DE AJAX STER Twintig jaar geleden: het eerste nummer van een hilarisch en succesvol fanzine ONDER ajaxlife ONDER DE LOEP -| Q 14-10-2016 lO Hoe zat dat ook alweer? Je kunt deze vraag los laten op allerlei gebeurtenissen binnen Ajax. Wij gaan op zoek naar het antwoord. In deel 6: de geboorte van het fanzine De Ajax Ster. Het blijken tijdschriftjes te zijn: A5-formaat, gestencild, prijs twee gulden. Het staaltje huisvlijt draagt de titel De Ajax Ster. Op het omslag: het Ajaxembleem (het oude!) en een Davidster, symbool van de F-side. 'ER RENDE ALTIJD IEMAND VANUIT HET HOOFDGEBOUW NAAR BUITEN OM DAS TE KOPEN' DAS STOPT ERMEE KORT GEDING WWS Heel Zuid-1 gebogen over De Ajax Ster DOOR MENNO POT Hé, wat is dat nou? We zijn op weg naar de Arena voor Ajax - Willem II (9 oktober 1996) als we bij het Bijlmerstation een supporter zien zwaaien met een waaier van, tja, wat zijn het eigenlijk? Pamfletten? Foldertjes? Het is, achteraf, een mijlpaal in de supporterscultuur rond Ajax: het eerste nummer van DAS (de afkorting zou beter inburgeren dan de volledige naam). Een heus fanzine, voor en door supporters. DAS zou een begrip worden, een luis in de pels met op het hoogtepunt een oplage van zeven duizend exemplaren per nummer. Als er een nieuwe DAS was ver schenen, stonden de jongens op 'Zuid' tijdens de warming-up niet te ouwehoeren met de blik op het veld, maar zaten ze voorovergebo gen de nieuwe DAS te lezen, grin nikend om de vileine toon waar mee de redactie het beleid van de club fileerde en de al snel legenda rische afsluiter achterop. DAS zou ruim vijf jaar bestaan. Na nummer 39 (de achtendertig ste editie in december 2001; uit RONALD PIELOOR bijgeloof was nummer 13 nooit gemaakt) stopte het. Het blad was inmiddels zo onmisbaar dat anderen de handschoen oppak ten: Dapp9re Strijders, daarna De Meersche Helden. Gewaardeerde initiatieven, maar eerlijk is eerlijk: zo hilarisch, goed en succesvol als DAS werden ze nooit. Jaargang 6 19 dec. 2001 Prijs f 2,50 .en de laatste. Onbehagen De Ajax Ster ontstond uit onvrede. Daar laat de niet bij iedereen bekende redactie ('een groepje Ajaxsuporters') in het eerste num mer geen twijfel over bestaan: "De laatste tijd groeide er bij ons een steeds groter gevoel van onbeha gen, doordat een aantal mensen - die menen het voor het zeggen te hebben - de term 'het Product Ajax' ging hanteren." Een opsomming maakt duide lijk waar DAS tegen ageert: 'het oerlelijke nieuwe Ajaxlogo', de verplichte Fun Express die de aan hang naar De Kuip had vervoerd, de koppelverkoop door Reisbureau Roever, de Arena en ook (verzwij gen zou flauw zijn) "pulpbladen als Ajax Magazine en Ajax Life (zon der ook maar één kritische noot)." Eigenlijk was nummer 1 al het tweede nummer. Op 15 september was (rond de thuiswed strijd tegen Sparta) geruisloos een 'nul nummer' versche nen: nóg eenvoudi ger (handgeschreven titel plus Davidster) en bestaand uit enkele A4'tjes. Oplage: vijfhonderd stuks. Prijs: één gulden. Initiatiefnemer en eenmansre- dactie (al kreeg hij al snel assistentie van Remco, ook uit Haarlem) was Rob van der Zande, beter bekend als 'Rob uit Haarlem', want aan achternamen deed DAS niet. Rob was behalve Ajacied ook suppor ter van Celtic. Engelse en Schotse fanzines hadden hem geïnspireerd tot het opzetten van een Ajaxequi- valent. Hij kan zijn DAS-verhaal helaas niet meer zelf vertellen: Rob overleed in april 2003, pas 45 jaar oud. Columns Nog wel 'beschikbaar' is de man die na zeven nummers de domi nante kracht achter DAS werd en daarvoor al een tijdje de goed bezochte website runde: Ronald Pieloor, ooit boegbeeld van het supportershonk bij De Meer en anno 2016 lid van Ajax' bestuurs raad. Met een redactie die bestond uit Pieloor, Benno, Eelco, vorm gever Mayko en internetman Tom (geen achternamen, in goede DAS-traditie) steeg het fanzine tot grote hoogten. De columns van 'Opa Spoor' en Joark werden begrippen. DAS kreeg steeds meer pagina's en een professioneler uiterlijk. Mooier papier. Geruchtmakender grap pen en acties. Een oplage die steeg van ongeveer 2200 bij Pieloors aantreden tot 7000. De stem van DAS klonk allengs luider, tot in de directiekamer van de Arena. 'Opa Spoor' en verkoper Roel verkopen het 'koeiennummer' van DAS op station Bijlmer. "Er rende altijd iemand vanuit het hoofdgebouw naar buiten om DAS te kopen," zegt Pieloor, "want ze wilden wel weten wat er nu weer instond." Legendarisch werd het num mer waarin de draak werd gesto ken met de geruchtmakende lief desrelatie tussen Ajaxdirecteur Maarten Oldenhof en Feyenoord- collega Nicole Edelenbos. Aan het desbetreffende DAS-nummer zat een condoom vastgeniet. Toen voorzitter Michael van Praag het fanzine voor de rechter daagde (er was een artikel verschenen dat was 'ondertekend' door de voorzitter), verscheen de redactie getooid met 'Talibanbaarden' in de beklaag denbank. Wederhoor "Toch waren we ook heel serieus journalistiek bezig," zegt Pieloor. "Als we gingen schrijven over gevoelige zaken, werd daar uren over vergaderd en probeerden we altijd aan hoor en wederhoor te doen. We hebben goede onder- zoeksverhalen gemaakt. We zorg den ervoor dat de journalisten op de perstribune gratis een num mer kregen. Die namen sommige artikelen heel serieus. Principieel O De eerste DAS... waren we ook: we wilden geen advertenties in het blad en wilden per se geen winst maken. Alles moest tegen kostprijs." De schok was groot toen op 19 december 2001 nummer 39 ver scheen met op het omslag de mede deling 'DAS stopt ermee - iedereen bedankt!' Het was voor een goed doel, zo bleek: de redactieleden Pieloor, Van de Meer en Bakker (vooruit, tóch achternamen) had den zich gestort op het maken van F-side is niet makkelijk!, het boek over een kwarteeuw F-side. Over legendarisch gesproken. Dapp're Strijders volgde De Ajax Ster op in 2002. In 2008 werd dit Meersche Helden.

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2016 | | pagina 13