Hoofdsponsor Ziggo is nu een speler op niveau ajaxlife 24-12-2015 Ziggo is inmiddels een jaar hoofdsponsor van Ajax. Tijd voor een terug- en vooruitblik met commercieel directeur Peter Dörr. 'Een hand van Edwin van der Sar is voor veel mensen het hoogtepunt van de maand.' INTERVIEW 'Mensen zijn positiever over ons gaan praten' Molde FK. zitten hier ook niet in voor twee jaar tjes, maar voor minimaal 4,5 jaar." De sponsordeal met Ajax bracht in het land wel wat teweeg onder de ruim vijfduizend eigen medewerkers. "Het creëerde controverse en trots," weet Dörr. "Het hielp ons in de over tuiging dat we als bedrijf grote din gen kunnen. We zijn nu een speler op niveau. Als je dit kunt, ben je geen regionale kleine speler. Onze mede werkers zitten door het hele land. Sommigen zijn blij als Feyenoord in de laatste minuut tegen Ajax scoort of als PSV overwintert in de Cham pions League. Ach, zonder wrijving geen glans, zeg ik altijd." Ook bij de lancering van Ziggo Sport, het gratis kanaal voor de eigen abonnees, wordt rekening gehouden met een diverse beleving. Door de overname van Sportl beschikt Ziggo op kanaal 14 onder andere over de live-rechten van de Formule l en heeft het tot en met 2018 de live-rechten van de Primera Divi- sión. Daaraan wordt volgend seizoen de Premier League toegevoegd. Ajax' hoofdsponsor presenteerde de zender in november als cadeautje naar de eigen abonnees, maar moet ook abonnees bij de concurrent weg lokken. "Zestig procent van de tele visiekijkers is bereid om voor sport van aanbieder te wisselen. Sport staat altijd in de top drie van mensen als ze een provider kiezen. We bieden grote en kleine sporten aan. Als vijfdui zend mensen voor óns kiezen omdat wij handbal uitzenden, heb ik mijn doel bereikt. Kijkcijfers interesseren me niet. Die zijn vooral belangrijk voor de verkoopwaarde van adver tentieruimte, maar daar is dit kanaal niet voor gemaakt." Hoewel Ziggo in de toekomst meer met Ajaxcontent wil gaan doen, benadrukt Dörr nog maar eens dat de sportzender geen Ajaxkanaal zal worden. "Op 9 januari gaan wij wel de oefenwedstrijd van Ajax tegen Hamburger SV uitzenden, maar ik heb Feyenoord en PSV ook gevraagd of ze beelden willen leveren. De rechten van de eredivisiewedstrijden liggen bij Fox Sports, dat maakt het heel gecompliceerd. Wij mogen daar nog niets mee doen." Imago Ziggo is de vierde hoofdsponsor uit de clubhistorie. Sommige bedrijven - zoals TDK - sponsorden om de naamsbekendheid in Nederland te vergroten. Met de naamsbekendheid van Ziggo is echter niets mis. De aan bieder heeft ruim vier miljoen televi sieklanten en zet naast gebruikelijke doelstellingen als omzetverhoging en productpromotie ook in op imagover betering. Zo gaat Ziggo eind januari een grote servicecampagne draaien. Oftewel: we sponsoren niet alleen een club, maar gaan ook samen met jou je storing helpen oplossen. Op het hoofdkantoor in Utrecht is inmiddels zichtbaar dat het aan tal opzeggingen afneemt. "Ik vind het lastig om te zeggen dat dit door het sportkanaal komt. We behou den meer klanten die belden om op te zeggen en mensen zijn positiever over ons gaan praten. Er zijn er ech ter ook die denken dat ze straks moe ten betalen voor Ziggo Sport. Dat is en blijft gratis voor abonnees." Wat rest is de toekomst. Wat wil Ziggo nog meer gaan doen met Ajax? "Daar zijn we nu naar aan het kijken. Zo kunnen we wellicht helpen om het stadion voller te krijgen, wetende dat er een grote groep fans is met een beperkte portemonnee. We wil len Ajaxcontent verlevendigen en via streaming dichter bij onze abonnees brengen. Als ik het zou moeten dui den, zeg