Het ontstaan van "De Ajax Stee" (afgekort "DAS") Het ontstaan van DAS is een reactie op een groot aantal gebeurtenissen rond Ajax gedurende de laatste jaren (en met name de laatste maanden) Om een duidelijk beeld te geven van het exacte "waarom" wordt hierna een tweetal vragen beantwoord. Wie maakt DAS De redactie van DAS bestaat uit een groepje Ajax-suppor ters die zich vereenzelvigd met het "Ajax-gevoelwat in de jaren '80 bij veel supporters ontstond en sindsdien altijd is blijven hangen. Dit "gevoel" is overigens niet alleen voorbehouden aan de jaren 80-generatie doch ook veelal aanwezig bij de meer recentere "patat-generatie en de recente "pillen"-generatieDe DAS-redactie bestaat dan ook uit vertegenwoordigers van de 3 hiervoor genoemde generaties Waarom wordt DAS gemaakt De laatste tijd ging er bij ons een steeds groter gevoel van onbehagen groeien doordat een aantal mensen -die menen het voor het zeggen te hebben- de term "het Product Ajax" gingen hanteren en Ajax als een ordinair verkoopproduct gingen behandelen, met alle onhebbelijkheden de zakenwe reld eigen. Ajax werd één gigantisch reclame object, en met de week zag je meer met stropdassen behangen gladde zakenjongens in de Meer (God hebbe haar ziel) en andere stadions waar Ajax gloreerde, paraderen, met in het kiel zog de ook hier oprukkende yup. De gevolgen hiervan waren en zijn onder andere: het oerlelijke nieuwe (althans ten opzichte van het oude) Ajax-logo; de "Fun-express(wat een fun, met slechts 1.500 supporters en "de man tachtig gulden lichter" naar de Kuip) de koppelverkoop van reizen en kaartjes door Roever (notabene een Ajax-sponsor, waardoor Ajax zich bij buitenlandse trips dus indirect door haar eigen supporters laat sponsoren; hoogst waarschijnlijk komt hier gelukkig door ingrijpen van Ronald Pieloor cseen eind aan) de belachelijk hoge entreeprijzen voor de openings wedstrijd Ajax-Milan (waardoor vele echte Ajacieden uit principe zijn weggebleven)

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Ajax Ster (1996-2001) | 1996 | | pagina 2