Pe Roever Rover Storv (5): De klacht teaen Rocvfir.
-7-
Dit artikel behelst het 1e deel van de stand van zaken met betrekking tot de strijd van onze
vriend Ronald Pieloor tegen de door Roever gebezigde koppelverkoop van kaartje en reis. In
ons volgende nummer volgt het 2e en tevens laatste deel. Voor de jongste generatie DAS-
lezers hebben we dit artikel van een uitgebreide inleiding voorzien. Voor de senior DAS-lezers
is deze inleiding voor het grootste deel "oude (maar toch wel lekkere) koek".
Ow» Secretarial
De afgelopen jaren hebben veel supporters -waaronder Ronald- zich wild geërgerd aan de
onaantastbaar lijkende positie van Reisbureau Roever. Langzaam maar zeker is in de jaren
95/96 een situatie ontstaan waarin je als supporter niet meer om dit reisbureau heen kon.
Terwijl supporters als citroenen werden uitgeknepen, incasseerde Arend Roever vele
miljoenen over onze ruggen. Ajax vond dit allemaal prima en deelde mee in de inkomsten, er
was natuurlijk niet voor niets een sponsorcontract met Roever.
Ondanks veel gemopper bij supporters was er voor Roever geen vuiltje aan de lucht.
Overmoedig geworden door de commerciële successen van de finalereis naar Wenen besloot
men dezelfde truc uit te halen voor de wedstrijd Dortmund-Ajax in maart 1996. Met truc
wordt bedoeld het verplichte Roever-transport per bus tegen een belachelijke prijs naar
Dortmund. Of je in Amsterdam, Arnhem of Roermond opstapte, het maakte allemaal niets uit.
Honderd piek voor een simpel busreisje, een flinke opslag op het toegangskaartje en je bier in
beslag laten nemen door de werkstudenten van Roever. Een slimme zet want nu kon het
reisbureau het Roever-bier hiervoor in de plaats verkopen.
Kortom een schandalige toestand en moesten de supporters dit maar allemaal pikken? Nee
dus, vond Ronald, alleen de vraag was op wel-
ke wijze hiertegen geageerd moest worden.
Door Ronald werd gekozen voor een klacht te
gen Roever wegens koppelverkoop. Omdat kop
pelverkoop een economisch delict is, heeft
Ronald begin 1996 een klacht ingediend bij
het ministerie van Economische Zaken (EZ) en
hierover tevens contact opgenomen met de
Tweede Kamer-fracties van D'66 en de VVD
(partijen die een vrije marktwerking hoog in
het vaandel hebben staan). Tevens heeft Ro
nald vanaf januari 1996 EZ bestookt met brie
ven, faxen en telefoontjes teneinde zoveel
mogelijk bewijsmateriaal aan te dragen voor
het laakbare gedrag van Roever. Je moet hier
bij denken aan reisaanbiedingen van andere
reisbureaus die altijd stukken goedkoper zijn
en aan kaartverdelingen bij Champions League
-uitwedstrijden. Op deze wijze kan worden
aangetoond dat Roever misbruik maakt van zijn
monopolistische positie. Zelfs de UEFA heeft
hierover een brief van Ronald ontvangen en in
een antwoord gesteld dat het gekoppeld verko
pen van toegangskaarten en reizen verboden is
(zie de brief rechts).
VCFACfttniB'qfltLSfHitQlHflsr-Flnaf-Ootlmund/AiaxIflthMerch IWO
Thank you for your letter of ®th Marc*.
We very much regret thai you experienced problems at the first leg of the UEFA Champions
League match Oortmund vs. A*ex on flth March.
A visiting ckAi or association in fact rscerves a Quota of ticket* to be sold to the» supporters Ids
then their responsibility to Mtflf the requirements laid down in UEFA'i brochure "Salary and
Security in the stadium" (see end.).
As far as the problem of travel agency monoootiea is concerned. UEFA recently sent a letter to
each association, remnding them of the legal preecnpaon applied m UE countries, wtwch does
allow the sale of match tickets and travel arrangements m a package
s trust that thmgs ars now changing and that you will not experience the tame problem again
We thank you lor your understanding and hope that you wilt, nevertheless, continue to ervoy
watching Eurooean loo (Dell games
Yours sincerely.
UEFA
Thomas Kurth
Head of the Competitions Department
(Wordt vervolgd)