De wonderbaarlijke geschiedenis van het Roever-imperium skeha:. —W". ..-y.-.-.r (Foto Hans) Wie schetst onze verbazing toen wij vernamen welke heldenrol Roever enige weken geleden in Zagreb heeft gespeeld. Met gevaar voor eigen leven wist een heldhaftige drs. Arend G. de Roever na de wedstrijd Ajax-supporters uit de klauwen van hordes nazi-tuig te redden. Doodsbange belaagde Ajacieden kregen toestemming om de Roever-bussen in te stappen, waarna zij veilig door de dappere Roeverianen de vijandige linies zijn doorgeloodst. Niet bekend is of er achteraf nog een rekening gestuurd zal gaan worden, maar daar gaat het nu even niet om. Dit onverwacht positieve gedrag heeft ons wel aan het denken gezet. Is het tij gekeerd en probeert Roever nu eindelijk iets terug te doen voor de duizenden supporters die al jarenlang te veel betalen voor hun uitwedstrijden? DAS neemt een duik in het verleden en zet een aantal markante momenten van de onderneming Roever op een rijtje. De ark van Roever Volgens de overlevering begint de ondernemingsgeschiedenis ten tijde van de zondvloed met de Ark van Roever. Arend, Berend en Cerend Roever verschansten zich met een groot aantal dieren, zoals hyena's, herders, bouviers, kakkerlakken en politiepaarden in een grote boot en wist op miraculeuze wijze de zondvloed te overleven. Vanuit die ene lullige ark is na eeuwen expansie het vervoersimperium van Roever ontstaan zoals dat heden ten dage te land, te zee, in de lucht en zelfs in de ruimte wordt geëxploiteerd. Roever America Line Het gigantische passagiersschip de Titanic was het paradeschuitje van de Roevervloot en voer vanuit een uitgebaggerde sloot in Amstelveen (tegenover het latere reisbureau) rechtstreeks naar New York. Met de ondergang van de Titanic was ook de onderneming bijna kopje onder gegaan. Opnieuw waren de overlevingsinstincten bijzonder groot, getuige het koelbloedige optreden van kapitein Cook Roever (de overgrootvader van Arend). Nadat hij wat hysterische passagiers van zich af had weten te schoppen, lukte het kapitein Cook Roever om een reddingsboot te bemachtigen en als eerste het zinkende schip te verlaten. Zonder zich te bekommeren om anderen roeide hij weg, maar al snel won het zakeninstinct het van de angst en Cook keerde terug zodat hij tegen forse betaling de ijskoude en doorweekte drenkelingen kon oppikken. Ondanks de gigantische verdiensten zag het bedrijf in dat de scheepvaart niet zonder risico's was en men besloot na jarenlang doorsukkelen tot het verleggen van de bakens. Roever railways Al in het begin van de jaren '60 voorzag de toen nog jonge Arend Roever dat voetbalsupporters in de toekomst alleen nog per combi-vervoer naar uitwedstrijden mochten reizen. Hij dacht een uiterst winstgevende markt aangeboord te hebben en probeert zich op slinkse wijze in de onmisbare positie van een monopolist te manoeuvreren. Ook toen al werd er gelet op de kleintjes, zodat de supporterstreinen met een minimum aan personeel werden bemand. Sterker nog, Arend was het enige personeelslid, zowel machinist als conducteur. Dit brak hem lelijk 6

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Ajax Ster (1996-2001) | 1998 | | pagina 6