medium voor bedrijven die een uitlaatklep zoeken voor het uitdragen van hun boodschap. Daarvoor mogen zij de voetballers, de clubnaam en het -logo gebruiken. Het bedrijf betaalt hiervoor een x-bedrag en als ontvangende partij moeten wij er voor zorgen dat we de betalende partij waar voor haar geld bieden'. En die waar wordt niet alleen op het veld uitgestald (kijk naar onze jongens), maar ook daarbuiten. Wat te denken bijvoorbeeld van de skyboxen, de overkappingen van de tribunes, de persvoorzieningen, noem maarop. Het Ajax-be- stuur is het een lief ding waard dat de consu ment, of het nu een bedrijf of een supporter is, aan zijn trekken komt. Arie van Eijden, getrouwd en vader van twee dochters, weetwat ervan hem verwacht wordt. 'Ik moet inspelen op de behoeftes van de bedrijven', verklaart hij, nadat hij Hugo Hoven- kamp te woord heeft gestaan. De ex-voetballer van FC Groningen en AZ'67 heeftzich alszovele anderen in het zakenleven gegooid en probeert Van Eijden warm te maken voor een telefoondie overal gebruikt kan worden en reclame maakt voor de voetballijn. Voorop Ze weten hem allemaal te vinden in zijn kamer in De Meer. Niet in het minst, omdat Van Eijden door zijn dienstverband bij de Shell een grote relatie-kring heeft opgebouwd. Die komt hem - en de club - goed van pas nu de commercie en de sport de weg naar elkaar gevonden hebben. 'Dat is pas sinds een jaar of zeven zo. Eindelijk wordt de sport als een interessant medium gezien. Wij liepen natuurlijk weer voorop, want Ajax was de eerste club die door een bedrijf werd benaderd voor shirtreclame. Voor ons geldt echter één belangrijke stelregel wanneer we een overeenkomstsluiten meteen sponsor: een bedrijf zal bij ons nooit invloed krijgen op het beleid. We willen altijd baas in eigen huis blijven'. Waarom zou Ajax het geld van sponsors niet kunnen uitgeven aan het behouden of aantrek ken van toppers? Daar zitten de mensen toch op te wachten? Van Eijden: 'Indirect worden de spelers al betaald door de sponsors, want de inkomsten hebben we nodig om de exploitatie draaiende te houden. En dat lukt ons aardig, bovendien kunnen we het bereikte niveau handhaven en een goed produkt blijven bieden'. Dat is ook in het belang van de aanhangdie Van Eijden een goed harttoedraagt. 'Supporters zijn voor onszeerbelangrijk. Datblijkt wel uit de voorzieningen in het stadion, ook al is het zicht niet altijd even ideaal. Maar ja, je hebt ook met veiligheidaspecten te maken'. Graag zou de directeur algemene zaken de wensen van de Ajax-fans (een grote aankoop) willen honoreren. 'Als we een 'knaller' binnen kunnen halen, zullen we dat niet laten. In de regel zijn de betere echter te duur. We hadden Glen Hoddle en Jesper Olsen best willen hebben, maar financieel zijn zij voor ons niet haalbaar. Daarom ben ik ook zo blij met onze jeugdoplei ding. Wie kende tot voor kort Dennis Bergkamp? Het publiek zit er desondanks op te wachten, omdat het gewend is geraakt dat er jongens doorstoten'. De jeugd moet klaarstaan wanneer 'gevesti- ge' Ajacieden hun heil elders gaan zoeken, zoals in het verleden spelers als Kieft, Lerby, Arnesen, Olsen, Mölby, noem maar op. Ook dit seizoen lijkt Ajax een aderlating te moeten ondergaan. Marco van Basten en Frank Rijkaard lonken naar het buitenland, ook al verklaren ze het bij Ajax naar hun zin te hebben, en het contract met Johan Cruyff loopt ook al af. Volgens Van Eijden is het bestuur druk doende om het supertrio vast te leggen. Of hetlukt, iseen tweede. 'Datzealle drie blijven, nee, dat zie ik niet zitten. Twee van de drie zullen zeker bijtekenen. We willen heus niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten maar niet alles is in geld vertaalbaar', is zijn overtuiging. Carrière Arie van Eijden maakte de eerste schreden die Ajax zette op het internationale vlak van

AJAX ARCHIEF

Clubblad De Ajacied (1997-2009) | 1987 | | pagina 23