'Was niet sexy om gezicht te zijn van supportersvereniging' Vakantietip: tweede kaartje gratis bij Arena Stadiontour! Vereniging als brug tussen Ajax en fans 12-08-2016 ajaxlife De Supportersvereniging Ajax bestaat aan het eind van dit seizoen 25 jaar. We blikken terug op onze eigen levensloop. In deel 2: de oprichting. Sigarenboer 'IK DENK DAT DE CLUBCARD ZEKER VOOR MENSEN IN BIJVOORBEELD GRONINGEN EEN ENORME UITKOMST BOOD' Goed nieuws! De rondleidingen door de Amsterdam Arena eindigen voortaan in de schatkamer van de club, die tot Gallery of Fame is gedoopt. Hier kun je de historie van ons aller Ajax van dichtbij bekijken. Om dat te vieren geldt nu: 2 kaartjes halen, 1 betalen voor onze leden! Kijk voor de voorwaarden op ajaxlife.nl/gallery 4SV AJAX DOOR SAM PORSKAMP De uiteindelijke grondlegging van de Supportersvereniging Ajax vond plaats op 7 mei 1992, een week voor het winnen van de Uefa Cup. De toenmalig voorzitter van Ajax Michael van Praag was de initiator. Hij wilde op een actieve manier gaan bouwen aan de groot ste fanclub van Nederland. "We moesten alle Ajacieden mobiliseren en in die tijd ging je daar voor het land in. Mensen enthousiasmeren. De supporters vereniging moest ook toen al een brug vormen tussen Ajax en fans," zei de oud-voorzitter eerder in Ajax Life. De aanhang van Ajax stond er op dat moment niet heel goed op. Met het staafincident in De Meer tegen Austria Wien een aantal jaar daarvoor als dieptepunt, was een gereguleerde supportersvereniging alles behalve overbodige luxe. Jan Buskermolen, destijds secretaris van het eerste bestuur van de supportersvereniging, geeft aan dat het moeilijk was om een juiste voorzitter te vinden. "In eer ste instantie wilden we een bekende OUD-BESTUURSLID SV AJAX JAN BUSKERMOLEN Nederlander als boegbeeld, maar die bleek moeilijk te vinden. Het was in die tijd niet sexy om het gezicht te zijn van een supporters vereniging. Dan werd je al gauw gelinkt aan rellen en andere ellende. Het Ajaxbestuur schoof toen Wim Zwaan naar voren. Hij was echt het gezicht, maar ik vormde samen met Theo Pauw (penningmeester, red.) en Rob Polderman (ICT, red.) het kloppende hart." Buskermolen was zelf vooral ver antwoordelijk voor de marketing en communicatie. Hij weet nog goed dat hij bij het bepalen van de prijs van een lidmaatschap eerst naar Feyenoord heeft gekeken. "Ajax had nog geen officiële sup portersvereniging, alleen maar een aantal splintergroeperingen. In Rotterdam hadden ze wel al een supportersvereniging en daar was een lidmaatschap 25 gulden. Aangezien wij het grote Ajax waren, maakten wij het lidmaat schap met vijftig gul den dus gelijk twee keer zo duur," grapt Buskermolen. Misschien wel het belangrijkste wat je daarvoor terugkreeg was de clubcard, waarmee je bij de lokale sigarenboer kaartjes kon kopen. Het is nu bijna niet meer voor te stellen, maar voor die tijd moest je vrijwel altijd naar De Meer om een Ajaxkaartje aan te schaffen. "Ajax had door de successen in zowel binnen- als buitenland sup porters verspreid over heel Neder land, dus ik denk dat de clubcard zeker voor mensen in bijvoorbeeld Groningen een enorme uitkomst bood," zegt Buskermolen. De belangrijkste taak van het toenmalige bestuur was om snel zoveel mogelijk leden te werven. In eerste instantie gebeurde dat door het verspreiden van strooifolders bij Europese wedstrijden. Vrijwilli gers van de vereniging deelden in een rode dubbeldekker (foto) pam fletten uit met de tekst: 'Teken een lucratief contract bij Ajax!' Het ging om verbondenheid. Met Ajax discussiëren over kwes ties als de kaartprijzen en de faci liteiten rondom wedstrijden was nog niet echt aan de orde. "Dat wil niet zeggen dat we een instrument waren van Ajax," zegt Buskermo- len. "We kregen alle vrijheid om te doen wat we wilden en waren vol ledig onafhankelijk."

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2016 | | pagina 4