Youp
Sportte je vroeger zelf?
"Ik heb zelf even gehockeyd, maar ik vond het nooit leuk. Ik kon het
niet. Ik zat op voetbal in 1978. Als kind voetbalde ik op straat. Ik
was altijd Klaas Nuninga en mijn broertje Cruijff. Ik was Nuninga
omdat ik het niet zo goed kon. Ik heb dat ooit opgeschreven in een
column en Klaas deed een keer of hij heel beledigd was. Ik werd als
laatste gekozen bij het poten. Dat vond ik niet erg, ik deed gewoon
heel erg graag mee."
Erger je je nog steeds aan de Arena?
"Je wordt met het Arena kaart systeem (consumpties kun je alleen
kopen met een Arena card, red.) nog steeds genaaid waar je bij
staat. Als je een keer naar U2 gaat en je neemt een biertje, dan
moet je daarvoor een kaart van minimaal een tientje kopen. Die
kaart raak je, als je verder nooit meer naar de Arena gaat, natuur
lijk kwijt. Dat is dus indirect diefstal. Dan ben je minimaal 7,50 euro
kwijt. Of je verliest hem. Ik heb me letterlijk bij de situatie met Are
na neergelegd. Ik ben eraan gewend. Een biermerk kon ik nog wel
weg krijgen. Maar de Arena? Ik had het er laatst met Johnny van 't
Schip over, die was vroeger wel eens lui in het veld. Zeiden ze in De
Meer: 'Sta je daar lekker in het zonnetje?' In dat grote stadion is dat
niet meer leuk. Hij zou het niet eens meer horen."
De Arena is ook voor journalisten niet ideaal. Ook het interviewen
van spelers is soms heel kort, omdat ze niets mogen zeggen.
Vroeger kon je nog in de kroeg zitten met voetballers.
"Ja dat is voorbij, de belangen van de club en de sponsors gaan
voor alles, waardoor je afgemeten antwoorden krijgt. Wat een spe
ler werkelijk vindt wordt verzwegen. Komt niet door de censuur.
Zielig!"
Ik heb een keer Kenneth Perez geïnterviewd en dat was heel inte
ressant. Die ging helemaal los over van alles en nog wat. Werd daar
na de helft geschrapt, omdat het off the record was. Wat natuurlijk
niet zo was.
"Zo gaat het tegenwoordig overal. Bij grote bedrijven als Ahold die
interviews geven gaat het allemaal via de persdienst. Wat dat
betreft is het allemaal één grote leugen. Dat heb ik ook weer in mijn
cabaretprogramma geschreven."
De leugen regeert?
"De leugen regeert niet, hij dicteert. Ik kwam een keer bij Pauw en
Witteman. Kwam minister Cramer met vijf woordvoerders. Ik vroeg:
kan ik er niet eentje lenen? Dat werd natuurlijk een heel stijf inter
view die avond. Kijk, ik wil dit interview ook nog wel lezen voor
publicatie, maar dat gaat me dan om de feiten. Die moeten klop
pen."
En de opkomst van het entertainmentnieuws. Wat vind je daarvan?
Je hoeft zelfs een serieuze krantensite te openen en er staat 'Jan
Smit naar de tandarts.
"De markt is ernaar zal ik maar zeggen. Maar zoiets als de real-life
soap, waarbij mensen zich dag en nacht door een camera laten vol
gen. Ik kan het mijn overleden vader niet uitleggen."
Dat is masochistisch gedrag?
"In de hoek van een bepaald publiek zit het. Ik heb zelf wel eens
meegemaakt dat ik in een interview als grap over Yolanthe begon
en zei ik dat ik met haar had gegeten. Dat werd dan later nieuws op
telegraaf.nl. Dan krijg je dat de ironie ook nieuws wordt."
Toen bekend werd dat Johan Cuijff twee dagen per jaar bonds
coach wordt van Catalonië stond het ook overal. Maar dat heeft
toch niets te maken met serieus nieuws?
"Dat Catalonië is gewoon het team van Gooi en Vechtstreek?"
Het interview met Coen Verbraak een paar jaar geleden in De Volks
krant heb ik gelezen. Dat was wel een narrig interview?
