-21-
(voor velen nog gewoon de Eredivisie).De keus om in een
opwelling een wedstrijd te bezoeken, is voor de normale
toeschouwer hiermee komen te vervallen, mits deze
voetballiefhebber met zijn hele gezin een CLUB-Card aanschaft.
Aan deze wens is volledig voorbijgegaan door de bedenkers van
dit systeem. De sporadische bezoeker van het voetbal is niet
echt belangrijk meer, terwijl dit toch de charme van het voetbal
was. Wij hebben het hier niet over de seizoenkaart-houders want
die zijn er genoeg. Artis en De Efteling zijn belangrijker
geworden in dit modale gezin, dit terwijl papa in zijn hart ook
misschien eens naar AJAX wil. Eens te meer blijkt dat de
commercie ook in dit systeem hoogtij viert.
Wat te doen als je als AJAX-supporter een kaartje wil kopen voor
een uitwedstrijd? Meestal zijn het er veel te weinig (denk aan
Utrecht-uit, 250 kaarten,belachelijkHet is voor ons niet te
verteren dat in elk willekeurig stadion in Nederland als
Feyenoord op bezoek komt, het stadion wemelt van de Feyenoord-
supporters die verspreid zitten over alle vakken, terwijl wij
als AJAX-zijnde het moeten doen met een minimaal aantal kaarten.
Volgens ons heeft elke club de plicht om 5% van de totale
toeschouwers-capaciteit toe te wijzen aan de bezoekende club.
Dat dit niet gebeurt is een kwalijke zaak, ook al omdat je
daardoor geen groot supporters-legioen op de been kan brengen.
Waarom dit wel gebeurt bij bv.Feyenoord is een willekeur van de
gastclub van dat moment, of omdat de controle over een kleine
(en vaak lastige) supporters-schare makkelijker is voor de
gemeentelijke instanties (politie,burgemeester e.d) Hiermee is
de veelgehoorde term "grootste supporterslegioen uit Rotterdam"
ook gelijk ontzenuwd. Wij willen wel, maar kunnen het vaak niet
door het belachelijke lage aantal toegewezen kaarten. Hier ligt
misschien een taak voor het AJAX-bestuur om te zorgen voor meer
kaarten voor de uit-wedstrijden.
Ook een grote bron van ergernis is de zgn.informatie pagina op
RTL-5 Teletext,pagina 510. Volgens de burelen bij AJAX is deze
pagina de oplossing voor een ieder die op de hoogte wil blijven
over de verkoop van toegangs-kaarten. Wie deze pagina's in
elkaar knutselt weet niemand, maar het lijkt ons een taak die
zorgvuldig moet gebeuren. Nu lijkt het of Sport-7 erachter zit.
Fout na fout stapelt zich op en niemand die het door heeft dat
de meeste berichten weieens een paar weken erop blijven staan,
met vaak achterhaalde informatie. Up to date blijven is erg
moeilijk, herhalen en herhalen (zie Sport-7) is veel
gemakkelijker.Voor het schrijven van dit stuk hebben wij
natuurlijk deze geweldige pagina geraadpleegd,gedateerd 25
oktoberj1en wat lazen wij? Achterhaalde info e.d.:
Informatie over hoelaat de poorten van de ArenA open gaan.
(dat weet iedereen,dus totaal overbodige info)
Waar een parkeerkaart te kopengewoon gratis parkeren!)
Toegangskaarten voor Glasgow-Rangers - AJAX.
(verkoop liep tot 16 Oktober,het is nu 9 dagen later)
Kaartverkoop voor al gespeelde wedstrijden, en de verkoop voor
op zeer korte termijn te spelen wedstrijden met als gevolg dat
je te laat bent voor een kaartje. Vaak wordt de aanvang van
verkoop vermeld, als deze allang geweest is! Ook wordt
uittentreure vermeld dat er aan de loketten van desbetreffende
clubs geen kaartjes worden verkocht. Ook het merkwaardige