VIERDE HOOFDSPONSOR 'WE ZIJN MOMENTEEL LAAIEND ENTHOUSIAST' &TDK. Habn-amro CeGON Ziggo wordt Ajax' nieuwe hoofdsponsor ajaxlife De nieuwe hoofdsponsor van Ajax is bekend Ziggo. De komende 4,5 jaar prijkt de naam van het kabel- en mediabedrijf op het shirt. Ziggo is de vierde hoofdsponsor van Ajax. Een overzichtje.. ACHTERGROND 13-11-2014 'Verbinden en beleven' DOOR MIKE VAN DAMME Ineens was daar het nieuws, op vrij dagochtend, kwart voor negen. Een kwartietje voor de opening van de beurs maakte Ajax op 7 november de nieuwe hoofdsponsor bekend. Kabel- en mediabedrijf Ziggo ver bindt zich vanaf 1 januari voor 4,5 jaar aan de club. Voor acht miljoen euro per jaar, met daarnaast nog een variabel deel van twee miljoen, dat geheel gekoppeld is aan sportief suc ces. Ziggo en Ajax zijn overigens een ander pakket overeenge komen dan de club met de huidige hoofdsponsor Aegon heeft. Ziggo beperkt zich tot de shirtsponsoring van het eerste elftal en Jong Ajax. Voor Ajax Vrouwen, Ajax Zaterdag en de jeugd wordt een andere sponsor gezocht. Daar over verwacht Ajax binnen enkele weken meer nieuws te hebben. Met de totale deal met Ziggo en de sponsor voor De Toekomst, verwacht Ajax overigens hoger uit te komen qua sponsorinkomsten dan met de deal die het de afgelopen zes jaar met Aegon had. De huidige sponsor betaalde tien miljoen euro vast, en in de eerste vijf jaar nog eens maximaal twee miljoen euro aan bonussen. Nationaal Ziggo. Hoeveel mensen zullen de afgelopen maanden die naam heb ben genoemd als potentiële sponsor? Het zullen er niet veel zijn geweest. Er werd bij het maken van lijstjes vooral internationaal gedacht. En aan gokbedrijven. Het lijstje dat Ajax aan het begin van de zoektocht maakte, was aan vankelijk lang, liet directeur mar keting Edwin van der Sar weten tijdens de presentatie. Uiteindelijk werden meer dan tachtig bedrij ven aangeschreven, waarvan er dertig daadwerkelijk geïnteres seerd waren. "We hebben er met tien serieuze gesprekken gevoerd," aldus Van der Sar. Met Ziggo als winnaar. "Het is een modern en ambitieus bedrijf dat midden in de samenleving staat," zo vertelde Ajax' algemeen directeur Michael Kinsbergen. Ziggo richt zich geheel op de Nederlandse markt, waar voor ganger Aegon Ajax ook gebruikte voor meer naamsbekendheid in het buitenland. Zo speelde de ploeg van Frank de Boer afgelopen jaren oefenwedstrijden in Brazilië, Tur kije en Indonesië, voor Aegon inte ressante markten. Parallellen Tijdens de presentatie werden han den geschud en mooie woorden over en weer gesproken. Parallellen wer den getrokken tussen club en bedrijf, waarbij termen als techniek, bele ving en verbinding meerdere malen vielen. Hoe Ziggo de beleving en de binding van de Ajaxsupporter kan gaan ver sterken, is afwachten. Ziggo's alge meen directeur Baptiest Coopmans gaf aan dat daar verder over nage dacht moet worden, en haalde een mogelijke samenwerking aan tussen het mediabedrijf en bijvoorbeeld Ajax TV. Kinsbergen stelde in elk geval dat met deze sponsorovereen komst 'het beleid op de juiste manier voorgezet kan worden'. Van der Sar had het meest con crete nieuws voor de supporters. Vanaf 1 december is het shirt met de nieuwe sponsor te koop in de Ajax Fanshop en online. Opzeggingen Het nieuws over de nieuwe hoofd sponsor