LAATSTE KAARTEN ACTIE Communicatiekanalen van SV Ajax door de jaren heen Voor 15 euro naar Ajax - Sparta! 27-01-2017 ajaxlife De Supportersvereniging Ajax bestaat aan het eind van dit seizoen 25 jaar. Tijd om terug te blikken op onze eigen levensloop. In deel 12: communiceren met de fans via verschillende kanalen. BIB» SUPPORTERS VERENIGING Ga met 50 procent korting naar wedstrijden van Ajax. Er zijn 30 kaarten per thuiswedstrijd beschikbaar. Per lid maximaal 2 kaartjes. Kijk voor meer informatie op ajaxlife.nl/laatstekaartenactie. De verkoop start op vrijdag 3 februari. OP OP! 4SV AJAX Dezelfde taal als de Ajaxfan DOOR SAM PORSKAMP SV Ajax brengt sinds 1994 Ajax Life uit, eerst als tijdschrift later als krant. Sinds de komst van het internet is de communicatie via het web flink toegenomen. Met Twitter, Facebook, Snapchat, Instagram en sinds kort een eigen app groeit Ajax Life uit tot een multimediaal plat form. Ajax Life valt in januari 1994 voor het eerst op de mat van de leden van SV Ajax. Het tijdschrift telt 64 pagina's en verschijnt in eerste instantie zes keer per jaar. Onder leiding van hoofdredacteur Nico Smith is het pionieren voor de verenging. Het is zoeken naar de juiste vorm en houding ten opzichte van de club. "Als we kri tisch moesten zijn, waren we dat op een gepaste manier. Het was een mooie tijd. Ajax was succesvol en speelde nog in De Meer," zegt de oud-hoofdredacteur. Smith kiest er in 2000 voor om het blad voortaan in tabloidvorm uit te brengen. Daarbij komt de krant in het vervolg twintig keer per jaar uit met als doel de band met de achterban te vergroten. De krant is daardoor meer up to date en de informatie over bijvoorbeeld de kaartverkoop is een stuk actueler. Platform SV Ajax lanceert in 2005 ook een website, die in eerste instantie als verlengstuk dient van de vereniging. Toenmalig hoofdredacteur Erol Erdogan en collega Ernst-Jan Wil- helmis besluiten daarom een online platform te ontwikkelen, wat uitein delijk in 2008 resulteert in ajaxlife.nl. De site krijgt een andere lading: meer nieuws, meer foto's en inter views met spelers. Kortom: een site die er niet alleen voor de leden is, maar voor alle Ajaxsupporters. "We hadden natuurlijk de krant al die één keer in de twee Het eerste magazine (1994) en de eerste krant (2000) supporters niet veel gereageerd, maar juist op Facebook en Twitter deden mensen dat wel. De tone of voice was voor ons al snel duidelijk. Het moet net zijn alsof je zelf in het stadion zit. Een tikkie cynisch, maar nooit ten koste van de club. Het mooiste compliment kregen we ooit van een hoofdredacteur van een krant, hij zei: 'De tweets van Ajax Life zijn columns van 140 tekens.'" TWITTER: 108.634 VOLGERS FACEBOOK: 144.977 LIKES INSTAGRAM: 102.000 VOLGERS weken verscheen, maar we wilden naar een vorm waarin we dagelijks Ajaxnieuws konden brengen. Daar leende de website zich uitste kend voor," zegt Wil- helmis. Naast de website is Ajax Life inmiddels ook veelvuldig terug te vin den op social media; live gaan bij uitwedstrijden op Facebook, Twitterversla- gen vanuit de Amsterdam Arena en Instagrammen op Open Dagen. Ajax Life doet er alles aan om gebruik te maken van de nieuwe communicatiemiddelen. Op de verschillende kana len spreekt Ajax Life dezelfde taal als de supporters en pro beert de redactie via Twitter en Facebook vragen van zoveel mogelijk supporters te beantwoor den. Met bijna honderdvijftigdui zend 'vind-ik-leuks' op Facebook en meer dan honderdduizend volgers op zowel Instagram als Twitter kent Ajax Life een enorme online groei de afgelopen jaren. Wilhelmis: "We zijn altijd voorloper geweest op het gebied van social media. Toen Twitter en Facebook net bestonden zijn we daar gelijk op ingesprongen. Op de website werd er door de

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2017 | | pagina 4