'Beeld straalt nostalgie uit' 1 I ]Êl I r ®S 1 ajaxlife FANZONE 04-05-2018 9 'Transparantie is een belangrijk middel om fans een gevoel van inspraak en eigenaarschap te geven' 'De creativiteit die bij Ajax hoort, en bij Amsterdam, zit ook in het DNA van veel van onze fans' Ze vindt het nog een beetje onwerkelijk: het idee dat volgend seizoen zo'n veertigduizend seizoenkaarthouders een pasje in hun portemonnee hebben met haar ontwerp. De 29-jarige Nathalie Ouwersloot won de ontwerpactie. *r-»- ■- - ''mi Een subtiel Amsterdams protest tegen het moderne voetbal. SPORTSOCIOLOOG RAMON SPAAIJ een succes gezien. "De creativiteit die bij Ajax hoort, en bij Amster dam, zit ook in het DNA van veel van onze fans. Het is goed om dan samen op te trekken," reageert Ajaxwoordvoerder Miel Brinkhuis. "Supporters zijn erg betrokken bij de club en dit is een leuke manier om daar iets mee te doen." Desgevraagd laat Brinkhuis weten dat het de bedoeling is meer van dit soort acties te organiseren, al heeft hij nog geen concrete voor beelden. Veel fans zullen dan meteen roepen: laat ons de nieuwe shirts ontwerpen. Nog meer dan het ont werp van een seizoenkaart houden de jaarlijkse presentaties van het nieuwe uit- en thuisshirt de gemoe deren van supporters bezig. Het zou mooi zijn als de creatieve geesten in de achterban hun zegje mogen doen. Ondenkbaar is het niet, al hield Ajax twee jaar terug de deur nog dicht toen bekend werd dat Adi das de fans van zes topclubs (Real Madrid, Manchester United, Juven- tus, CR Flamengo, AC Milan en Bayern München) het derde shirt van hun club liet ontwerpen. Er zijn sindsdien meer clubs die op deze manier raad vra gen aan de eigen achterban: PSV betrok begin dit kalenderjaar via een enquête de eigen fans bij het ontwerpen van de shirts voor het seizoen 2019/2020, waar FC Basel vorig jaar al supporters vier ontwer pen voor thuisshirt van dit seizoen voorlegde. CROWDSOURCING De Ajacied van het Jaarverkiezing is inmiddels een traditie, wie weet wordt het ontwerpen van de sei zoenkaart dat ook. Clubs lijken zelf de laatste jaren meer en meer gebruik te maken van de kennis en creativiteit van de achterban. In marketingtaal heet dat crowdsour- cing. Het lijkt een positieve trend breuk te zijn. Sinds de jaren tachtig was er toch vooral een proces van vervreemding gaande tussen clubs en supporters, met de intrede van de commercie in de voetbalwereld. De supporter legde het af tegen de sponsor als belangrijkste bron van inkomsten. Spandoeken 'tegen het moderne voetbal' doken overal in stadions op. "Er lijkt inderdaad enige beweging richting de fan, maar deze beperkt zich in veel geval len tot relatief marginale zaken," nuanceert sportsocioloog Ramon Spaaij. "Daadwerkelijk inspraak in het clubbeleid blijft doorgaans zeer beperkt, zeker rond het technische beleid." Hoever ga je als club in het raadplegen van de eigen achterban? Het ontwerp van een seizoenkaart of shirt is natuurlijk beleidsmatig amper van invloed, maar vormt juist voor de fans uiteindelijk tast bare herinneringen, aan hopelijk een prachtig seizoen. Zo blijft de club baas in eigen huis, maar krij gen de fans toch wat zeggenschap. Bij honkbalploeg New York Yankees gaan ze echter een stapje verder wat crowdsourcing betreft. Bij de zoektocht naar een nieuwe manager speelde de club in novem ber open kaart met de achterban: de namen van alle kandidaten werden openbaar gemaakt, en elke kandidaat was na zijn sollici tatiegesprek beschikbaar voor de belangrijkste media. De clubdirec tie gebruikte deze momenten met een om te kijken hoe hun eventuele nieuwe manager omging met de pers, en hoe de fans op de persoon reageerden. SPERVUUR Het zou wat zijn als Marc Over- mars met een lijstje van vier of vijf trainers komt en dat elke kan didaat zichzelf in de Johan Cruijff Arena even voorstelt, en een eer ste spervuur aan kritische vragen kundig pareert. Het trainerschap van Ajax is toch de lastigste baan in de Nederlandse sportwereld. Die openheid is waarschijnlijk nog een paar stapjes te ver. Socioloog Spaaij vraagt zich ook af of deze ontwikkeling zich verder doorzet. "Transparantie is een belangrijk middel om fans een gevoel van