aja. 'pi&esi! De Meer had primeur met luxe ruimtes voor zakelijke relaties 'TTT ADIEU DE MEER -fl Q ajaxlife 19-11-2015 lO Ajax nam aan het einde van het seizoen 1995/1996 afscheid van De Meer. Tijd om terug te blikken op het stadion dat 62 jaar Ajax' thuis was. In deel 8: de skyboxen. LJ Een skybox als nieuw fundament DOOR MENNO POT Nog steeds worden ze overal 'sky boxen' genoemd: de zakelijke ruimtes waar geen club meer buiten kan en waarmee elk zichzelf respecterend sta dion is getooid. Toch is die naam niet zo vanzelfsprekend; de 'Hemeldoos' is lang niet altijd hemelwaarts gesi tueerd. De aanduiding werd al snel een soortnaam en kent een bijzondere geschiedenis, met Ajax als basis. In de financieel povere jaren tach tig zocht onze club naarstig naar middelen om het economisch funda ment te verstevigen, om niet alleen afhankelijk te zijn van verkoop van talentvolle voetballers. De verhan delde televisierechten waren slechts een zakcentje in vergelijking met de tegenwoordige bedragen en geenszins groot genoeg om de club draaiende te houden. Bovendien was de publieke belangstelling onvergelijkbaar met vandaag de dag. Stadion De Meer, met een capaciteit die door veilig heidsmaatregelen gestaag daalde (van 29.500 naar 19.800), was zelden een volle bak met mensen. De club had zich aan het marke tingbureau Inter Football verbonden. Dat was een in 1975 als spelersma kelaarskantoor begonnen pioniersbe- drijf. Sportmarketing was, zeker in Ron Willems kopt tegen Roda JC op doel, onder toeziend oog van de mensen in de skyboxen. Nederland, een nieuw fenomeen. Er bestond geen expertise en al doende uitproberend en fouten makend deed men ervaring op. Als Amsterdams bedrijf (hoewel het kantoor in Amstel veen was gevestigd) was de verbinding met Ajax vanzelfsprekend. Al kwam het vooral door de kunde, het soms visionaire inzicht en de gedrevenheid van de eigenaar, van de vroegere jour nalist Maarten de Vos, dat Ajax en Inter Football zich aan elkaar verbon den. Clubkas Inter Football deed werk waar Ajax de manschappen en dus ook de tijd niet voor had; de club deed er, tegen betaling, zijn voordeel mee. Andersom was Ajax voor het mar- ketingbedrijf een prima referentie naar andere clubs in Nederland. In die ontdekkersjaren tachtig werd van alles geprobeerd om zowel meer publiek naar De Meer te krijgen en daar in bredere zin te vermaken als grotere geldstromen naar de clubkas te laten vloeien. Tal van kleinere projecten zagen het levenslicht. Sommige stierven een min of meer snelle dood (zoals het project Gezinstribune, gastspeakers en Horeca-voorwedstrijden), andere initiatieven beklijfden tot op heden (de verkiezing Ajacied van de Wed strijd, de Ajaxmascotte, het toegang bieden aan invaliden). Deze kleine zaken gingen samen met grootsere plannen en één daarvan was de intro ductie van skyboxen. Nederlands eerste skyboxen in aanbouw, in 1986. Daar is-ie weer: skybox, een term die regelrecht aan het brein en de taal vaardigheid van De Vos ontsprong. In Nederland was geen stadion ingericht en geen club ingesteld om zakelijke partners op een luxe wijze te ont vangen. In het buitenland was dat vaak anders. In Engeland had men de mogelijkheden om via exclusieve ruimtes nieuwe inkomsten te genere ren goed ingeschat. Stadions werden er op aangepast, nieuwbouw voor zag in een specifieke behoefte en het leverde flink wat geld op. Ook 'om de hoek', bij Anderlecht, was men de tijd vooruit. Medewerkers van Inter Football werden eropuit gestuurd om ter plekke poolshoogte te nemen en rapport op te maken. Plannen werden gesmeed, het idee voor businessruimtes bij Ajax kreeg gestalte en fundament. Al was er één probleem dat onoverkomelijk leek en alle gave ideeën dwarsboomde: De Meer bood letterlijk geen ruimte voor het plaat sen van zakenruimtes met goed zicht op het veld. De toch al niet fabu leuze capaciteit van de eretribune of Reynoldstribune kon geen geweld worden aangedaan. Veiligheid Toen kwam de oplossing. Het al met Ajax samenwerkende bedrijf Van der Linden/Velthuis zette het ei van Columbus op tafel: een rij business- ruimtes die aan onderkant van het dak van de eretribune zou worden bevestigd. Er zullen wenkbrauwen zijn gefronst, maar de bouwonderne mer had zich met in achtneming van veiligheid bouwtechnisch goed voor bereid. Zonder al te veel inhoudelijke aanpassingen werd er een galerij met businessruimtes in de lucht gehan gen. "Skyboxen," kraaide Maarten de Vos en een begrip was geboren. Binnen korte tijd werd het plan gerealiseerd en na het zomerreces van 1986 werd het publiek verrast met de nieuwe aanblik van de eretribune. Het was een suggestieve aanblik met op het dak een bultvormige gang van waaruit men de boxen met in totaal 102 plaatsen kon bereiken. Centraal in de galerij hing, los van de boxen ter linker- en rechterzijde, de al eerder gerealiseerde radiokamer en bestuursloge. Die waren door mid del van een uitschuifbaar trapje vanaf de eretribune bereikbaar en hadden ideaal zicht op het veld. De installa tie maakte De Meer niet fraaier, maar innoverend en financieel nuttig was het wel. Voor entree naar de gangen waarmee de skyboxen te betreden waren, was vanuit de ook al nieuw opgetrokken businessruimte 'Le Bocal' een aparte route verwezenlijkt. De skyboxen konden in verschil lende omvang worden aangeboden en de huurder was vrij die naar eigen smaak en behoefte in te richten. Dat leverde bijzondere sferen op. Van kaal functioneel tot laten we zeggen uitbundige kitsch. Steevast was er sprake van goed gevulde koelkasten, attent en charmant personeel, sma kelijke catering en veel vrolijke gasten die vanuit de hemel onder het Ajax- dak de dag van hun leven beleefden. Ajax had de vaderlandse aan zet gegeven en in de loop der vol gende jaren werd het begrip skybox gemeengoed. Het hemelse idee ervan won het van de letterlijke associa tie. Ook de business-seats die niet aan tribunedaken hangen heten nog steeds zo.

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2015 | | pagina 13