Twitterende Ajacieden scoren krantenkoppen *auw* kramp in me liess. Waking up at 7 is way too early for me.. But i will survive.. Now leaving to the airport, going to Lyon, France.. VJI Een tweet of Face- bookupdate kan voor Ajacieden binnen 140 tekens een landelijke rel ontketenen. Toch zijn spelers actie ver dan ooit op het gebied van social media. Frank de Boer drukt hen op het hart voorzich tig te zijn. ajaxlife "\0NQ,ERAL S51 @Gvanderwiei Twitterpauze @JLukoki 8 ACHTERGROND 19-01-2012 'Iets onschuldigs wordt snel stemmingmakerij' Gregory van der Wiel is een fanatiek twitteraar. Hij wordt bijgestaan door social media experts. oSj® Gregory van der Wiel O 21 Nov via UberSocial for BlackBeny Favorite Retweet Reply tact met supporters, maar tweets worden zo belangrijk gemaakt dat er voldoende online valkuilen zijn. Als een speler een tweet verstuurt, pikken media het direct op; iets onschuldigs kan zomaar prominent op Telegraaf.nl staan. "Ik heb er geen problemen mee dat spelers twitteren, alleen moeten ze goed beseffen welke invloed social media hebben," vertelt Frank de Boer. "Alles wat mijn spelers plaat sen, wordt breed uitgemeten. Daar heb ik een paar keer nadrukkelijk op gewezen. Iets onschuldigs kan zomaar stemmingmakerij worden." Een berichtje op Twitter, een zoge heten tweet, is met 140 tekens kor ter dan een sms'je, en dingen worden soms anders opgevat dan bedoeld. "Ik kan een sms'je sturen, maar dan weet je niet hoe mijn gemoedsrust is," geeft De Boer aan. "Jij kunt het interpreteren als 'goh, wat bot', ter wijl ik het vrolijk bedoelde. Dat is op Twitter ook zo. Je mist de knipoog, dat is het gevaar." Ondanks de gevaren gaat het Ajax en De Boer te ver regels op te stellen. "Het liefst zeg ik: hou het privé. Maar het is de huidige tijd en ik wil niet heel streng zijn," vervolgt De Boer. De trainer volgt zijn spelers niet, perschef Miel Brinkhuis doet dat wel. Speciaal beleid is er niet. "Er gelden algemene regels voor social media, voor televisie en zelfs voor op straat. Soms attendeer ik spelers op dingen die bij andere clubs zijn gebeurd, als een verkapte tip of waarschuwing," vertelt Brinkhuis. Gregory van der Wiel weet er alles van. Hij meldde zich af voor het Nederlandse elftal omdat hij niet mocht vliegen vanwege een hersen schudding, maar een concert van Lil' Wayne bezoeken was geen probleem. Van der Wiel zette een foto online en kreeg heel Nederland, inclusief bondscoach Bert van Marwijk, over zich heen. Twitter was in oktober 2009 nog nieuw. Van der Wiel laat zich inmiddels - na een twitterpauze en enkele aanva ringen met fans - adviseren door een social media expert, net als Siem de Jong. De Boer: "Ik denk dat dit heel goed is. Als het adviseren maar gaat om het besef van wat je opschrijft." Ook Anton-Jan Thijssen, strateeg bij pr-bureau TBWAYBusted juicht het inroepen van hulp toe. "Greg wil interesse van sponsoren opwekken door direct contact te hebben met zijn fans. Daar is een plan voor opge steld. Greg wordt bijgestaan door een aantal mensen die het beste met hem voorhebben. Hij schrijft zijn eigen tweets en plaatst foto's. Dat is juist het leuke van Twitter: het wordt niet door het management gedaan. Als een sporter altijd zelf op de foto staat, is dat reden om aan de oprechtheid van een account te twijfelen." Daar is bij Van der Wiel over nage dacht. De rechtsback heeft inmid dels al veel meer volgers, maar de honderdduizendste was het moment iets speciaals te doen. Van der Wiel stuurde een aantal volgers een per soonlijk kaartje. Thijssen: "Het is goed om direct contact te hebben met fans, net als het beantwoorden van vragen of feliciteren van vaste volgers met verjaardagen. Greg schreef de kaarten en om iedereen te Jody Lukoki 12 Dec via UberSocial for BlackBerry Favorite tl Retweet Reply DOOR KEVIN VAN NUNEN Twitteren wordt wel eens omschre ven als 'schreeuwen met het raam open' en is hartstikke populair in Nederland. Er worden per dag zo'n 5,4 miljoen tweets verstuurd, waar mee Nederlands de zesde taal op dit social medium is. Dit becijferde het Parijse onderzoeksinstituut Semio- cast in oktober 2011. Een Ajacied die staat te 'schreeu wen', verzamelt snel duizenden vol gers bij zijn raam. Het populaire medium geeft Ajacieden direct con- Jan Vertonghen twittert niet. Zonde, volgens Demy de Zeeuw. 'Hij zou twitteraar van de eeuw worden.'

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2012 | | pagina 8