feyenoord en psv eerste slachtoffers Studio Sport nieuwe stijl!
helemaal niets voor de trouwe fans.
16. Wat vind je het slechtste artikel of de slechtste rubriek uit DAS?
Zie antwoord op vraag 15. Ik ben met alles heel tevreden.
17. Wat zou je het eerst doen als je één dag voorzitter van Ajax bent?
Roever eruit gooien.
En dan nu de ware Hans
Rooie Hans is hèt avondgezicht van het Centrum van Amsterdam, ofwel de bekendste avond-
straatveger van de Amsterdamse binnenstad. Zonder Hans zou je elke drie meter de honden
stront inglijden.
Hans is een groot liefhebber van winkelen, zo ook in Boedapest, alwaar hij in een warenhuis een
aandenken uit Hongarije wilde aanschaffen. 10 Skinheads hebben hem een aankoop bespaard,
zij gaven hem een gratis aandenken in de vorm van een hand in het gips. Aardige jongens die
Hongaren.
Hans verzint spontaan teksten, meestal op dode momenten vóór, tijdens of na een wedstrijd. Zo
verzon en zong hij vorig seizoen in de rij vóór psv-Ajax de liedjes "De vrouw van Advocaat" en
"En bij Nilis in de kelder ligt een
Hans was, ondanks de 1-0 overwinning, niet echt blij met de vele toiletrollen en andere rotzooi
tijdens de wedstrijd tegen Udinese. Met vier splinternieuwe turbobezems arriveerde hij volgende
ochtend in de Arena om de F-Side en de rest van het stadion een grondige schoonmaakbeurt te
geven.
Hans is de enige supporter met een eigen lied. Met dank aan minister Melkert ("Hansie heeft een
Melkert-baan"). Minister Melkert, sociaal als hij is, gaf hem de keus: of Arena-steward of
straatveger in Amsterdam. Uiteraard koos Rooie Hans voor 't laatste. Immers: de ene Melkert-
baan is de andere niet.
In het verre verleden was er een TV-programma met de naam "Rodeo". In dit programma traden
beginnende artiesten op, en wel op een door een schot in tweeën gedeelde draaischijf als
podium. Een jury, bestaande uit drie personen, moest daarbij beoordelen of deze artiesten het
verdienden om hun nummer af te maken. Vond één jurylid het maar niets, dan drukte hij of zij op
een knop en begon de schijf onder het geluid van paardengehinnik te draaien en de artiest of
artiesten langzaam uit het beeld te verdwijnen. Vond één van de andere juryleden het wél goed,
dan drukte deze op een knop en begon de schijf weer terug te draaien. Uiteindelijk werd het
derde jurylid dan de scherprechter. Vond deze het wel aardig, dan werd het nummer afgemaakt.
Vond deze het toch niet goed genoeg, dan drukte dit jurylid op een knop en draaide de schijf
(wederom onder het geluid van paardengehinnik) een halve slag en verdween de artiest c.q.
verdwenen de artiesten voorgoed uit het beeld.
Op woensdag 5 november 1997 vond iets soortgelijks plaats, dit keer met Studio Sport als jury.
Volkomen terecht werd in de rust van feyenoord-Manchester United unaniem (op een tegensput
terende Hans Kraay na) besloten het Nederlandse volk te verlossen van het geklungel van de
thuisclub. Na een verklaring van zes en een halve seconde van Mart Smeets werd er direct naar
Newcastle overgeschakeld, waarmee de kijkers tenminste een nog enigszins acceptabele tweede
helft werd voorgeschoteld. Teneinde nog niet meer dure zendtijd aan gepruts te verspillen, werd
ook de niet aan te ziene 1e helft van Newcastle-psv van het resterende programma geschrapt.
Speciaal voor nog laat opzijnde masochisten werd nog wel de 2e helft van feyenoord-MUFC
vertoond. Woordvoerders van Studio Sport verklaarden desgevraagd aan een DAS-reporter dat
zij bij een volgende wanvertoning mogelijk zelfs niet tot de rust zullen wachten alvorens in te
grijpen. Tevens wordt een algehele TV-boycot richting feyenoord en psv overwogen.
25