enz. Elke beursgenoteerde onderneming heeft belang bij aandeelhouders die zich "betrokken" voelen. Bij een voetbalclub waarbij de supporters zich per definitie betrokken voelen (anders waren ze geen supporter), ligt dit nog gevoeliger. Het aanbod van Ajax zou als een morele verplichting kunnen worden opgevat om lukraak wat aandelen aan te schaffen. De toegezonden brief laat nauwelijks mogelijkheid om te weigeren, de bijgevoegde brochure rept slechts summier over mogelijke risico's. De gebruikte tekst had wat ons betreft minder wervend mogen zijn, informatiever en wat neutraler van toon. In theorie zou de hele emissie bij Ajax-supporters geplaatst kunnen worden. Uitgaande van 2.000.000 aandelen en 100.000 aangeschreven supporters zijn er per persoon 20 aandelen beschikbaar met een kostprijs tussen de 35 en 50 gulden (de totale investering ligt dan tussen de 700 en 1000 gulden, afhankelijk van de nog vast te stellen uitgifteprijs). Of hiermee dan ook een situatie bereikt is dat het gedrag van supporters positief is beïnvloed, zoals gesteld door Michael van Praag en enkele politici, betwijfelen wij. In de emotie van het moment zullen weinigen zich hun girale effectensaldo van het beursfonds Ajax voor de geest halen. Dit brengt ons op een andere gemiste kans, namelijk het ontbreken van een "klassiek stuk" Ajax. Vroeger werden alle aandelen uitgegeven in klassieke vorm, een vaak prachtig vormgegeven tastbaar bewijs van deelneming (stel het je voor als een soort briefje van tien) in een bepaald bedrijf Dit bewijs kan bijvoorbeeld worden ingelijst en op een bijzondere plaats worden opgehangen. Tegenwoordig worden de meeste aandelen in girale vorm (een bedrag van 10 piek op je giro) uitgegeven, dit is minder fraudegevoelig, arbeidsintensief (bijv. coupons knippen) en dus vooral goedkoper. Het valt niet te verwachten dat supporters hun bankafschrift met "het saldo Ajax-stukken" zullen inlijsten en in de huiskamer zullen ophangen Jammer, want juist dit zou een prachtig relikwie kunnen zijn Wat betekent de beursgang voor supporters? De gevolgen voor de supporters zijn op dit moment nog niet echt duidelijk, alhoewel we ons wel een voorstelling kunnen maken. Penningmeester Van Os heeft zich eerder laten ontvallen dat bij het bepalen van de aanvangstijden van belangrijke wedstrijden rekening gehouden moet worden met de sluitingstijden van de beurs. Voor de doordeweekse wedstrijden zou de aftrap dan uiterlijk om half drie 's middags moeten plaatsvinden; dit is een verdere verslechtering van het toch al warrige competitie programma, De inkomsten uit de merchandising moeten naar grotere hoogten worden opgestuwd Supporters vragen zich af of de fel begeerde Ajax-shirts straks nog duurder zullen worden. Bij Newcastle slaagt men er in om clubshirts met een inkoopprijs van 5 voor de woekerprijs van 50 te verkopen. En nog erger, fans betaalden het tot voor kort ook nog. Misschien dat de markt straks wordt overspoeld met nog meer dure maar volslagen nutteloze Ajax- prullaria. Worden ook Ajax-fans langzaam maar zeker als een financiële melkkoe beschouwd? Als we de voorspelde verlies- en winstrekening voor de komende seizoenen bekijken, dan valt op dat inkomsten uit de merchandising van 5,3 (dit seizoen) naar 8 6 miljoen in het seizoen 99/00 zullen stijgen, een verhoging van 60% die door de fans opgebracht zal moeten worden. Nog belangrijker wordt de vraag of aandeelhouders voorrang krijgen bij de toewijzing van de vaak schaarse kaarten. In Engeland vind men van wel. Zo kregen Newcastle-fans voor de halve FA-cup finale tegen Sheffield United geen enkele kaart toegewezen. De 2500 beschikbare kaarten gingen linea recta naar de aandeelhouders, een schandelijke zaak die we in Amsterdam nooit zullen accepteren. Overigens heeft het Ajax-bestuur op maandag 29 april tijdens een door ABN-AMRO georganiseerde voorlichtingsbijeenkomst beweerd dat aandeelhouders nooit voorrang zullen krijgen bij de toewijzing van kaarten. Wij zullen deze woorden in 20, E\K.El5....( eLflAN )uU\E 8EUI75Ü 24

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Ajax Ster (1996-2001) | 1998 | | pagina 24