'WE WILLEN AJAXFANS VOOR HET LEVEN MAKEN' 'EEN NIEUWE WEBSITE MET RUIMTE VOOR MENINGEN EN FOTO'S' 'BIJ JONGEREN ZIT DE AGENDA VOL' De doelgroepen van de Supportersvereniging Ajax De Supportersvereniging Ajax begon twintig jaar geleden als vereniging voor volwassen leden. Inmiddels kunnen ook jongeren en zelfs de jongste Ajaxfans bij de SVA terecht. De drie coördinatoren vertellen over verleden, heden en toekomst. SVA 12-01-2012 ajaxlife En]oy Responsibly] champions'leacue I' PJ"3 'Aanbieden van pakkende Aj axbelevingen' De kidspersconferentie: leden van de Ajax Kids Club mogen kritische en leuke vragen stellen aan Ajaxspelers. Marle-Catrle van der Weegen, coördi nator AJax Klds Club: "De Ajax Kids Club is voor leden van nul tot twaalf jaar. We bestaan nu elf jaar, en zijn gegroeid naar twintigduizend leden. Lucky is het grote icoon van de Ajax Kids Club. Hij is ook altijd bij onze eve nementen aanwezig en wenst de spelers voor de wedstrijden in de Arena succes. Leden krijgen zes keer per jaar het Ajax Kids Club blad. Sinds vorig jaar hebben we ook een eigen Ajax Kids Clublied." Wat willen jullie met de Ajax Kids Club bereiken? "We willen kinderen op een laagdrempe lige manier kennis laten maken met Ajax, en uiteindelijk ook om Ajaxfans voor het leven te maken. Omdat fans van Ajax uit het hele land komen, proberen we ook overal evenementen te organiseren, zoals de Ajax Kids Tour. Maar we hou den ook persconferenties voor kinderen met spelers, in de Amsterdam Arena." Deze evenementen zijn alleen voor leden van de Ajax Kids Club? "In principe zijn alle activiteiten, zoals met een speler het veld oplo pen of meedoen aan de kidspersconferentie, exclu sief voor leden van de Ajax Kids Club. Bij de Ajax Kids Tour maken we een kleine uitzondering. Hieraan mag je ook deelnemen als je lid wordt bij de aanmelding." Emlel de Jager, manager marketing en evenementen: "Ajax Life is voor een brede groep mensen: van de fanatieke seizoen kaarthouder tot men sen die misschien één keer per jaar naar de Amsterdam Arena komen, of vooral thuis op de hoogte gehou den willen worden van de ontwikkelingen bij Ajax. Ze hebben één ding gemeen: ze willen goed geïnformeerd worden. We brengen 365 dagen per jaar - dit jaar 366 - betrouwbaar Ajaxnieuws en supportersnieuws, via de website ajaxlife.nl en de krant Ajax Life." De SVA is een belangenbe hartiger. Maar wat heb ben jullie de Ajax Lifedoel- groep nog mee te bieden? "We hadden altijd al sup portersavonden, en leden krijgen korting bij de Ajax Fan Shop. Daarnaast kunnen alleen leden voor elke competi tiewedstrijd kaartjes winnen, en zijn er andere prijsvragen. En ze krijgen natuurlijk de Ajax Lifekrant, net als de Jonge Sohareleden. Verder willen we steeds meer een fulltime-serviceor ganisatie zijn voor Ajaxsupporters." Gaat er in 2012 nog iets veranderen? "Er komt een nieuwe website, met veel ruimte voor leden om hun mening en foto's te delen met andere Ajaxsupporters, bijvoorbeeld via social media. Verder blijven we op zoek naar de beste manier om pak kende Ajaxbelevingen aan te bieden en de lidmaatsohapsvoordelen uit te breiden. Dat is een proces dat nooit stilstaat." Roy Diepeveen, coördinator Ajax Jonge Schare: "Ajax Jonge Schare is in 2004 opge richt, en telt nu ongeveertienduizend leden tussen de dertien en achttien jaar. Voor 2004 kon deze groep wel lid worden, maar kregen ze hetzelfde aanbod als volwassenen. De stap van de Ajax Kids Club naar een vol wassen lidmaatschap was echter te groot, waar door te veel jonge leden afhaakten. De behoefte aan een tussengroep was dus groot." Dat werd dus de Ajax Jonge Sohare. Een lastige doelgroep? "Lastig niet, maar je merkt wel dat deze groep andere behoeften heeft dan bijvoorbeeld leden van de Ajax Kids Club. Door de middelbare school, bijbaantjes en zelf sporten, hebben jongeren min der tijd om deel te nemen aan eve nementen. De agenda's zitten vol. Je merkt wel dat jongeren veel bezig zijn op internet. Ze reageren veel op de website, op faoebook en op twit ter. Daar ligt ook meer hun interesse, zo hebben we begrepen uit onder zoeken en onze eigen Jonge Schare- klankbordgroep." Dat vraagt dus een andere aanpak. "Inderdaad. We blijven evenementen als de Bandieri Battle, de Dappre Schrijvers en het Ajax Jonge Sohare voetbaltoernooi in de Arena natuurlijk gewoon organiseren. Daarnaast gaan we in 2012 verder inspringen op de wensen van onze doelgroep, met onder meer een nieuwe web site. We gaan ook meer doen met social media. We zijn al actiever op faoebook en twitter, geven Jonge Sohareleden de ruimte om hun mening te geven, polletjes in te vullen, foto's en beel den te delen. En we hebben natuurlijk prijsvragen, waarbij kaartjes voor wedstrijden te winnen zijn, of een plekje als ballenjongen of vaandel drager bij een Europaoupwedstrijd bijvoorbeeld." Leden van Ajax Jonge Schare maken kans om voor een Europacupwedstrijd op het veld te staan als vlagwapperaar. De Open Dag wordt jaarlijks georganiseerd door de SVA en Ajax. NEW FOCUS

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2012 | | pagina 8