De geschiedenis van de Davidster Van de Ajacieden die tegenwoordig met een Davidster zijn getooid, weet waarschijnlijk 99% de oorsprong en de geschiedenis van deze ster niet. Omdat ook wij, tot onze schaamte, hier eigenlijk niet ai te veel van wisten, zijn we eens wat historische literatuur ingedoken. Hierbij zijn we op nogal wat schokkende zaken gestuit. Omdat de geschiedenis zich altijd zal blijven herhalen, zal hij of zij die de geschiedenis kent, niet door de toekomst verrast worden. Voor Ajacieden die een band voelen met de Davidster, is het dan ook goed om op de hoogte te zijn van de verschijnselen die zich in het verleden hebben voorgedaan rond deze ster en ook rond de Joden in het alge meen, vandaar dit artikel. De naam Davidster, ontleend aan het Hebreeuwse "Magen David" (letterlijk "Schild van David"), doet vermoeden dat er een direct verband tussen de ster en (Koning) David zou zijn. Een legende beweert dat David een Davidster op zijn schild zou hebben gevoerd, wanneer hij ten strijde trok. Hier is echter nooit een direct bewijs voor gevonden. De Davidster is een zeshoekige ster, ook wel hexagram genoemd. Dit hexagram is in de verre oudheid onder andere als magisch teken gebruikt door de Grieken, Romeinen en Babyloniërs, en later overgenomen door onder meer de Joden. In de Middeleeuwen hanteerden de Joden het hexagram met name voor de volgende drie doeleinden: - als versiering, en wel als een grafische voorstelling van een roos met zes halfronde blaadjes; - als een magisch symbool. Zo gebruikten zwangere vrouwen de afbeelding van een hexagram ais bescherming voor het ongeboren kind; anderen gebruikten het als afschrikmiddel tegen demonen; - als een astrologisch symbool, en wel als een grafische voorstelling van de zon of een grote ster. Ondanks dat het hexagram in het verre verleden dus al voor diverse doeleinden in de Joodse samenleving werd gebruikt, had het destijds nog lang niet de betekenis die de Davidster heden ten dage heeft. Even een zijsprong. In de negende eeuw na Christus waren de tegenwoordige landen Egypte, Syrië, Israël en Iran één grote Islamitische staat, geregeerd door ene kalief Al Mutawakkil. Deze kalief verplichtte de niet-islamitische bevolking, te weten christenen, Joden en magiërs, tot het op kleding dragen van bepaalde kentekenen. Voor de Joden werd dit een gele vlek. Hiermee wilde de kalief (sexuele) contacten tussen de aanhangers van verschillende godsdiensten voorkomen. Dit is voor zover bekend de eerste keer in de geschiedenis dat de Joden zich moesten "merken". In de 13e tot en met de 18e eeuw herhaalde dit zich: op last van de kerk en overheid moesten Joden (alsmede Arabieren) in vele Europese landen een merkteken (in enkele landen, waaronder de Nederlanden, wederom een gele vlek) op de kleding dragen. Ook nu weer om vermenging met anders gelovigen, in dit geval de christenen, te voorkomen. Eerst onder invloed van de ideeën van de Verlichting, de Mensenrechten en de Franse revolutie (18e eeuw) kwam men tot de slotsom, dat de Joden ook als gelijkwaardige burgers behandeld konden worden, en werden de merktekens afgeschaft. De Nederlanden waren hierin overigens de Europese voorlo pers; reeds in 1619 verdween in ons land de verplichting tot het dragen van een uiterlijk kenteken. Gelijktijdig met de gele vlek waarmee de Joden in de Middeleeuwen gekenmerkt werden, ontwikkelde het hexagram, dat steeds bekender werd onder de naam "Davidster", zich tot specifiek Joods symbool. Steeds meer gingen Joden dit gebruiken, bijv. in synagogen, op tekeningen en op stempels. In 1354 of 1357 (het exacte jaar is niet bekend) verleende Keizer Karei IV de Joodse gemeente in Praag het recht om een eigen vlag te voeren. Op deze in rood en goud uitgevoerde vlag is de Davidster afgebeeld, met in het midden van deze ster een Jodenhoed. Rond deze tijd begon de Davidster ook te dienen als "versiering" op Joodse grafstenen. Markant is dat de Davidster in 1656 tezamen met een kruis is afgebeeld op een grenssteen in Wenen, die de Joodse en christelijke delen van de stad afbakende. Later kon je de Davidster in diverse in Midden-Europa gelegen Joodse gemeenten aantreffen. Inde 19e eeuw was de Davidster het meest voorkomende en algemeen erkende Joodse symbool geworden. Ook niet-Joden begonnen toen de Davidster als Joods symbool te erkennen. Opvallend is dat de Davidster zich met name in die landen waarin een grote tolerantie tegenover Joden bestond, als Joods symbool ontwikkelde. 26

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Ajax Ster (1996-2001) | 1997 | | pagina 26