maakte wat los in het land. Op Twitter regende het reac ties van mensen die hun Ziggo-abonnement gingen opzeggen. Het zullen geen Ajaxsupporters zijn geweest. De NOS meldde zelfs dat de lijnen van de klantenservice van Ziggo overbelast waren. Volgens Coopmans viel dat wel mee, en komen de opzeggingen niet massaal binnen. "Ik heb ook de social mediakanalen gevolgd. Voet bal is beleving. Veel mensen zijn aan een club gebonden, sommigen zitten daar diep in en reageren dan zo. Dat zal de komende tijd wel minder wor den." Het gaat Ziggo en Ajax om de onderlinge chemie. Dat het bedrijf na 2,5 jaar onder het contract uit kan (met een opzegtermijn van twaalf maanden) is slechts een formali teit. "We zitten hier met de intentie om zeker 4,5 jaar te blijven," aldus Coopmans. "Maar het gaat om grote bedragen. Soms heb je een chemi sche mismatch. Dat kan gebeuren. Maar we zijn momenteel laaiend enthousiast." TDK SYSTEMS TDK (1982-1991) Tokyo Denki Kagaku, kortweg TDK, heeft in 1982 een primeur in het Nederlandse voetbal: het wordt shirtsponsor van Ajax. Met de overeenkomst is een jaarlijks be drag van 800.000 gulden gemoeid. TDK-directeur Peter Haan is goed bevriend met Ajaxvoorzitter Ton Harmsen, die in 1989 de club ver laat na de Fiod-affaire. Met Haan en het nieuwe bestuur botert het minder goed. TDK houdt het voor gezien in 1991. Het doel, naamsbekendheid in Nederland krijgen, is dan al ruim schoots gehaald. Die was binnen enkele jaren al exponentieel ge groeid naar 95 procent. ABN-Amro (1991-2008) ABN-Amro neemt het stokje over in 1989. De bank wil toegankelijker worden voor Jan Modaal, en pro fiteert in de jaren negentig mee van de Europese successen onder Louis van Gaal. ABN-Amro heeft een contract tot 2011, is met Ajax in gesprek over verlenging, maar weet ook dat de club aan het praten is met Aegon. Die nieuwe partij is bereid om - met bonussen - twaalf mil joen euro per jaar neer te leggen, waar ABN-Amro op zeven miljoen zit. Uiteindelijk besluit Ajax om in zee te gaan met Aegon, vanaf het seizoen 2008/2009. Het contract met ABN-Amro wordt vanaf dat moment omgezet naar een sub sponsorcontract. Aegon (2008-2014) Aegon sponsort al de schaats sport, maar wil zich serieuzer gaan richten op de buitenlandse markt. Ajax, dat elk jaar Europees voetbal speelt en wereldwijd be kend is, is daarvoor een goed mid del. Het op zich goede huwelijk over leeft een paar crises: de economi sche crisis, waar Aegon last van ondervindt en de crisis bij Ajax, die ook wel de Cruijffrevolutie wordt genoemd. Die eerste crisis is uiteindelijk een reden voor Ae- gon om de mondiale koers weer te verschuiven naar een meer nati onale koers, waarmee het belang van het hoofdsponsorschap deels wegvalt. Aegon besluit na zes jaar te stoppen, maar plakt uiteindelijk nog een halfjaartje aan het con tract vast, omdat Ajax nog tijd nodig heeft om de puntjes op de i te zetten met Ziggo. Het is vooral wachten op de overname van dat bedrijf door Liberty Global, zo blijkt op 7 november, als de naam van de nieuwe hoofdsponsor be kend wordt gemaakt. Op 1 januari 2015 gaat het contract met Ziggo in. lopen Davy Klaassen en Ricardo van Rhijn er vanaf 1 januari bij op het veld. Met Ziggo op de borst,

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2014 | | pagina 14