'WE MOETEN DE KOMENDE JAREN DOSSIERS OPBOUWEN, OOK VAN MENSEN DIE WE AL JAREN KENNEN ALS HOOLIGAN' SVA-STANDPUNT ajaxlife ACHTERGROND -fl 4 19-01-2012 XX Aantoonp licht Opgebouwd dossier SVA-voorzitter Daniel Dek ker: "Zoals het artikel aan geeft moet er nog wel het een en ander gesleuteld worden aan de wet. We laten het graag over aan de juristen om die wet verder te verfijnen. Wij vinden dat de voetbalclubs zeker hun verantwoordelijkheid moeten nemen, maar daar moeten we ook reëel in zijn. De club kan niet bij de toegangscontrole alle mensen met een stadion verbod er tussenuit vissen. Dat zou in de praktijk beteke nen dat de supporters uren te voren aanwezig moeten zijn om een één-op-één paspoort controle te kunnen voeren. Dat moeten we niet willen. De SVA blijft benadrukken dat de goedwillende supporter geen gevolgen moet ondervinden van supporters met een stadi onverbod." De Rotterdamse burgemeester Aboutaleb (links) schreef in december, ook namens collega Van der Laan in Amsterdam een brief naar minister Opstelten (rechts) over de beperkte mogelijkheden van de Voetbalwet. Ook KNVB-directeur Bert van Oostveen (midden) wil een strengere wet. De burgemeesters van Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag lie ten halverwege december - dus voor het incident in de Arena - minister Opstelten al via een brief weten dat de Voetbalwet 'geen slagvaardig middel is' om overlast bij het voetbal te kunnen bestrijden. "We mogen alleen dossiers opbouwen van na de invoering van de Voetbalwet," stelt de woordvoerder van Van der Laan. "Dat betekent dat we de komende jaren dossiers moeten opbouwen, ook van mensen die we al jaren kennen als hooligan. De Voetbal wet eist ook dat er sprake moet zijn van het herhaaldelijk verstoren van de openbare orde. Wij willen ook eerder de maatregel kunnen opleggen, ook omdat we vaak first offenders zien. Als wij een gebiedsverbod opleggen, kan de desbetreffende persoon ook nog gewoon naar uitwedstrijden. En we kunnen slechts een verbod voor maxi maal drie maanden opleggen. We zien graag dat dit één seizoen wordt, voor zowel thuis- als uitwedstrijden." De burgemeesters krijgen bijval van Brouwer. De hoogleraar algemene rechtswetenschap stelt dat overlast- plegers al na een eerste keer gestraft moeten kunnen worden door een bur gemeester. En niet voor slechts drie maanden. "Als je aan het einde van het seizoen iets uitvreet, mis je door de zomerstop in drie maanden mis schien twee wedstrijden. Dat is toch geen harde straf? En het is toch gek dat je op grond van de Voetbalwet pas gepakt kan worden als je voor de twee de keer een stoeptegel naar een agent gooit?" Volgens Hofstee gaat dat laatste voorbeeld van Brouwer niet op, om dat je voor het gooien van een stoep tegel naar een agent gewoon voor de strafrechter komt. "Dat komt niet in het dossier van de burgemeester, maar gaat linea recta door naar het Open baar Ministerie. Daar doen wij dan wat mee. En ik vind de straffen niet te mild. Bij delicten die plaatsvinden rondom een stadion of bij een evene ment wordt de straf automatisch ver zwaard met 75 procent. Is het gericht tegen een politieagent, komt daar nog eens 200 procent bovenop. Dat noem ik niet licht." kunt iemand niet lang op het bureau laten zitten. Dan wordt het namelijk een vrijheidsontnemende straf. Ik ben dan ook voor een aantoonplicht. Iemand met een stadionverbod moet dan tijdens de wedstrijd aantonen dat hij niet in de buurt van het stadion zit. Dat zou kunnen met een telefoonge sprek met stemherkenning. Daar zit ten juridisch echter wel de nodige ha ken en ogen aan." Volgens Hofstee is er al een proef geweest, waarbij de reclassering men sen met een stadionverbod tijdens wedstrijden thuis opbelde, met een stemherkenningstoets daaraan ge koppeld. "Het kost veel geld," aldus Hofstee. "We hebben tot nu toe niet iets dat veel beter werkt dan de meld plicht. Maar we blijven op zoek naar methodes om eenvoudig een gebieds verbod te controleren." Hofstee mag het minst kritisch zijn over de Voetbalwet, ook hij ziet nog verbeteringen in de aanpak van voet balvandalisme. "Engeland heeft hon derd intelligence officers die elke dag informatie verzamelen op supporters fora en dergelijke, om dossiers op te bouwen tegen hooligans. Als je goed bent geïnformeerd, kun je ook een hoop narigheid voorkomen. Ik zou zo'n groep rechercheurs ook in Ne derland graag