ik: we willen gewoon van een 8,5 naar een 9." Ajacieden in de Ziggo Sports Bar, na Ajax - Ajax maakt bovendien ieder seizoen aanspraak op een variabel bedrag van maximaal twee miljoen euro. Dat hangt af van de sportieve presta ties. Door de snelle uitschakeling in beide bekertoernooien kan de lands titel de clubs straks nog eens extra geld opleveren. Onrust Waar hoofdsponsor Aegon in het verleden nog wel eens zijn zorgen uitsprak over de bestuurlijke onrust, daar blijft Ziggo op een afstand. "Dat is totaal niet onze zaak. Tenzij hier dingen gebeuren die wettelijk niet mogen. Dan gaan we ons achter de oren krabben," verklaart Dörr. "Op deze onrust gaan we niet afha ken. Het straalt niet op ons af. In de basis sponsoren we de elf spelers op het veld. Er moeten wel hele rare dingen gebeuren, wil de bestuurlijke rompslomp overslaan op je merk. We DOOR SANDER ZELDENRIJK Op de derde verdieping in het hoofd gebouw van de Arena wanen we ons heel even te gast bij de KNVB, als we vriendelijk worden verzocht de oranje loper te volgen richting de Ziggo Sports Bar. Eenmaal binnen staan we in een gezellige, kroegach tige setting, met een laagdrempelige, huiselijke sfeer. Hier ontvangt Ziggo zijn gasten, komen spelers na afloop langs voor een krabbel en babbel en analyseren Peter Heerschop en Viggo Waas de wedstrijd deze avond - tegen Molde FK - met oud-Ajacied Ken neth Perez. Aangezien Ziggo de ruimte enigs zins als Ajaxmuseum heeft ingericht, verdwijnt de gedachte aan Oranje al snel naar de achtergrond. Ingelijste shirts en nostalgische foto's sieren de muren. Zo lacht een jonge Frank de Boer (met beginnend matje) ons van uit de boekenkast guitig toe. De bij zettafeltjes zijn 'gedekt' met citaten van ex-Ajacieden. De uitspraak van Frank Rijkaard komt op de slotavond van een teleurstellende Europese campagne hard binnen: 'Ik hou van spel met bravoure. Dat flitsende, die filosofie van Ajax, daar hou ik van.' Authentiek Aan de bar gaat het inmiddels over de Ziggo-actie waarbij Ajaxfans een kerstwens konden insturen. Het filmpje leverde duizenden inzendin gen op. Het stemt de inmiddels gear riveerde commercieel directeur Peter Dörr tot tevredenheid. "Ik vond het bijbehorende filmpje met de spelers ook leuk en authentiek." Dörr was een van de insiders die de sponsordeal met Ajax in het diep ste geheim voorbereidde. "We moes ten het een jaar stilhouden. Liberty Global wilde met Ziggo shirtsponsor worden, maar had Ziggo nog niet gekocht. Wie heeft wie gevonden? We hebben elkaar gevonden," zegt hij strategisch. Toen het Ajaxshirt vrijkwam, had Ziggo een goede reden om hoofd sponsor te worden. Dörr: "Twee regi onale spelers (UPC en Ziggo, red.) werden samen één landelijk bedrijf. We gingen van de eerste divisie naar de eredivisie. Dan moet je jezelf ook neerzetten als landelijke speler. Dan is Ajax een logische keuze. We wor den nu meer geassocieerd met win nen, nationale trots, grootsheid en durf." Ziggo betaalt Ajax jaarlijks mini maal acht miljoen euro voor het meest uitgebreide sponsorpakket. Het beschikt over een dubbele sky- box, veertien stoelen in de Konink lijke Loge en zes dug-out seats, pro minent langs het veld. "We vragen betrekkelijk weinig en snappen dat de belasting van spelers al vrij groot is. Er is wel intensief contact met Ajax. Wat wij echt supergaaf vinden, is dat de directie in de rust even naar onze skybox komt. Een handje van Edwin van der Sar is voor veel mensen het hoogtepunt van de maand." Ziggo lanceerde in november het voor abonnees gratis sportkanaal Ziggo Sport.

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2015 | | pagina 7