De wedstrijd De mooiste Ajaxshirts ontleed ajaxlife TWEEDE HUID 1 7 Een Ajaxshirt is meer dan een kledingstuk. Elk design vertelt de verhalen van seizoenen en spelers die het droegen. We duiken in de historie van deze tweede huid. Dit keer: het uitshirt voor de Uefa- Cupfinale van 1992, dat niet nodig bleek. 04-05-2018 i# In dit shirt is weliswaar geen wed strijd gespeeld, het is wel onlosma kelijk verbonden aan de twee fina lewedstrijden aan het eind van het Uefa-Cuptoernooi in 1991/1992, en daarmee een collectors-item. Het idee was om in dit tenue de uitwed strijd tegen AC Torino te spelen, maar omdat Torino's donkerrood afwij kend genoeg was om te contraste ren met het heldere rood en wit van Ajax, bleek op het laatste moment de aanpassing niet nodig. Zoals het een echte Brit betaamt, vond arbiter Joe Worrall het verschil duidelijke genoeg. Ook stond hij toe dat beide clubs met witte broek aantraden, iets dat in de huidige moderne tijd on denkbaar is. In Turijn (waar de geel-groene shirts dus in de koffer bleven) legde Ajax met de 2-2-uitslag (doelpunten van Wim Jonk en Stefan Pettersson) een fundament voor de uiteindelijke zege. Een week later in Amsterdam zou Ajax nog wankelen maar bleek het eindresultaat (0-0) voldoende om de Uefa Cup te veroveren. In Turijn speelde Ajax in de vol gende opstelling: Stanley Menzo; Sonny Silooy, Danny Blind, Wim Jonk, Frank de Boer; Aron Winter, Dennis Bergkamp, Michel Kreek; John van 't Schip, Stefan Pettersson, Bryan Roy (82. Alfons Groenendijk). Een overbodig finaleshirt DOOR DAVID ENDT Het was in de beginjaren negentig even wennen aan een nieuwe spon- sornaam op het shirt, maar mede door de behaalde successen lukte dat sneller dan verwacht. Het kwam er zelfs van dat het tweede tenue, gebruikt in de uitwedstrijden waar Ajax zich wat betreft kleding diende aan te passen, een iconische waarde kreeg. Toen de Nederlandse bankgigant ABN Amro in de zomer van 1991 het Japanse bedrijf TDK opvolgde als shirtsponsor, had het nog geen weet van de gouden Ajaxtijden die in het nabije verschiet lagen. Wel pakte Ajax' nieuwe partner de zaken zeer voortvarend aan. Samen met een reclamebureau werd bijvoorbeeld lang en goed nagedacht over de plaatsing van de sponsornaam. Het drieletterwoord TDK of het langere ABN Amro, dat scheelt. Besloten werd 'ABN' en 'Amro' niet te schei den maar verticaal op het shirt te plaatsen. Verticaal, uniek! Dat was in Nederland, maar ook internationaal nog nooit vertoond. De tekst werd aan de voor de drager linkerkant op de rode baan geplaatst, waarmee het Ajaxlogo naar een plek centraal op de borst werd geschoven, met aan de rechterkant plek voor het merkte ken van de kledingsponsor (Umbro). Ajax was weer eens anders dan andere clubs, en de sponsor zette met haar keuze een bijzondere toon. SMAAK Nog opvallender was de kleuren- stelling en het design van het zoge noemde uittenue. Gebruikelijk was dat de kledingsponsor met een voor stel kwam, of beter, haar eigen smaak min of meer de vrije loop kon laten. Die keuze werd aanvankelijk nog niet met een commerciële gedachte in het achterhoofd gemaakt: de ver koop van Ajaxshirts richtte zich vol ledig op het thuistenue. In de win kels waren replica's van de uitshirts niet verkrijgbaar. Maar nu sprak ABN Amro als belanghebbende een woordje mee en het shirt, broekje en kousen voor de uitwedstrijden kregen een speci fiek ABN Amro-tintje: groen en geel. Zo afwijkend van het rood en wit van Ajax waren de kleuren van de bank, en die werden op indringende wijze verwerkt. Ook het logo van de bank, het wapenschild met daarin als een taartpunt een hoek uitgespaard, kwam in het design naar voren. De basiskleur van het shirt, cad- miumgroen, bezat in dunne even wijdige cadmium-citroengele lijnen en vanaf de linkerschouder een gele 'taartpunt', een overduidelijke refe rentie aan de bank. De katoenen kraag was uitgevoerd in dezelfde geel-groene kleuren en afgewerkt met drie gele knoopjes; twee op de kraagpunten, en één (los te klikken) op de boord. Ook de manchetten, smal bij de shirts met korte mouwen, breder bij die met lange mouwen, hadden de geel-groene afwerking. Alleen van heel dichtbij bekeken was zichtbaar dat de naam Ajax en de kenmerkende hoeken van het Umbro-logo in veelvoud in scha- duw-effect in de stof terugkwamen. ONLEESBAAR Opvallend was de achterkant van het shirt, waar op schouderhoogte als in een streepjescode in een lijnenspel van geel-groene streepjes de naam Ajax naar voren kwam. Op de wed strijdshirts van het eerste elftal was die naam vrijwel onleesbaar, want voor een groot deel was daar over heen in traditioneel wit het rugnum mer gestikt. Het label aan de binnenkant van de kraag vermeldt dat het shirt zelf van 100 procent polyester is, en de kraag een samenstelling is van 78 procent katoen en 22 procent polyester. Al met al bleek het 'ABN Amro-shirt' een voltreffer, niet in het minst omdat er een legendari sche wedstrijd (Genoa-Ajax) in werd gespeeld. Het meest bijzondere van het afgebeelde shirt is de tekst onder het logo: Finale UEFA Cup 1992. Dit maakt het shirt zeer uniek, want in de betreffende dubbele finale van 1992 speelde Ajax zowel in Turijn als in Amsterdam in het rood-witte thuistenue. De geel-groene shirts waren echter wel geprepareerd, want toen de finale bereikt was, moest er rekening worden gehouden met een aanpassing. Uiteindelijk verzocht Torino, de tegenstander in de eindstrijd, beide wedstrijden in de eigen origi nele diepdonkerrode kleuren aan te mogen treden en de scheidsrechter gaf er zijn fiat aan. Maar de geel groene finaleshirts waren toen al wel gedrukt, compleet met rugnum mers. Ze werden na de triomf als aandenken uitgereikt aan de spelers en staf.

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2018 | | pagina 17