Twee vliegen in een klap Sport en entertainment ajaxlife FLORIDA CUP 11 werkingsovereenkomsten met bonden of een van de vele oplei dingsinstituten rondom New York zijn niet uitgesloten. Participeren in een MLS-club ligt minder voor de hand, onder meer omdat die clubs geen eigen jeugdopleiding hebben. Ajax als prestigieus opleidings instituut, het klinkt mooi. Studen ten gaan naar de universiteit van Stanford of Harvard, voetbalta lenten naar Ajax. De Amsterdam mers maakten voor de opening van het filiaal in Manhattan een fraai promotiefilmpje. Van droom naar legende. Ajax als talentenfabriek. Ajax USA: For the Future. Naast het voetbaltechnische aspect is er het commerciële belang. Ajax kan met zijn rijke historische verleden een aansprekend succes verhaal vertellen waar de Amerika nen zich mee willen identificeren. Op die manier hoopt de club nieuwe inkomsten te genereren uit spon sorcontracten en merchandising. Zichtbaar zijn en binden. De Florida Cup past precies in dat plaatje. Het toernooi wordt in Amerika live uitgezonden op Face- book en het open televisiekanaal. Miljoenen Amerikanen zullen in de tweede week van januari kennis maken met het Ajax van Erik ten Hag. Jeugd Ajax kreeg al eerder uitnodigingen om te overwinteren in Orlando, maar sloeg dat beleefd af. "We waren er nog niet klaar voor, wilden uitgebreider onderzoek doen en onze plannen concreet maken. We hadden in 2017 en 2018 kunnen gaan om even wat geld op te halen. Clubs delen immers mee in de opbrengst van de televisierechten en kaartverkoop. Daar is niets mis mee, maar wij zien dit toernooi als onderdeel van een groter plan," stelt Geelen. De Amsterdammers hebben in Amerika nog veel te winnen, valt uit zijn woorden op te maken. "Ajax is er nog steeds populair, maar we groeien niet. Dat bleek uit internationale onderzoeken. Daarbij onderzocht men hoeveel diehard fans een club heeft en hoeveel mensen sympathie voor je club hebben. Vooral op dat laatste vlak scoren we goed, maar we merken wel dat we de Amerikaanse jeugd moeten gaan aanspreken." De vraag is dus hoe je Amerikaanse tieners in een Ajaxshirt krijgt met stevige concurrentie van een populaire competitie als de Premier League. "Dat kan met de juiste content gericht op de jeugd. Zo hebben we een Amerikaanse e-sporter in dienst. Joey Calabro is een van de beste e-sporters ter wereld. Hij speelt namens Ajax toernooien in Amerika. Dat werkt goed. Op die manier proberen we kinderen enthousiast te krijgen. Vrouwenvoetbal is populair in Amerika. Daar liggen uiteraard kansen, maar dat is nu nog even niet aan de orde. Als we het doen, doen we het goed. Maar wel stap voor stap," benadrukt Geelen. Ajax kiest bewust voor een bescheiden aanpak, waar clubs als Bayern München en Manchester United probleemloos twintig medewerkers op meerdere internationale projecten zetten. "Die clubs zijn organisatorisch veel groter. Wij doen het rustiger aan. We kunnen wereldwijd niet vijf grote projecten doen. Wij investeren vooral in het voetbal." De beleidsbepalers trekken in eerste instantie vijf jaar uit Ajax presenteert zich tijdens de Florida Cup niet alleen aan de groeiende populatie voetbalfans in Orlando, maar zet zichzelf ook in Zuid-Amerika steviger op de voetbalkaart voor het Amerikaanse avontuur. "De kosten gaan voor de baten uit. We denken over vijf jaar ook in Amerika winst te maken. Dit is geen miljoenen euro's slurpend project. De risico's zijn klein en de kans op succes is groot. Er zijn miljoenen Amerikanen aan de Oostkust die iets met Nederland hebben. Als we eerst met die groep contact krijgen, is het goed," aldus Geelen. De kans is dan ook groot dat Ajax in de toekomst vaker naar Amerika zal afreizen, verwacht Ajax' commerciële man. "Het contact met Erik (ten Hag, red.) is op dat vlak goed. Commercie heeft geen invloed op de seizoensvoorbereiding. Dan wil de trainer het vooraf bepaalde schema volgen. In de winterstop kun je altijd wel ergens heen. De trainer bepaalt tegen welke clubs hij wil spelen en de faciliteiten moeten goed zijn. Orlando is twee uurtjes langer vliegen dan Qatar. Alles is er tiptop, maar het sportieve aspect zal bij Ajax altijd leidend zijn. Gelukkig maar." Toernooidirecteur Ricardo Villar (39) is blij dat hij Ajax heeft weten te strikken voor de vijfde editie van de Florida Cup in Orlando. 