersimperium van Roever ontstaan
zoals dat heden ten dage te land, te zee,
in de lucht en zelfs in de ruimte wordt
geëxploiteerd.
Roever America Line
Het gigantische passagiersschip de Titanic
was het paradeschuitje van de Roevervloot en voer vanuit een uitgebaggerde sloot in Amstelveen (tegenover het
latere reisbureau) rechtstreeks naar New York. Met de ondergang van de Titanic was ook de onderneming bijna
kopje onder gegaan. Opnieuw waren de overlevingsinstincten bijzonder groot, getuige het koelbloedige optreden
van kapitein Cook Roever (de overgrootvader van Arend).
Nadat hij wat hysterische passagiers van zich af had weten te schoppen, lukte het kapitein Cook Roever om een
reddingsboot te bemachtigen en als eerste het zinkende schip te verlaten. Zonder zich te bekommeren om anderen
roeide hij weg, maar al snel won het zakeninstinct het van de angst en Cook keerde terug zodat hij tegen forse
betaling de ijskoude en doorweekte drenkelingen kon oppikken. Ondanks de gigantische verdiensten zag het
bedrijf in dat de scheepvaart niet zonder
risico's was en men besloot na jarenlang
doorsukkelen tot het verleggen van de
bakens.
Roever railways
Al in het begin van de jaren '60 voorzag de
toen nog jonge Arend Roever dat
voetbalsupporters in de toekomst alleen nog
per combi-vervoer naar uitwedstrijden
mochten reizen. Hij dacht een uiterst
winstgevende markt aangeboord te hebben
en probeert zich op slinkse wijze in de
onmisbare positie van een monopolist te
manoeuvreren.
Ook toen al werd er gelet op de kleintjes,
zodat de supporterstreinen met een minimum
aan personeel werden bemand. Sterker nog,
Arend was het enige personeelslid, zowel
machinist als conducteur. Dit brak hem lelijk
6