enz. Elke beursgenoteerde onderneming heeft belang bij aandeelhouders die zich "betrokken" voelen.
Bij een voetbalclub waarbij de supporters zich per definitie betrokken voelen (anders waren ze geen
supporter), ligt dit nog gevoeliger. Het aanbod van Ajax zou als een morele verplichting kunnen worden
opgevat om lukraak wat aandelen aan te schaffen. De toegezonden brief laat nauwelijks mogelijkheid
om te weigeren, de bijgevoegde brochure rept slechts summier over mogelijke risico's. De gebruikte
tekst had wat ons betreft minder wervend mogen zijn, informatiever en wat neutraler van toon.
In theorie zou de hele emissie bij Ajax-supporters geplaatst kunnen worden. Uitgaande van 2.000.000
aandelen en 100.000 aangeschreven supporters zijn er per persoon 20 aandelen beschikbaar met een
kostprijs tussen de 35 en 50 gulden (de totale investering ligt dan tussen de 700 en 1000 gulden,
afhankelijk van de nog vast te stellen uitgifteprijs). Of hiermee dan ook een situatie bereikt is dat het
gedrag van supporters positief is beïnvloed, zoals gesteld door Michael van Praag en enkele politici,
betwijfelen wij. In de emotie van het moment zullen weinigen zich hun girale effectensaldo van het
beursfonds Ajax voor de geest halen.
Dit brengt ons op een andere gemiste kans, namelijk het ontbreken van een "klassiek stuk" Ajax.
Vroeger werden alle aandelen uitgegeven in klassieke vorm, een vaak prachtig vormgegeven tastbaar
bewijs van deelneming (stel het je voor als een soort briefje van tien) in een bepaald bedrijf Dit bewijs
kan bijvoorbeeld worden ingelijst en op een bijzondere plaats worden opgehangen. Tegenwoordig
worden de meeste aandelen in girale vorm (een bedrag van 10 piek op je giro) uitgegeven, dit is
minder fraudegevoelig, arbeidsintensief (bijv. coupons knippen) en dus vooral goedkoper. Het valt niet
te verwachten dat supporters hun bankafschrift met "het saldo Ajax-stukken" zullen inlijsten en in de
huiskamer zullen ophangen Jammer, want juist dit zou een prachtig relikwie kunnen zijn
Wat betekent de beursgang voor supporters?
De gevolgen voor de supporters zijn op dit moment nog niet echt duidelijk, alhoewel we ons wel een
voorstelling kunnen maken. Penningmeester Van Os heeft zich eerder laten ontvallen dat bij het
bepalen van de aanvangstijden van belangrijke wedstrijden rekening gehouden moet worden met de
sluitingstijden van de beurs. Voor de doordeweekse wedstrijden zou de aftrap dan uiterlijk om half drie
's middags moeten plaatsvinden; dit is een verdere verslechtering van het toch al warrige competitie
programma, De inkomsten uit de merchandising moeten naar
grotere hoogten worden opgestuwd Supporters
vragen zich af of de fel begeerde Ajax-shirts straks
nog duurder zullen worden. Bij Newcastle slaagt
men er in om clubshirts met een inkoopprijs van 5
voor de woekerprijs van 50 te verkopen. En nog
erger, fans betaalden het tot voor kort ook nog.
Misschien dat de markt straks wordt overspoeld
met nog meer dure maar volslagen nutteloze Ajax-
prullaria. Worden ook Ajax-fans langzaam maar
zeker als een financiële melkkoe beschouwd? Als
we de voorspelde verlies- en winstrekening voor de
komende seizoenen bekijken, dan valt op dat
inkomsten uit de merchandising van 5,3 (dit
seizoen) naar 8 6 miljoen in het seizoen 99/00
zullen stijgen, een verhoging van 60% die door de
fans opgebracht zal moeten worden.
Nog belangrijker wordt de vraag of aandeelhouders
voorrang krijgen bij de toewijzing van de vaak
schaarse kaarten. In Engeland vind men van wel.
Zo kregen Newcastle-fans voor de halve FA-cup
finale tegen Sheffield United geen enkele kaart
toegewezen. De 2500 beschikbare kaarten gingen
linea recta naar de aandeelhouders, een
schandelijke zaak die we in Amsterdam nooit zullen
accepteren.
Overigens heeft het Ajax-bestuur op maandag 29
april tijdens een door ABN-AMRO georganiseerde voorlichtingsbijeenkomst beweerd dat
aandeelhouders nooit voorrang zullen krijgen bij de toewijzing van kaarten. Wij zullen deze woorden in
20, E\K.El5....(
eLflAN )uU\E 8EUI75Ü
24