Pe Roever Rover Storv (5): De klacht teaen Rocvfir. -7- Dit artikel behelst het 1e deel van de stand van zaken met betrekking tot de strijd van onze vriend Ronald Pieloor tegen de door Roever gebezigde koppelverkoop van kaartje en reis. In ons volgende nummer volgt het 2e en tevens laatste deel. Voor de jongste generatie DAS- lezers hebben we dit artikel van een uitgebreide inleiding voorzien. Voor de senior DAS-lezers is deze inleiding voor het grootste deel "oude (maar toch wel lekkere) koek". Ow» Secretarial De afgelopen jaren hebben veel supporters -waaronder Ronald- zich wild geërgerd aan de onaantastbaar lijkende positie van Reisbureau Roever. Langzaam maar zeker is in de jaren 95/96 een situatie ontstaan waarin je als supporter niet meer om dit reisbureau heen kon. Terwijl supporters als citroenen werden uitgeknepen, incasseerde Arend Roever vele miljoenen over onze ruggen. Ajax vond dit allemaal prima en deelde mee in de inkomsten, er was natuurlijk niet voor niets een sponsorcontract met Roever. Ondanks veel gemopper bij supporters was er voor Roever geen vuiltje aan de lucht. Overmoedig geworden door de commerciële successen van de finalereis naar Wenen besloot men dezelfde truc uit te halen voor de wedstrijd Dortmund-Ajax in maart 1996. Met truc wordt bedoeld het verplichte Roever-transport per bus tegen een belachelijke prijs naar Dortmund. Of je in Amsterdam, Arnhem of Roermond opstapte, het maakte allemaal niets uit. Honderd piek voor een simpel busreisje, een flinke opslag op het toegangskaartje en je bier in beslag laten nemen door de werkstudenten van Roever. Een slimme zet want nu kon het reisbureau het Roever-bier hiervoor in de plaats verkopen. Kortom een schandalige toestand en moesten de supporters dit maar allemaal pikken? Nee dus, vond Ronald, alleen de vraag was op wel- ke wijze hiertegen geageerd moest worden. Door Ronald werd gekozen voor een klacht te gen Roever wegens koppelverkoop. Omdat kop pelverkoop een economisch delict is, heeft Ronald begin 1996 een klacht ingediend bij het ministerie van Economische Zaken (EZ) en hierover tevens contact opgenomen met de Tweede Kamer-fracties van D'66 en de VVD (partijen die een vrije marktwerking hoog in het vaandel hebben staan). Tevens heeft Ro nald vanaf januari 1996 EZ bestookt met brie ven, faxen en telefoontjes teneinde zoveel mogelijk bewijsmateriaal aan te dragen voor het laakbare gedrag van Roever. Je moet hier bij denken aan reisaanbiedingen van andere reisbureaus die altijd stukken goedkoper zijn en aan kaartverdelingen bij Champions League -uitwedstrijden. Op deze wijze kan worden aangetoond dat Roever misbruik maakt van zijn monopolistische positie. Zelfs de UEFA heeft hierover een brief van Ronald ontvangen en in een antwoord gesteld dat het gekoppeld verko pen van toegangskaarten en reizen verboden is (zie de brief rechts). VCFACfttniB'qfltLSfHitQlHflsr-Flnaf-Ootlmund/AiaxIflthMerch IWO Thank you for your letter of ®th Marc*. We very much regret thai you experienced problems at the first leg of the UEFA Champions League match Oortmund vs. A*ex on flth March. A visiting ckAi or association in fact rscerves a Quota of ticket* to be sold to the» supporters Ids then their responsibility to Mtflf the requirements laid down in UEFA'i brochure "Salary and Security in the stadium" (see end.). As far as the problem of travel agency monoootiea is concerned. UEFA recently sent a letter to each association, remnding them of the legal preecnpaon applied m UE countries, wtwch does allow the sale of match tickets and travel arrangements m a package s trust that thmgs ars now changing and that you will not experience the tame problem again We thank you lor your understanding and hope that you wilt, nevertheless, continue to ervoy watching Eurooean loo (Dell games Yours sincerely. UEFA Thomas Kurth Head of the Competitions Department (Wordt vervolgd)

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Ajax Ster (1996-2001) | 1997 | | pagina 7