inspraak en eige naarschap te geven, maar het is natuurlijk zo dat de meeste fans weinig expertise hebben om kan didaten echt op hun professionele kwaliteiten te kunnen beoordelen. Het speelt wel goed in op de affec tieve dimensie, bijvoorbeeld of een manager 'goed past' bij de club." Clubs kunnen het zich niet permitteren zich te vervreemden van de achterban. Kijk naar Enge land, waar de kaartprijzen de pan uitrijzen en waar puissant rijke eigenaren clubs als hun speeltje gebruiken. Fans pikken het niet, en richten zelfs protestclubs op. FC United of Manchester is daarvan de bekendste, als tegenhanger van het door de Amerikaan Malcolm Glazer overgenomen Manchester United. "Dit is een goede ontwikke ling," stelt Spaaij. "In Engeland lijkt dit soort initiatieven stand te houden, waarbij de club op een democratische manier is ingericht. De populariteit van deze clubs geeft aan dat er zeker vraag naar is." SPONSORRELATIES Het lijkt er sterk op dat clubs veel meer dan pakweg tien jaar geleden bezig zijn om de fans bij de club te betrekken. Brinkhuis beaamt dat in het geval van Ajax. "Het is nadruk kelijk onderdeel van ons fanbeleid, maar het is de laatste jaren ook in toenemende mate onderdeel van de samenwerking met onze sponsorre- laties," stelt de Ajaxwoordvoerder. "Denk daarbij aan activaties van sponsoren waarbij onze supporters een hoofd- of bijrol spelen." Zo liet Ziggo twee fans logeren in de Johan Cruijff Arena voor de klassieker, bij de lancering van het uitshirt van het seizoen 2011/2012 liet Adidas enkele Ajacieden in een park voetballen tegen supporters. AJAXWOORDVOERDER MIEL BRINKHUIS Ajax zelf lijkt er dus ook alerter op te zijn, met bijvoorbeeld de seizoen kaartactie. Dat vindt ook Fabian Nagtzaam, directeur van de Sup portersvereniging Ajax. Nagtzaam noemt het verplaatsen van de oude graffitiwand in de Arena naar De Toekomst als ander voorbeeld, net als het in het zonnetje zetten van de jongste supporters die hun 'debuut' maken in de Johan Cruijff Arena. "Ook dit zorgt voor binding van supporters met onze club," stelt Nagtzaam. "Als supportersvereni ging maken we ons sterk voor dit soort acties. Belangenbehartiging is een belangrijke pijler van onze vereniging. Daar zijn we dagelijks mee bezig." Crowdsourcing kan die band aanhalen, maar alleen leuke acties verzinnen zal niet voldoende zijn. Nagtzaam: "Die acties zijn toch vaak bedoeld om een paar fans in het zonnetje te zetten. We zien ook graag dat er voor grote groepen fans iets wordt ondernomen. Bijvoor beeld door het vaker organiseren van een open training. Dit seizoen waren er drie, buiten die voor de klassieker om. Dat kunnen er, zeker in de vakantieperioden, wel wat meer worden. We zitten geregeld met Ajax aan tafel om over dit soort onderwerpen te praten. Want voor de fans en de club is de binding met elkaar van groot belang." Op de winnende seizoenkaart staat een afbeelding van Ajax, met links drie rode kruisen die Amsterdam vertegenwoordigen. "Ja, het oude logo," zegt Ouwersloot lachend. "Ik vind het een mooi beeld. Het straalt nostalgie uit. Ik had ook andere afbeeldingen bekeken, maar die spraken me minder aan." Wie denkt dat Ouwersloot een creatieve achtergrond heeft, komt bedrogen uit. Ze werkt in een hotel, en heeft ook geen grafische opleiding gevolgd. Wel is ze een Ajaxfan in hart en nieren, en ontwierp vanuit dat gevoel. "Ik heb al zeventien jaar een seizoenkaart. In het begin ging ik met mijn vader, nu zit ik op de F-side. Ajax is me met de paplepel ingegoten. Hetzelfde doe ik met mijn eigen dochtertje. Zij is nu twee. Als er voetbal opstaat, roept ze al 'Ajax, Ajax'." WAX SEIZOENKAART - f A- Nathalie Ouwersloot poseert met Rob van Rossum en haar winnende ontwerp. Ouwersloot vindt het 'bizar' dat ze de ontwerpwedstrijd heeft gewon nen. Het levert haar een gratis sei- in hun portemonnee hebben zit ten. "Ik kan me daar nog weinig bij voorstellen. Ik hoop dat de mensen zoenkaart op. Leuker is dat er vanaf 'm mooi vinden. Dat zal toch wel, volgend seizoen veertigduizend seizoenkaarthouders haar ontwerp anders had ik vast niet gewonnen." (MvD)

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2018 | | pagina 9