04-01-2019 XX ioen we het goed Een Colombiaan (Davinson Sanchez), een recente Europacupfinale tegen een prominente Premier Leagueclub, een Braziliaan (David Neres) en een Argentijn (Nicolas Tagliafico): los van de gouden Ajaxhistorie zijn er veel verse ingrediënten die de naamsbekendheid van Ajax in Zuid-Amerika verstevigden. De populariteit van Ajax in Brazilië kreeg in 2009 al aandacht in Ajax Life. Destijds plofte er een onderzoek van Arena do Bra- sil op onze burelen waarin onder andere stond dat 43 Braziliaanse clubs zich met de Amsterdamse trots afficheerden. Een van de conclusies: Ajax is populair genoeg om een eigen voetbalacademie te openen in Brazilië. Het was een goedbedoeld advies, maar de beleidsbepalers bij Ajax maakten een prioriteit van de Chinese markt. Nu de club zijn zaakjes in Azië aardig op orde lijkt te hebben, richt Ajax het commerciële vizier alsnog op het Ameri kaanse contingent. Ajax' wedstrijden tegen Flamengo en Sao Paulo staan garant voor een miljoenenbe- reik in het land waar voetbal als religie wordt beschouwd. Flamengo (22,3 miljoen volgers) en Sao Paulo (13,6 miljoen volgers) behoren met Corinthians (20,9 miljoen volgers) tot de drie populairste Braziliaanse clubs op social media, zo meldde onderzoeksbureau lboper Repucom in december. Waar Ajax het toernooi gebruikt om zich op te laden voor de tweede seizoenshelft, valt de Florida Cup voor de Braziliaanse clubs precies tussen het einde van het vorige seizoen en de voorbereiding op het nieuwe. Zowel Flamengo (tweede) als Sao Paulo (vijfde) eindigde in het Campeonato Brasileiro Série A op gepaste ach terstand van kampioen Palmeiras. Na drie edities met achtereenvolgend negen, twaalf en acht teams is de Florida Cup met vier teams weer terug bij het deel nemersveld waarmee het in 2015 begon. Kwaliteit komt boven kwantiteit, maar de oorspronkelijke insteek staat nog steeds: Brazilië treft Europa. "De kaartverkoop breekt alle records. We zijn blij dat Ajax nu wel meedoet. Er zijn hier in Orlando best veel Ajaxfans. Een aantal keek de wedstrijd tegen Bayern München in de Lion's Pride, hun supportershome," zegt Villar. De Braziliaanse marketeer vervolgt: "De Florida Cup is een uitstekend toernooi om tijdens de winterstop op niveau te blij ven. Het deelnemersveld staat garant voor sportieve continuï teit, maar tegelijkertijd bieden we clubs mogelijkheden om com merciële activiteiten te ontplooien." Waar er in 2016 en 2017 nog Amerikaanse teams meede den, is dat nu voor het tweede achtereenvolgende seizoen niet het geval. "Voor de Braziliaanse teams is dit toernooi een toe tje na het seizoen. De MLS is net afgelopen, maar regelgeving maakt het onmogelijk om Amerikaanse teams mee te laten doen. Ik hoop dat dit in de toekomst wel weer kan." Naast de vier wedstrijden om de Florida Cup is er voor de fans genoeg te doen in Orlando. Sport is immers ook entertain ment. Helemaal in Amerika. "Er is een all-star game waarbij de opbrengst naar het goede doel gaat. Oud-profs van de vier clubs spelen een Legends-toernooi. Tevens is er een supportersfeest in de Universal Studios. Voor families is er een sportieve 5K Run en na het toernooi bezoeken de deelnemende clubs een basketbalwedstrijd van Orlando Magic. Ajax ontbreekt daar, want de ploeg vliegt zaterdag na de prijsuitreiking meteen naar Amsterdam." Ajax bracht na afloop van het seizoen 2010/2011 voor het laatst een bezoek aan Amerika.

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2019 | | pagina 11