Resultaten enquête De Ajax Ster seizoen 96-97 (3)
We vervolgen ons artikel uit DAS nummer 8 over de lezersenquête over het vorige
seizoen.
Prijs DAS en reclame
Ruim 87% vindt de gevraagde prijs van twee piek redelijk, 13% vindt het blad te
goedkoop. Gelukkig is de ware aard van de DAS-redactie, die van de notoire
zakkenvuller, goed verborgen gebleven. We willen jullie hierbij nogmaals hartelijk
danken voor de verre reizen, gouden Rolexen en auto met chauffeur die ons
permanent ter beschikking staan, en dat allemaal dankzij DAS
De werkelijkheid is (gelukkig) anders. Voor de duidelijkheid willen we nogmaals
benadrukken dat ons fanzine wars is van commercie en winstbejag. De prijs is zodanig
bepaald dat we op seizoensbasis quitte spelen. Betrekken we zaken als
telefoonkosten, internet kosten, computerkosten, vrije tijd en dergelijke er ook bij dan is
DAS zwaar verliesgevend en zouden we direct moeten stoppen. Maar ook de DAS-
redactie heeft het contract met een jaar verlengd, en wij komen afspraken altijd na (zo
is het toch Mare O.
Met de vraag over reclame wilden we te weten komen hoe supporters tegenover dit
voor ons beladen onderwerp staan. DAS is mede ontstaan uit protest tegen de
toenemende commercie rondom het voetbal. Het opnemen van reclame lijkt op het
eerste gezicht dan ook een knieval voor diezelfde commercie. Onze reden om reclame
te overwegen is als volgt. Met een verkoopprijs van 2 zal het iedere lezer duidelijk
zijn dat verdere verfraaiingen er niet in zitten. Een gedrukte DAS, een kleurenfoto of
andere verbeteringen .zonder overigens een glossy-achtig blad te worden (wij griezelen
nu even), is onmogelijk.
Een belangrijke minderheid van de supporters (38%) is tegen reclame, iets meer dan
de helft (52%) vindt dat het met mate moet kunnen. 10% maakt het niets uit en vind dat
het moet kunnen. Onze conclusie is dat wij misschien een kleine hoeveelheid reclame
zullen opnemen. Of om met supporter Rene (vak 426) uit Hilversum te spreken "alleen
reclame waar supporters echt wat aan hebben".
Vooropgesteld trouwens dat we iemand zo gek krijgen om bij ons te willen adverteren.
Nogmaals eventuele reclame-inkomsten zullen worden aangewend om een beter
fanzine te maken I
Een belangrijke opmerking komt van een anonieme, zich hooligan noemende,
supporter uit Hoorn die opmerkt dat het "Underground" karakter van het blad moet
worden gehandhaafd. We sluiten ons hier volledig bij aan.
Inhoud en vormgeving DAS
Zijn wij te kritisch en leggen we op alle slakken zout Dit blijkt mee te vallen. 78% van
de lezers vindt de toon precies goed, maar volgens 21% kan het allemaal nog veel
kritischer.
Ook volgend seizoen probeert DAS te schrijven over hetgeen onder supporters leeft.
Een kritische schrijfstijl is hierbij geen doel op zich, maar een middel om nu eindelijk
eens zwart-op-wit op papier te zetten hoe supporters over bepaalde zaken denken. Op
de geijkte mooi-weer verhalen, zoals we die al te vaak lezen, zit geen enkele lezer te
wachten. DAS is en blijft een onafhankelijk fanzine I
Toch proberen we wat meer variatie aan te brengen in onze onderwerpen. Alhoewel
69% van de lezers tevreden is, vinden we dat er meer variatie in de onderwerpen
aangebracht kan worden. We proberen hierbij een zo breed mogelijk lezerspubliek aan
te spreken (voor zover dat kan natuurlijk, gezien de achtergrond van het fanzine).
4