Seizoenkaarthouder wil eigen plaats bij Europese duels Doe mee, denk mee! ajaxlife SV AJAX Q Voor onze leden is voorrang bij kaartverkoop een van de belang rijkste redenen om lid te zijn van SV Ajax. Bij supporters jonger dan 34 jaar tikt het gebruik van de online ticketshop zelfs bijna de honderd procent aan. Om kaarten te kunnen kopen, moet je eerst inloggen in Mijn Ajax. Het registreren is volgens de panel leden vrij ingewikkeld; op dat vlak is winst te behalen. Van de respon denten ondervond achttien procent problemen. Het ging dan bijvoor beeld om wachtwoorden die niet werden herkend. Gebruikersvriendelijkheid Hoewel steeds meer mensen online zijn via hun smartphone, geeft een ruime meerderheid (88 procent) de voorkeur aan het bestellen van kaarten op de pc of laptop. We wilden ook weten of suppor ters makkelijk hun weg weten te vinden in het systeem. De gebrui kersvriendelijkheid van de tic ketshop werd door onze leden beoordeeld met een 6,8. De sei zoenkaarthouders onder de panel leden waren iets minder positief, met een 6,6. Dat is een voldoende, maar biedt eveneens genoeg ruimte voor verbetering. Zeker omdat Ajax altijd streeft naar het beste, zowel binnen als buiten het veld. Wat er dan beter moet bij het online kopen van kaartjes? Het ledenpanel noemt vooral dat het systeem bij drukte niet goed werkt. Denk daarbij aan wachtrijen bij een heel populaire thuis- of uit wedstrijd. Ander heikel punt: het handmatig moeten invullen van de bekende barcode, ondanks dat deze al in je account staat waar je op bent ingelogd. Duidelijk? Toch, als het om de geboden infor matie gaat, vindt zeventig procent van de leden die (heel) duidelijk. Slechts acht procent zegt de infor matie (heel) onduidelijk te vinden. Dezelfde percentages gaan toevallig op als het gaat om het beoordelen van Ajax Fancare, de afdeling waar je met problemen en vragen over de ticketshop terecht kunt; zeventig procent is tevreden over de service. De informatievoorziening is dus best goed te noemen, maar wat wordt er gemist? Iets scherper: waar ergeren supporters zich het meest aan? De grootste ergernis is dat ze in de ticketshop niet goed kunnen zien hoeveel en óf er nog kaarten beschikbaar zijn in een bepaald vak. Opvallend: het gebrek aan info over beschikbare plaatsen wordt door bijna de helft van de onder vraagden ervaren, terwijl bij een keuze voor een specifiek vak in de ticketshop met kleur wordt aange geven welke stoelen beschikbaar zijn. Digitale kaartenmarkt Het ontbreken van een digitale kaartenmarkt, waar seizoenkaart houders hun plek kunnen aanbieden als ze een keertje zelf niet kunnen, kwam tijdens dit ledenpanel ook naar voren als verbeterpunt. Geluk kig had Ajax' financieel directeur Jeroen Slop daarover op de laatste aandeelhoudervergadering van Ajax goed nieuws: "We beschikken over een ticketsysteem dat dit kan faci- literen en gaan het implementeren. Vooruitkijkend gaat dit in januari (2019, red.) lukken." Hiermee gaat ook een wens in vervulling van SV Ajax, aangezien wij hier al een aantal jaren voor aan het lobbyen zijn bij de club. In dit ledenpanel-onderzoek over de ticket shop vroegen we ook: moet Ajax bij Eu ropese thuiswedstrijden, zoals vroeger, de seizoenkaarthouders het eerste recht ge ven hun eigen plaats te kopen? Dat werd met een duidelijke 'ja' beantwoord. SV Ajax Ledenpanel: gebruikersvriendelijkheid ticketshop Ajax scoort kleine voldoende De laatste twee seizoenen maakte liefst 92 procent van onze leden gebruik van Ajax' ticketshop. Genoeg reden om het SV Ajax Ledenpanel te vragen hoe de digitale kaartverkoop wordt ervaren. 07-12-2018 J Seizoenkaarthouders kunnen bij Europese wedstrijden niet hun 'eigen' stoeltje reserveren. De seizoenkaarthouders vinden 'eerste recht' op hun eigen plaats vrij massaal (79 procent) een goed idee, ondanks dat je dan vaak geen plek naast je eigen stoel kunt kopen, omdat daar al een andere seizoenkaarthouder zit. Van onze leden die zelf geen seizoenkaart hebben vindt eveneens 55 pro cent dat vaste kaarthouders van Ajax best hun eigen plek mogen hebben. Ze zien dat deze Ajaxfans loyaal zijn tegenover de club en hun eigen stoeltje daarmee eigen lijk wel verdienen. Navraag bij de club leert ons dat de eigen plaats kopen niet gaat gebeuren. De uitleg is dat het mogelijk moet zijn met je buur man, kleinzoon of dochter (vul zelf maar in) naast elkaar te zitten. De vele 'eentjes' die verkocht worden bij het beschikbaar stellen van eigen plaatsen, maken dat meer dere stoelen naast elkaar kopen moeilijker wordt. Ajax denkt bij verkoop zonder eigen plaats meer supporters te kunnen bedienen en te helpen. Gezien de uitkomst van ons onderzoek op dit specifieke onder werp leggen wij ons als Supporters vereniging Ajax niet meteen neer bij de keuze die Ajax maakt. We blijven de komende tijd lobbyen om ook deze supporterswens in ver vulling te laten gaan. Zeker omdat certificaathouders in de nabije toe komst wél hun eigen plaatsen met voorrang kunnen kopen. Uiteraard delen we de resul taten van dit onderzoek ook met Ajax, net als dat we jullie op gezette tijden informeren over de uitkomsten van ons SV Ajax Leden panel. Door onze redactie Online kaartjes kopen niet altijd makkelijk SV Ajax doet vijf keer per jaar een onderzoek onder haar panelle den. Het huidige panel telt momenteel zo'n tweeduizend leden. Ben jij achttien jaar of ouder en wil je ook meepraten? Schrijf je dan in op svajaxledenpanel.nl.

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2018 | | pagina 9