Ajax en de F-side
Ajax en de F-side 2
iet een dergelijke verklaring veel goodwill bij de supporters kweken. Met^naie
Roever Reizen kan ons inziens wel wat goodwill van Ajax-supporters gebruiken.
Uiteraard dient Arend de Roever wel te beseffen dat het nog wel een tijdje zal
duren wil het verleden zijn vergeven ("vergeten" kan hij wel schudden).
Mocht een verklaring als door ons verlangd (dan wel een ander -voor wat de Ajax-
supporters betreft- "happy end") niet volgen, dan zullen wij -namens zeer vele
Ajax-supporters- niet schromen om de strijd tegen de Combinatie Ajax Roever
Reizen via dit blad voort te zetten (waarbij we overigens nog wel de nodige
ijzers in het vuur hebben). Wordt vervolgd!
-19-
Natuurlijk is het ecu goed recht van
Je voormalige F-side-woordvocrder
Pieloor vermeende of terechte mis
standen aan de kaak te stellen (liet
Parool van 20 september). Maar om
zijn zaak te steunen, mag hij niet
jokken en dat. doet hij wel.
Bij alle buitenlandse wedstrijden
van Ajax zijn altijd losse kaarten be
schikbaar. juist om te vermijden dat
men gedwongen een reis moet aan
schaffen. Dat wil Roever niet. Ajax
niet en de minister niet.
Voorbeelden:
l'anathinaikos - Ajax: er waren net
zoveel losse kaarten beschikbaar als
er vraag was. Vier andere reisorgani
saties boden reizen met officiële knar
ten van Ajax aan.
Finale in Rome Juvenilis - Ajax:
ook daar net zoveel losse kaarten be
schikbaar als er vraag was. Ajax le
verde de Ajax-supporters de bestelde
5.300 losse kaarten, waarmee een
ieder zelf een reis kon regelen. Daar
naast boden vijf andere reisorganisa
ties reizen aan.
Auxerre - Ajax: ook hiervoor wa
ren net zoveel losse kaarten beschik
baar als er vraag was; er werden er
tweehonderd besteld en Ajax leverde
er tweehonderd.
Pieloor weel dit heel goed en doet
dus bewust aap verkeerde beeldvor
ming. Zijn klacht in Den Haag betrof
dan ook - heel.slim - niet deze wed
strijden. maar de risicowedstrijd in
maart tegen Dortmund.
Om veiligheidsredenen hadden de
Duitse en Nederlandse politie ge
zamenlijk besloten de fans in kara
vaan en georganiseerd te laten rei
zen. Dat is in Nederland met het com
bi-kaartsysteem schering en inslag en
juist geïnitieerd door dezelfde over
heid waar Pieloor de klacht indiende.
Pieloor mag klagen. Als hij gelijk
hcv>"* hebben wc daar geen enkel
proW-*cm mee en zullen we graag
meehelpen zijn klacht op te lossen.
Maar hij moet dan wel de waarheid
vertellen en niet aan demagogie
doen.
Amstenltiiii DRS. A.G. DE ROEVER
Koever Reizen
ln reactie op de ingezonden brief van
drs. A.G. de Roever in liet Parool van
1 oktober het volgende.
De afgelopen jaren hebben vele sup
porters zich tandenknarsend door het
reisbureau Roever moeten laten ver
voeren naar een Europese uitwed
strijd van Ajax. Als monopolist be
schikte de sponsor van Ajax tot voor
kort immers over alle kaarten. Sup
porters die zeker wilden zijn van een
kaartje, zagen zich verplicht om een
dure reis erbij te kopen.
Roever kon het zich gezien het ont
breken van enige concurrentie ver
oorloven kwalitatief magere reizen
aan te bieden. Erg late vertrektijden,
lange wachttijden op aansluitend bus
vervoer op de vliegvelden, geen reis
informatie en ga zo maar door.
Door het indienen van een klacht
bij Economische Zaken komen er plot
seling financiële belangen in gevaar.
Men probeert daarom gevolgschade
zoveel mogelijk te beperken, door te
beweren dat er helemaal geen mono
poliesituatie is.
Het is frappant dat er sinds mijn
klacht bij het ministerie weer losse
kaarten in omloop zijn gebracht; on
duidelijk is alleen nog welk percenta
ge los verkrijgbaar is.
'Toevallig' noemt Roever precies de
wedstrijden ni het indienen van de
klacht. Wijselijk weggelaten is bij
voorbeeld de Europacup-finale tegen
AC Milan in Wenen. Dit was koppel
verkoop in zijn zuiverste vorm.
Deze wedstrijd, waar 18.000 suppor
ters vervoerd moesten worden, moet
vele tonnen winst opgeleverd hebben.
Het aan Ajax gefourneerde sponsor
geld is dus over de ruggen van de
supporters pijlsnel terugverdiend.
Supporters die zich geen dure reis
konden veroorloven en met een losse
kaart per auto naar Wenen wilden
reizen, konden de belangrijkste wed
strijd van het jaar wel vergeten.
Is dit verkeerde beeldvorming, is dit
demagogisch? Ik noem dit econo
misch machtsmisbruik, of beter nog:
puur winstbejag.
Dat de markt met Roever als hoofd
aannemer keurig wordt verdeeld, is
zonneklaar. Roever ontfermt zich
over het meest winstgevende deel van
de markt, de vliegreizen, en verkeert
daarin in een comfortabele monopo
liepositie. Andere aanbieders worden
door Ajax/Roever niet van kaarten
voorzien. De concurrentie wordt
daarmee op onoverbrugbare achter
stand gezet, want zij moeten de
schaarse kaarten op de zwarte markt
kopen. Nieuwe argumenten worden
in de strijd gegooid om de koppelver
koop te kunnen voortzetten. Zo is het
veiligheidsmotief voor de wedstrijd
Dortmund-Ajax misbruikt om hon
derd gulden te kunnen vragen voor
een busretour Dortmund, oftewel
driehonderd procent meer dan de
concurrentie.
De torenhoge prijzen verklaart Roe
ver met ridicule argumenten. In een
recente toelichting van Roever bij de
Geschillencommissie Reizen wordt
onder andere beweerd dat het tellen
van de kaarten en opslag in kluizen
een prijs van honderd gulden voor
een retour Dortmund moet rechtvaar
digen. Dit zijn toch lachwekkende
drogredenen?
Roever heeft door zijn prijsopdrij
ving het recht verspeeld supporters te
mogen vervoeren. En dat is precies de
reden waarom is opgeroepen tot een
boycot.
Amslerriflni RONALD PIELOOR