zien. Het voorbereiden van geweld is ook hier gewoon straf baar. En de goedwillende supporter heeft daardoor nog minder last van geweld. Daar doen we het uiteindelijk ook voor." Nog even terug naar de meldplicht. Volgens Brouwer is het een 'proble matische methode.' Hij legt uit: "Het probleem is dat als de burgemeester van Amsterdam een meldplicht geeft aan bijvoorbeeld iemand uit Almere, dat de politie in Almere, en dus ook die burgemeester, wordt opgezadeld met het probleem. Daarnaast is het een vrijheidsbeperkende staf, dus je nisterie goed uit de voeten kan met de huidige Voetbalwet, helemaal na 1 april van dit jaar. Hofstee: "Het zal dan gemakkelijker worden om een ge biedsverbod te geven: het wordt dan een maatregel, en geen straf. Wat het verschil is? Een straf moet in verhou ding staan tot het vergrijp. Een zware maatregel kan eigenlijk ook worden gegeven als het vergrijp vrij licht is. We zullen dus waarschijnlijk meer gebiedsverboden gaan zien in de toe komst." Burgemeesters vinden echter dat ze te weinig handvatten hebben om de problemen rond stadions en bij over last in wijken (waar de wet aanvan kelijk voor was bedoeld) op te lossen. Voor hen gelden ook andere regels dan voor bijvoorbeeld het Openbaar Ministerie. Om het kort te houden: een burgemeester kan alleen een sta dionverbod opleggen voor drie maan den (en deze drie keer verlengen met eenzelfde termijn), en heeft daarvoor een goed opgebouwd dossier nodig. Alleen notoire overlastplegers kun nen daardoor worden aangepakt, en alleen voor vergrijpen die zijn ge pleegd na de invoering van de Voet balwet. De gemeente Amsterdam wilde vorig jaar tien 'kolonels' uit de har de kern van Ajax een stadionverbod opleggen, maar hun dossiers waren mede gebaseerd op vergrijpen van voor de invoering van de Voetbalwet. De rechter ging daarmee niet ak koord. In een van de zaken loopt nog een bodemprocedure, aangespan nen door de gemeente. De uitspraak daarvan wordt in februari verwacht. "De Voetbalwet heeft nog niet gebracht wat we er van hadden ver wacht," stelt een woordvoerder van de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan. "Gelijk bij aanvang van de wet zijn we als Am sterdam voortvarend aan de slag ge gaan. De rechter heeft bij een van de dossiers het groepsverbod en de meldplicht ongedaan gemaakt. Uit eindelijk zijn er na de gemeentelijke bezwaarprocedure die volgde drie dossiers overeind gebleven. We heb ben er meermaals bij de wetgever op aangedrongen de Voetbalwet aan te passen. We proberen van alles, maar het blijven voorlopig lapmiddelen." Theo Hofstee, hoofdofficier van justitie in Amsterdam: 'Optimaal werkt het nog niet, maar we hebben goede handvatten.' een stadionverbod voor het leven op. Dit is de wet die wordt geprezen in politiek Den Haag en bij de KNVB. Maar over een meldplicht, waaraan Van Oostveen refereerde, wordt niets gezegd. Hoe zit dat? "De Hooligan Act kent geen meldplicht," laat Hof stee weten. "Dat is een misvatting." Hofstee was in november in Enge land om met eigen ogen te zien hoe politie en justitie daar werken. "De politie daar weet ook dat sommige mensen met een stadionverbod alsnog in een andere stad naar het voetbal gaan. Maar die raddraaiers houden zich wel gedeisd. Ze willen niet voor de tweede keer worden opgepakt. Dat is een misdrijf, waarvoor je vijf jaar in de cel kunt belanden. Wel is het zo dat Engelsen met een stadionverbod hun paspoort moeten inleveren als hun club of het nationale team in het bui tenland speelt. Ik heb ook wel eens het voorstel gehoord om dat bij ons ook in te voeren. Dat gaat niet, aangezien de grenzen open zijn. Je kunt zo de auto instappen en naar Frankrijk rijden zonder gecontroleerd te worden. En geland is een eiland, waar je wel een paspoort nodig hebt om er vanaf te komen." De Nederlandse Voetbalwet kent dus wel een meldplicht. Deze wordt lang niet aan iedereen met een sta dionverbod gegeven. Hofstee: "Als iemand een biertje naar een steward heeft gegooid, kan hij van de club een stadionverbod krijgen, maar de club kan daarbij nooit een meldplicht op leggen. Dat is alleen mogelijk bij een strafrechtelijk stadionverbod, dus bij ernstigere gevallen. Een meldplicht is ook niet niets, het is een vrijheidsbe perkende straf." Uit de woorden van Hofstee valt op te maken dat het Openbaar Mi-

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2012 | | pagina 11