In dit geval zal de kaartverdeling vooraf gemaakt zijn. Het zou Roever geen enkele moeite gekost
hebben om alle kaarten te verkopen.
Voor supporters is het onmogelijk om na te gaan of de opgegeven cijfers kloppen. Er is geen enkele
controle op mogelijk, hetgeen ons argwanend maakt. Vaak ruilen clubs hetzelfde aantal kaarten uit.
We hebben bij de thuiswedstrijd allemaal kunnen zien dat het bezoekersvak uitpuilde (ca 2100
supporters) en ongeveer 450 fans over twee groepen verspreid op de ere-tribune aanwezig waren.
Totaal zijn er 2550 Bochum-fans toegelaten, terwijl er maar 1800 Ajax-fans naar Bochum konden
Natuurlijk is de Arena veel groter, maar dit hoeft niet bepalend te zijn.
Hetzelfde geldt voor de 750 kaarten die via SENS zouden zijn verkocht. Veel schrijnende verhalen
hebben ons bereikt over deze verkoop. Binnen enkele seconden zijn alle 750 kaarten weggevlogen,
velen hebben schuimbekkend en vol ongeloof het SENS-punt verlaten.
Zoals bekend hebben zo'n 400 supporters die op eigen gelegenheid naar Udinese zijn gegaan voor
Bochum een kaart aangeboden gekregen. Niet alle supporters hebben hiervan gebruik gemaakt,
onbekend is wat er met de overgebleven kaarten is gebeurt.
Vroeger stonden we nog urenlang in een meterslange rij voor de loketten van de Meer. De verkoop
startte, altijd te vroeg, en je zag de geluksvogels met kaarten in de hand weer weglopen. De
kaartverkoop had een gezicht, je zag het en als het op een gegeven moment uitverkocht was dan
had je gewoon pech.
Tegenwoordig zijn de rijen verspreid over honderden SENS-punten en je moet maar geloven dat het
systeem betrouwbaar is en het juiste aantal kaarten afgeeft. Worden we massaal op elektronische
wijze geflest door SENS Opvallend is hoeveel Amsterdamse supporters klagen dat het systeem op
tilt sloeg. Opvallend is het aantal niet-Amsterdammers dat nog net wèl een kaartje kon bemachtigen.
In beginsel zijn de mogelijkheden om te manipuleren met SENS legio. De bekendste praktijk is het
heel "sneaky" blokkeren van neutrale clubcards bij uitwedstrijden van Ajax. Volgens de voorwaarden
is dit verboden, maar het gebeurt door veel clubs.
Technisch gezien is het een kleine moeite om per regio het systeem anders te laten werken.
Amsterdammers die een kaart willen, krijgen "opeens" een storing of dit bericht wordt trager
afgehandeld dan een niel-amsterdamse aanvraag. Voor supporter X is een wedstrijd uitverkocht,
terwijl het systeem voor supporter Y opeens wel een kaart over heeft, enzovoort.
Voor de Bochum-uitwedstrijd hebben wij met een supporter gesproken die met grote stelligheid
beweerde dat het hem gelukt was om met een Ajax-clubcard (dus geen seizoenkaart) een kaart te
bemachtigen. Dit zou volgens de voorrangsregels niet eens kunnen.
Wij hebben contact opgenomen met SENS met de vraag hoeveel kaarten er nu echt zijn verkocht
voor Bochum. SENS weigert hierover mededelingen te doen en zegt dat Ajax "eigenaar" is van deze
informatie en dat de vraag maar aan Ajax moet worden voorgelegd. Deze moeite hebben wij ons
bespaard, want dit antwoord is voorspelbaar, namelijk 750 stuks.
Ook de heer Hilpert van de Bochum-administratie doet uiterst geheimzinnig en weigert in te gaan op
de vraag hoeveel kaarten er aan Ajax zijn verstrekt. Ook dit geeft weer te denken.
Onze conclusie
De bevindingen van EZ stemmen ons tevreden, we hadden eerlijk gezegd ook niet veel anders
verwacht.
Helaas waagt EZ zich niet aan een uitspraak over het percentage kaarten dat minimaal in de vrije
verkoop verkocht moet worden en de te hanteren rekenmethode. Wat wordt eigenlijk verstaan onder
vrije verkoop Tellen hier ook de vele vrijkaarten voor VIP's, genodigden en dergelijk mee
Nog steeds kan sponsor Roever, als enig reisbureau, beschikken over een aanzienlijk deel van de
kaarten en is prijs-concurrentie op het gebied van de georganiseerde voetbalreis niet mogelijk. Er is
naar onze mening nog steeds geen sprake van een vrije marktwerking. Supporters blijven daardoor
veel meer betalen dan noodzakelijk
Voor ons zijn dit voldoende redenen om tegen de uitspraak van EZ in beroep te gaan. Wij menen
dat supporters maximale keuze moeten hebben in hun reismogelijkheden en belang hebben bij
betaalbare reizen. Het mag nooit zo worden dat alleen goed bij kas zittende Ajax-supporters zich
een Europese uitwedstrijd kunnen veroorloven.
6