Socios FC Barcelona mogen stemmen, maar willen vooral voetbal zien Clubs doen meer en meer beroep op creativiteit van de fans ajaxlife MSTEE De achterban van een voetbalclub kan zich flink roeren. In de massa vol diversiteit zitten echter ook bruikbare kwaliteiten. Clubs zien dat meer en meer in. Ajax ook. Het moderne voetbal, met clubs die een speeltje zijn geworden van puissant rijke eigenaren, is veel fans een doorn in het oog. Dan liever FC Barcelona, dat van oudsher van de fans zelfs is, van de socios. Al valt de betrokkenheid tegenwoordig ook wel mee. Of juist tegen. 'Het bestuur moet altijd serieus rekening houden met de achterban, wil de voorzitter de volgende verkiezingen ook winnen' 8FANZONE 04-05-2018 EGON De liefde voor Ajax is groot, de club gebruikt de creativiteit van de achterban inmiddels steeds meer. Supporter in de hoofdrol DOOR MIKE VAN DAMME Het is even spannend hoe het publiek reageert. Uiteindelijk gepast, zoals hij verdient. Zijn naam wordt gescandeerd door het grootste gedeelte van de aanwezigen. Het kan ook haast niet anders, want de supporters zelf hebben hem massaal gekozen tot Ajacied van het Jaar: Hakim Ziyech. De Supportersvereniging Ajax orga niseert de verkiezing sinds de eigen oprichting in 1992. Het is geen jury van wijze mannen, maar de sup porter die beslist, door middel van een stemming na elke wedstrijd, op ajaxlife.nl. De Ajacied met de meeste stemmen krijgt vijf punten, de num mer twee en drie respectievelijk drie FC Barcelona had aan het begin van het seizoen 143.855 socios. Als socio ben je voor een minus cuul gedeelte eigenaar van de club, voor iets minder dan tweehonderd euro per jaar. Je krijgt stemrecht bij de voorzittersverkiezingen, eens in de zes jaar. Daarnaast zijn er elk jaar vierduizend socios - door loting aangewezen - die aan het begin van het seizoen mogen stemmen over de begroting en de ingediende plannen van de directie. De socios zorgden ooit voor een belangrijke deel van de inkomsten van de club, inmiddels is dat minder dan tien procent. En toch hebben ze invloed. Zo moesten de socios instemmen met het shirtsponsor schap van Rakuten in 2016 en kunnen ze dus elke zes jaar een clubvoorzitter kiezen. "Het bestuur moet altijd serieus rekening houden met de achterban, wil de voorzitter de volgende verkie zingen ook winnen," vertelt journa list en Barqa-kenner Edwin Winkels. "Rond de verkiezingen is er altijd een enorme onrust, die soms zijn weer slag op het team heeft. Trainers en spelers kunnen ook weer invloed hebben, zoals Johan Cruijff regel matig heeft bewezen. Hij hield zich nooit afzijdig." De verkiezingen zijn vaak een spektakel, met de prachtigste belof ten van kandidaten. De jaarverga deringen, waar de socios dus de begroting en plannen kunnen goed- of afkeuren, zijn een stuk minder in trek. Bij de laatste jaarvergadering kwamen slechts 580 van de 4000 gekozen socios opdagen. Winkels: "Die 580 stemmen dus uiteindelijk voor bijna 144.000 mensen. Als de achterban begint te morren, kan het bestuur altijd zeggen: jullie hebben zelf op de jaarvergadering inge stemd. Zo'n vergadering is dus een serieus toetsmoment. Alleen gaat het de meeste socios, net als bij fans van andere clubs, gewoon om het voetbal, de prijzen, Lionel Messi, enzovoort." (MvD) JOURNALIST EDWIN WINKELS en één punt. Na een heel seizoen voetballen is Ziyech de overduide lijke winnaar van de Rinus Michels Trofee, met 63 punten. Klaas Jan Huntelaar, die als tweede eindigde, pakte in totaal 33 punten. De Ajacied van het Jaarver kiezing is al decennia een tastbaar bewijs van betrokkenheid vanuit de supporters. Op een laagdrem pelige, leuke manier, dragen ze bij aan de invulling van een traditie van de club. Tja, het is geen invloed op het beleid, op de manier van spelen of de bewegingen op de transfer markt, het is wel een stem die wordt gehoord. SEIZOENKAART Het is zeven over twee op de zon dagmiddag van Ajax-AZ als Natha lie Ouwersloot bij de dug-out van Ajax staat. De 29-jarige Ajaxfan uit Leiden is de winnares van de seizoenkaartontwerpactie. Met een uitvergrote foto van haar winnende ontwerp - toevallig sterk lijkend op de Rinus Michels Trofee - staat ze ietwat zenuwachtig presentator Rob van Rossum kort te woord. Volgend seizoen krijgen alle sei zoenkaarthouders een nieuwe pas, met het ontwerp van Ouwersloot. Het is het resultaat van een prijs vraag, waarbij Ajax de eigen suppor ters vroeg de nieuwe seizoenkaart te ontwerpen. Ruim zevenduizend fans gaven gehoor aan de oproep, in totaal stemden nog eens ruim tiendui zend supporters op een van de tien finalisten. De actie wordt binnen Ajax als

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2018 | | pagina 8