"Met Coen Verbraak? Dat was ook hier in deze kroeg. Hij ging alle
maal dingen vragen uit mijn privé leven, dat ik dacht: is dit de Volks
krant? Ik had ook geen zin in zo'n gesprek."
Carrière
Alle zalen waar Youp speelt zijn nog steeds uitverkocht en last van
verzadiging lijkt hij niet te hebben. Op het moment tourtYoup door
heel Nederland met try-outs van zijn nieuwe voorstelling 'Omdat de
nacht...'. Een jubilaris vlucht van zijn eigen surpriseparty en loopt
het bos in totdat hij bij een huisje aankomt met een jonge vrouw
erin.
Je tourt nog steeds door heel Nederland? Vind je dat nog wel leuk?
"Ja natuurlijk. Dan ga ik twee dagen naar Nieuwegein en dan is het
uitverkocht. Dat is hartstikke leuk. Ik heb vanochtend nog een
nieuw liedje geschreven, toen ik wakker werd."
Je werd vannacht wakker van een liedje?
"Ik lag in mijn bed en ik zat te denken aan mijn nieuwe show en
opeens kwamen er een paar regels. Toen ben ik verder gaan slapen
en heb ik het vanochtend opgeschreven."
Moet je het niet meteen opschrijven?
"Nee zo oud ben ik nou ook weer niet."
Dus je hebt er nog steeds plezier in?
"Dit is het leukste werk van Nederland. Een show die zes weken in
Carré gaat. En ik denk dat het de droom is van elk jongetje om in
Carré te staan."
Maar dan sta je in de coulissen in Nieuwegein. En dan?
"Heb ik er heel veel zin in. Die mensen hebben een nacht in de rij
gelegen voor een kaartje. En er gebeurt nog genoeg in Nederland.
Van Marco Borsato tot Dirk Scheringa. Het is keihard werken en als
ik de zaal verlaat denk ik vaak: nou die komen volgende keer weer
terug."
Ben je nog nerveus voor een show?
"Normaal, gezonde spanning. Beetje nerveus. Met Toon Hermans
heb ik wel eens een uur lang gepraat over een bepaald moment in
een show, een moment waarop iedereen in de lach zou moeten
schieten, dat wilde ik en gebeurde en lukte niet, ik bedacht de
meest ingewikkelde oplossingen die niet hielpen. Uiteindelijk heb
ik aan de technici gevraagd: ga eens naar de Gamma, haal daar
nou eens een peertje en hang voor dat theaterlicht een doekje. En
vanaf toen moest het hele theater keihard lachen. Toon snapte dat.
Was een perfectionist pur sang en daarom een hele grote. Ik denk:
de grootste."
Het gaat om de details?
"Ja het ging over dat moment. Ik sliep niet voordat de zaal daarom
zou lachen.
De enige die dit begreep was Toon. Die gaf me voorbeelden uit zijn
eigen shows. En dat is waarom het zo'n leuk werk is. Omdat het
nooit klaar is. Je kunt wel ergens naar toewerken."
Dat is met schrijven ook. Het kan altijd nog beter. Dat is leuk, maar
een creatief iets kan altijd nog anders.
"Ik vind dat juist leuk. Het maken, het schrijven vind ik leuk. Als ik
niet tevreden ben gooi ik het eruit. In een Van den Ende productie
zit alles strak in elkaar en gaat het over veel te veel schijven. Dan
moet je eerst op kantoor komen om dat uit te leggen. Ik zeg tegen
de ploeg waarmee ik draai ook wel eens dat een stuk eruit is."
Youp is even stil. "En terecht, zeggen ze dan."
Als je je carrière vergelijkt met een voetballer. Waar zit je
dan in je carrière?
"Het probleem met cabaretiers is: op een gege
ven moment ben je familie van de mensen
geworden. Aan het begin van je carrière lacht
iedereen hard omdat je nieuw bent, maar het
volgend jaar is het alweer wat gewoner. En
dan word je familie. Maar zelfs zo iemand als
Hans Teeuwen is beetje familie geworden. Ik
ben inmiddels deel van de inboedel van Neder
land."
De Ajacied 23