TALENT TOEKOMST Ajax maakt Youtube-kanaal eigentijdser GA ALS DAPP'RE SCHRIJVER NAAR AJAX-NAC JONGE SCHARE 19-01-2018 7 We stellen geregeld een jeugdspeler aan je voor. Dit keer: Sontje Hansen. ajaxlife Het is je misschien al opgevallen: Ajax trapte 2018 af met een nieuw Youtube-kanaal. Als fan krijg je meer zeggenschap in wat voor filmpjes er worden gemaakt. De kans dat je Ajax-Feyenoord gaat kijken, is best groot natuurlijk, maar wij maken het duel nog een beetje interessanter voor jou als lid van Ajax Jonge Schare. Schrijf een gaaf wedstrijdverslag en wie weet ben jij bij Ajax-NAC Breda onze Dapp're Schrijver. Een abonnement op het Youtube- kanaal van Ajax is gratis. Als je abonnee wil worden, ga dan naar www.youtube.com/ajax. Leeftijd: 15 jaar. Familie: Ik woon samen met mijn moeder en stiefvader. Verder heb ik twee zussen en een broer die in het buitenland woont. Woonplaats: Hoorn. Vorige club: HSV, Zwaluwen '30 en Always Forward. Bij Ajax sinds: Mijn elfde, dus nu alweer vier jaar. Suriname: Op internet zag ik dat mensen mij als Surinamer zien, maar dat klopt niet. Zelf ben ik geboren in Nederland, maar mijn ouders en familie komen van Curagao. Huidige team: Ajax O17. Contract: Geen. Trainers: Dave Vos, Nordin Wooter, Richard Knopper, Gery Vink en nu weer Dave Vos. Favoriete speler: Neymar van PSG. Ik vind het leuk om naar hem te kijken, hij zoekt zijn tegenstanders graag op en gaat altijd voor de actie. School: Ik zit vlakbij De Toekomst op school. Tussen de trainingen door ga ik samen met enkele teamgenoten naar de lessen. Zo is dat prima te combineren. Naar Ajax: Ik was blij en zag het van tevoren niet aankomen, dus was ook aangenaam verrast. Eenmaal bij Ajax was ik redelijk snel gewend. Hobby's: Ik luister graag naar muziek in mijn vrije tijd. Meestal is dat rap. Social media: Snapchat (sontje. hansen) doe ik regelmatig, Instagram (sh.09zo nu en dan. Geen prof, dan: Zaalvoetballer! Ik heb twee seizoenen bij Veerhuys gespeeld. Dus sowieso iets met voetbal. Voetbaldroom: Eerst een contract bij Ajax tekenen en vervolgens naar het eerste elftal. Het zou te gek zijn om topscorer te worden in de eredivisie. Daarna lijkt de Engelse competitie mij wel wat. En dan spelen voor Tottenham of Man United. Poster: Ik heb geen posters op mijn kamer hangen. Favoriete film: Home Alone. Die heb ik vaak gezien en ik kan erom blijven lachen. Meest inspirerende persoon: Cristiano Ronaldo. Hij werkt keihard en zijn stijl van voetbal is oogstre lend. Favoriete zaalvoetballer: Mijn favoriete speler in de zaal is Falcao, de Braziliaans international. 'Interactie met fans belangrijk uitgangspunt' Lasse Schöne en Joël Veltman spelen 'Guess Who'. DOOR MIKE VAN DAMME Ajax richt zijn pijlen op Youtube mis schien niet alleen op jongere fans, toch zijn het vooral jongeren die aardig wat tijd op dit communicatie kanaal besteden, op zoek naar gave filmpjes. Om te kijken en te delen. En Ajax wordt gevonden op You tube, zo blijkt uit de recente kijk cijfers onder voetbalclubs op het kanaal. In december was Ajax op de derde plaats terug te vinden, Europees gezien. Alleen FC Bar- celona en Manchester City trokken meer kijkers. De filmpjes van Ajax werden in de laatste maand van 2017 ruim vijf miljoen keer beke ken. Ter vergelijking: Feyenoord en PSV stonden respectievelijk zestiende en zeventiende, met 1,4 miljoen views. Het nieuws van de rebranding begin deze maand zorgde voor een nieuwe impuls. Het aantal abon nees groeit sneller dan normaal. Dat geldt ook voor de interactie onder de video's. Dat laatste is niet zo gek, want via comments krijgen Ajaxsuppor- ters nu de mogelijkheid om sugges ties voor nieuwe filmpjes te geven. Ajaxwoordvoerder Miel Brinkhuis legt uit: "De interactie met fans is een heel belangrijk uitgangspunt van ons vernieuwde Youtube-kanaal. Het dagelijks volgens van een door de fans gekozen speler tijdens het trai ningskamp was een eerste voorbeeld, daar leende de week in Portugal zich ook goed voor. Maar ook nu krijgen supporters vaker inspraak over wat we maken. We maken onze content immers voor de fans." DYNAMIEK Supporters krijgen dus meer inspraak, de vormgeving is daarnaast 'moderner en eigentijdser', zoals Ajax het zelf omschrijft. Ook nieuw: elk filmpje begint met een teaser. Een belangrijke verandering is ook dat Ajax de spelers meer en meer op een originele manier wil presenteren aan de achterban. Bekijk de filmpjes van 'Guess Who?' maar eens terug, waarbij twee spelers een spelletje spelen tegen elkaar. "Als je spelers tegenover elkaar zet, ontstaat er een heel natuurlijke dynamiek en inter actie," aldus Brinkhuis. "Je komt zo andere dingen over de spelers te weten dan wanneer het een een-op een-interview zou zijn." Dat begon vorig jaar al met het ganzenborden met Andre Onana, Davinson Sanchez en Mateo Cas- sierra. Wie weet komt er nog een vervolg. Het 'We are back'-filmpje rondom de Europa Leaguefinale scoorde ook heel goed. Mei was sowieso een topmaand, met negen miljoen views. Brinkhuis: "Zulke filmpjes spreken natuurlijk niet alleen de jongere fans aan, daar kijken ook de oudere fans graag naar. Op de campagne #WeAreBack kregen we vele positieve reacties, dat heeft ons gesterkt in de visie om deze lijn door te zetten. We hebben kwalitatief goede mensen bij en voor Ajax TV werken, die zelf ook met goede ideeën komen en elkaar inspireren om nieuwe dingen te doen. Vaak in samenwerking met de socialmediaredactie. Zij versterken elkaar. Vernieuwend zijn past ook bij Ajax. De nieuwe stijl wordt ook erg gewaardeerd, zo merken we uit de vele reacties." Jasper Lindenbergh was vorig jaar onze Dapp're Schrijver, en sprak met Daley Sinkgraven na afloop van Ajax-Sparta Maak jij tijdens het kijken van Ajaxwedstrijden altijd leuke grapjes of heb je juist een scherpe analyse in huis? Schrijf het op! Wie weet mag jij dan op 4 februari meelopen met de redactie van Ajax Life, bij Ajax-NAC Breda. Zit op de perstribune, ga naar de persconferentie van Erik ten Hag of interview een van de Ajacieden in de mixed zone. Om kans te maken op de titel Dapp're Schrijver moet je een verslag schrijven van Ajax-Feyenoord, van niet langer dan 500 woorden. Bij het kiezen van het beste verslag kijken we naar creativiteit, humor en schrijfstijl. Mail je artikel uiterlijk woensdag 24 januari naar jongeschare@svajax. nl. Op donderdag 25 januari maken we de winnaar bekend. Het winnende verslag wordt op ajaxjongeschare.nl gepubliceerd.

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2018 | | pagina 7