'DE BASIS MOET ZIJN: DE FANS ZORGEN VOOR HET BESTAANSRECHT VAN EEN CLUB' FSE wil betere regelgeving kaartprij zen De Football Supporters Europe (FSE) orga niseerde halverwege juli voor de vijfde keer een groot congres. De Supportersvereniging Ajax schoof in Istanbul aan en debatteerde mee. Onder meer over de kaartprijzen. ajaxlife Onmisbaar -| FANZONE XTC 02-08-2012 'Eén prijs voor alle uitsupporters' DOOR MIKE VAN DAMME Schrijnende verhalen zijn er eigenlijk altijd wel tijdens het European Foot ball Fans' Congress van de FSE. Zelden komen ze uit West-Europa. Rijke clubeigenaren mogen in veel landen het voetbal vervreemden van de supporters, voor de meest absurde verhalen kom je vaak toch in het oosten of zuiden van het con tinent uit. Neem een Bosnische voetbalfan. Hij betaalde voor een uitkaartje voor een Europacupwedstrijd in Lissabon maar liefst vijf keer zoveel als een thuisbezoeker in een gelijkwaardig vak. En dat terwijl de regelgeving van de Uefa voorschrijft dat die bedragen gelijk moeten zijn. Hij is al drie jaar bezig geld terug te krijgen. De anekdote snijdt meteen twee problemen aan: clubs houden zich bij prijzen) voor. "In sommige landen gaat het er heel anders aan toe dan in Nederland," aldus Martens. "We klagen vaak, maar eigenlijk is het hier goed geregeld. Er is voor wed strijden overleg tussen de clubs en supportersverenigingen, we weten hoeveel uitsupporters er komen. In het buitenland worden soms geen afspraken gemaakt, omdat de uit spelende club geen idee heeft of er supporters meereizen." het bepalen van de prijzen voor uit supporters niet altijd aan de regels, en niet alle voetbalclubs bekomme ren zich om hun meereizende sup porters. Het is niet dat Ajax nooit met het eerste probleem te maken heeft gehad. Supporters werden bij de Europese uitduels met Internazio- nale (2005), Sparta Praag (2005) en Arsenal (Testimonial Dennis Berg kamp in 2006) ook gedupeerd. Het was dat de Amsterdamse club zelf wel adequaat reageerde waardoor alle aanwezige Ajaxfans het verschil in prijs terugbetaald kregen. Björn Martens, medewerker wedstrijd- en supporterszaken van de Supportersvereniging Ajax, was in Istanbul aanwezig en zat de work shop ticketing (waaronder de kaart- In Istanbul werd het meest 'geklaagd' over de prijsstijging van de tickets. De economische reces sie treft de fanatieke voetbalsupporter hard. Niet alleen het dagelijkse leven wordt duurder, voetbalclubs probe ren een mindere opbrengst uit spon sorgelden vaak te compenseren met het verhogen van de tickets. Daar naast staat de Financial Fair Play voor de deur, waardoor inkomsten meer dan welkom zijn. Martens: "De clubs gaan te gemakkelijk voorbij aan het gegeven dat de voetbalsupporter eigenlijk onmisbaar is. Hoe meer fans, hoe aantrekkelijker een club is voor spon sors. Gaan de prijzen omhoog, zoals je in Engeland ziet, dan krijg je min der echte supporters en meer toeris ten in je stadion. Dat komt de sfeer niet ten goede. Of echte fans gaan protesteren. Dat zag je ook twee jaar terug bij Ajax, toen de prijzen voor de Champions League hoog uitpak ten. Vak410 protesteerde tegen AC Milan. Dat had zeker effect op de sfeer. Gelukkig heeft Ajax daar van geleerd en wordt er nu beter overlegd met de supportersverenigingen." Wat William Gaillard, de per soonlijke adviseur van Uefa-presi- dent Michel Platini, in deze Ajax Life zegt, was in Istanbul ook veel hoorbaar: clubs denken vooral aan de korte termijn als ze liever de sponsors tevreden houden dan de fans. Martens: "Er ontbreekt een langetermijnbeleid. De basis moet zijn: de fans zorgen voor het bestaansrecht van een club. Als dat geborgen is, komt de rest vanzelf. De betrokkenheid van de fans zorgt voor sfeer, en een goede sfeer maakt het weer interessant voor spon sors en tv-zenders. Een sfeerloos of leeg stadion spreekt totaal niet aan, hoe goed het voetbal ook is." De FSE pleit voor verschillende categorieën prijsniveaus, waarbij het laagste niveau kaarten voor 'ieder een' te betalen is. De overkoepe lende fanorganisatie - erkend door de Uefa - gaat de Europese voetbal bond ook adviseren om clubs te ver plichten een apart tarief voor kinde ren en 65-plus- sers in het leven te roepen. Ajax kent overigens al de kinderseizoenkaart voor Ajax Kids Clubleden, en daarnaast zijn er bij sommige wedstrijden acties voor de jongste fans. Een speciaal tarief voor gepen sioneerden kent de Amsterdamse club niet. Waarom pleit de FSE daar eigenlijk voor? "Als je met pensi oen gaat, krijg je doorgaans minder inkomsten," legt Martens uit. "Dan is het met die hoge kaartprijzen William Gaillard, adviseur van Uefa-president Michel Platini

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2012 | | pagina 11