Resultaten enquête De Ajax Ster seizoen 96-97 (3) We vervolgen ons artikel uit DAS nummer 8 over de lezersenquête over het vorige seizoen. Prijs DAS en reclame Ruim 87% vindt de gevraagde prijs van twee piek redelijk, 13% vindt het blad te goedkoop. Gelukkig is de ware aard van de DAS-redactie, die van de notoire zakkenvuller, goed verborgen gebleven. We willen jullie hierbij nogmaals hartelijk danken voor de verre reizen, gouden Rolexen en auto met chauffeur die ons permanent ter beschikking staan, en dat allemaal dankzij DAS De werkelijkheid is (gelukkig) anders. Voor de duidelijkheid willen we nogmaals benadrukken dat ons fanzine wars is van commercie en winstbejag. De prijs is zodanig bepaald dat we op seizoensbasis quitte spelen. Betrekken we zaken als telefoonkosten, internet kosten, computerkosten, vrije tijd en dergelijke er ook bij dan is DAS zwaar verliesgevend en zouden we direct moeten stoppen. Maar ook de DAS- redactie heeft het contract met een jaar verlengd, en wij komen afspraken altijd na (zo is het toch Mare O. Met de vraag over reclame wilden we te weten komen hoe supporters tegenover dit voor ons beladen onderwerp staan. DAS is mede ontstaan uit protest tegen de toenemende commercie rondom het voetbal. Het opnemen van reclame lijkt op het eerste gezicht dan ook een knieval voor diezelfde commercie. Onze reden om reclame te overwegen is als volgt. Met een verkoopprijs van 2 zal het iedere lezer duidelijk zijn dat verdere verfraaiingen er niet in zitten. Een gedrukte DAS, een kleurenfoto of andere verbeteringen .zonder overigens een glossy-achtig blad te worden (wij griezelen nu even), is onmogelijk. Een belangrijke minderheid van de supporters (38%) is tegen reclame, iets meer dan de helft (52%) vindt dat het met mate moet kunnen. 10% maakt het niets uit en vind dat het moet kunnen. Onze conclusie is dat wij misschien een kleine hoeveelheid reclame zullen opnemen. Of om met supporter Rene (vak 426) uit Hilversum te spreken "alleen reclame waar supporters echt wat aan hebben". Vooropgesteld trouwens dat we iemand zo gek krijgen om bij ons te willen adverteren. Nogmaals eventuele reclame-inkomsten zullen worden aangewend om een beter fanzine te maken I Een belangrijke opmerking komt van een anonieme, zich hooligan noemende, supporter uit Hoorn die opmerkt dat het "Underground" karakter van het blad moet worden gehandhaafd. We sluiten ons hier volledig bij aan. Inhoud en vormgeving DAS Zijn wij te kritisch en leggen we op alle slakken zout Dit blijkt mee te vallen. 78% van de lezers vindt de toon precies goed, maar volgens 21% kan het allemaal nog veel kritischer. Ook volgend seizoen probeert DAS te schrijven over hetgeen onder supporters leeft. Een kritische schrijfstijl is hierbij geen doel op zich, maar een middel om nu eindelijk eens zwart-op-wit op papier te zetten hoe supporters over bepaalde zaken denken. Op de geijkte mooi-weer verhalen, zoals we die al te vaak lezen, zit geen enkele lezer te wachten. DAS is en blijft een onafhankelijk fanzine I Toch proberen we wat meer variatie aan te brengen in onze onderwerpen. Alhoewel 69% van de lezers tevreden is, vinden we dat er meer variatie in de onderwerpen aangebracht kan worden. We proberen hierbij een zo breed mogelijk lezerspubliek aan te spreken (voor zover dat kan natuurlijk, gezien de achtergrond van het fanzine). 4

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Ajax Ster (1996-2001) | 1997 | | pagina 4