16 I wmm. TWEEDE HUID ajaxlife De mooiste Ajaxshirts ontleed Een Ajaxshirt is meer dan een kledingstuk. Elk design vertelt de verhalen van seizoenen, en van spelers die het droegen. We duiken in de historie van deze tweede huid. Dit keer: hoofdsponsor Aegon maakt ruim baan op de rode baan. In de jaren waarin de voetbalshirts nog niet met club- of sponsorlogo's waren opgetuigd, laat staan voor zien waren van sponsoruitingen, was het ondenkbaar dat een open bare boodschap via het tenue naar voren werd gebracht. Vanaf 1981 werd het clubshirt als reclame - zuil geaccepteerd. De naam van de sponsor kwam steeds prominen ter naar voren en na een paar jaar gewenningstijd werd het als nor maal gezien. Het tenue als drager van een boodschap opende ook andere deu ren. Bij nationale en internationale hulpacties, naar aanleiding van natuurrampen of sociaal-maat - schappelijke acties, werd de ruimte op het shirt anders aangewend. Ten behoeve van het goede doel deed de hoofdsponsor bewust een stapje terug en wat Ajax betreft betekende dat: ruim baan op de rode baan. Op 11 maart 2011 werd Japan getroffen door een aardbeving en een tsunami. De afgrijselijke ramp eiste vele slachtoffers, richtte enorme verwoestingen aan en maakte daarmee een diepe indruk. Mondiaal kwam de humanitaire hulp snel op gang en in Nederland opende het Rode Kruis rekening nummer 6868 voor donaties. In allerijl werd een bene fietwedstrijd in de Amsterdam Arena georganiseerd, met Ajax als belangrijkste publiekstrekker tegen de Japanse topclub Shimizu S-Pulse. De revenuen van de wed strijd waren bestemd voor de stich ting Nederland Helpt Japan, dat die avond dankzij de wedstrijd en een tv-actie zes miljoen euro ophaalde. Ajax' hoofdsponsor Aegon stelde de ruimte van de sponsornaam op het shirt beschikbaar om plaats te maken voor het rekeningnummer. Op woensdag 13 april vond vanaf 19.00 uur de met diverse artiesten opgetuigde manifestatie plaats en om 20.30 uur begon het hoofdmenu: Ajax-Shimizu. Om veel publiek te trekken, waren de toegangsprijzen laag gehouden; voor vijf euro kon je naar de wedstrijd. Prominent Het zeer vriendschappelijke duel werd door Ajax met 4-0 gewonnen. Dario Cvitanich scoorde drie keer, het vierde Ajaxdoelpunt kwam van de voet van Lorenzo Ebecilio. 34.000 toeschouwers kwamen op de wedstrijd af. Het getal 6868 'sierde' promi nent het front van het shirt, ter wijl de reguliere shirtsponsor zich daarboven bescheiden manifes teerde. Met het shirt in handen is niet alleen te zien maar ook te voe len dat de oorspronkelijke tekst van Aegon met een rood vlak is over- plakt en dat daaroverheen weer de cijfers 6868 zijn gedrukt. Op de rechtermouw, net onder de schou der, staat in een kleine opdruk de sponsornaam Aegon en die van de Japanse ondersteuner Sony Life. Voor de wedstrijd werd een dubbele set shirts gefabriceerd: de ene met lange mouwen, de andere met korte mouwen. Eén volledige set werd na afloop beschikbaar gesteld om te worden geveild, met uiteraard de opbrengst van die veiling bestemd voor het goede doel. De tweede set was voor de spelers. Het afgebeelde shirt behoorde toe aan de Spaanse Ajacied Oleguer Presas. Dat het shirt bewaard bleef, kwam doordat de verdediger niet in actie kwam maar de wedstrijd vanaf de tribune bekeek. Oleguer betaalde, zoals afgesproken, keu rig het entreegeld van vijf euro en dropte 'zijn' shirt na afloop met een lachend gezicht op het bureau van de teammanager. Het doet niets af aan de unieke waarde van het 6868-shirt, symbool van de maatschappelijke betrok kenheid van Ajax. OFFICIËLE MERCHANDISE 10% KORTING VOOR SVA LEDEN VANDAAG VOOR 22:00 UOR BESTELD, MORGEN IN HUIS 07-12-2018 Ruim baan voor het goede doel Door David Endt

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2018 | | pagina 16