BOB ONTMOET AlAwMfl 'BELEVING, VREUGDE, VERDRIET VAN DE TROUWE AANHANG MOESTEN LEIDEND ZIJN' Ajax Life: lijfblad voor en door supporters AJAsroiMf1 Een van de pijlers van de Supportersvereniging Ajax (SVA) is de krant Ajax Life. Sinds 1994 valt dit medium bij leden op de mat. 'Dat eerste jaar was voor ons pionieren.' Afsched vol emotie ajaxlife **l| COMMUNICATIE O-f 12-01-2012 A X Herkenbaar In de loop der jaren versche nen er onder SVA-vlag enkele exclusieve Ajax Life-specials. Zo ontvingen de leden aan het eind van de seizoenen 2003/2004 en 2004/2005 een extraatje in de vorm van twee gebundelde ver sies 'Bob ontmoet'. SVA-erelid en icoon Bob Haarms had in die periode een rubriek in Ajax Life, waar hij vele grote clubmensen nostalgisch aan de tand voelde, zoals Frank Rijkaard, Rinus Michels, Piet Keizer en Jari Lit- manen. Beide edities zijn inmid dels collector's items. >r r v 1 ft- Sponsor1 altijd ajacied aan iuten:z<jllb aaJao'te, 1 /—If'-ie/min, aan j'JarJd'jJvantj uiüdnntóa fla.'i I, 'Jr-ia aia/van/ i AUl""fBUS wwwjuxxum:.! Combinatie site-krant nog steeds sterk' DOOR ONZE REDACTIE Eigenlijk had de krant die u nu in uw handen heeft Forza Ajax moe ten heten. Wat was het geval? In de Ajax Infokrant, een kortstondige voorloper van deze krant, was onder SVA-leden een wedstrijd uitgeschre ven een naam te bedenken voor een supportersblad voor de nieuwe sup portersvereniging. Daarop kwamen liefst 245 reacties binnen. Uiteinde lijk kozen 128 vrijwilligers op een landelijke SVA-bijeenkomst voor de titel Forza Ajax. Omdat de fanclub van FC Utrecht de kreet 'Forza' al gebruikte, werd uiteindelijk gekozen voor een andere naam. Ajax Life debuteerde in januari 1994 in tijdschriftvorm, telde 64 pagina's en verscheen zesmaal per jaar. Het blad was - in tegenstel ling tot tegenwoordig - te koop in de winkel en toenmalig basisspeler Sonny Silooy prees er bijvoorbeeld zijn eigen merchandising in aan. Daarnaast ontvingen SVA-leden in die periode nog het glossy Ajax Magazinevanuit de club. Verder was er een Ajax Supporterslijn, waarop leden informatie konden opvragen. Omdat internet pas in de jaren negentig begon te groeien (het fenomeen websites moest in 1993 wereldwijd nog exploderen) bleef het daar wel zo'n beetje bij, wat communicatie betreft. Nico Smith was in de periode 1994- 2004 hoofdredacteur van Ajax Life. Ajax Life had aanvankelijk twee pagina's in het Ajax Magazinemaar we wilden een eigen blad. Dat eer ste jaar was voor ons pionieren. Als we kritisch moesten zijn, waren we dat op een gepaste manier. David Endt (destijds perschef Ajax, red.) adviseerde de redactie. Het was een mooie tijd. Ajax was succesvol en speelde nog in De Meer." Onder zijn coördinatie transfor meerde het tijdschrift in de zomer van 2000 naar een tabloid. Een rigoureuze koerswijziging met als doel intensivering van het contact met de achterban. Zo kregen leden Ajax Life nu twintig keer per seizoen op de mat in plaats van zesmaal per competitiejaar. "We wilden in die tijd actueler kunnen zijn. Als je eens per twee maanden uitkomt, is het lastig om informatie over de kaartverkoop goed mee te nemen. Vanuit Ajax was die wens er dus ook." Na die gloriejaren diende Ajax Life ook in sportief mindere tijden her kenbaar te blijven voor de achterban. Erol Erdogan, van 2005 tot 2008 hoofdredacteur, had in 2005 een duidelijke visie voor ogen. "Een lijf blad voor en door Ajaxsupporters; dat was mijn idee destijds. Positief- kritisch en met passende humor. Veel voetbal, maar vooral vanuit de bele ving van de fans. Herkenbaar. Dus niet boven een nabeschouwing van een gewonnen uitduel in Eindhoven de kop: 'PSV op één punt genaderd', maar: 'Ajax deed keihard het licht uit in Eindhoven'. Beleving, vreugde en verdriet van de trouwe aanhang moesten leidend zijn." De interactie met de leden kreeg dankzij het wereldwijde web ook een impuls. Had de SVA in 2005 nog een beknopte site, onder aanvoering van Erdogan en diens collega Ernst-Jan Wilhelmis werkte de SVA toe naar de lancering van een nieuw online plat form. Dat resulteerde begin 2008 in de lancering van ajaxlife.nl. Erdogan: "De bedoeling was zoveel mogelijk leden en fans een podium te geven. 'User generated content', met een sjiek woord. Wed strijdverslagen, foto's en columns van fans zelf. Daarvoor was een goede online omgeving voor de SVA noodzakelijk. Zo ontstond het con tact met de achterban op dagelijkse basis, om hen op te kunnen roepen mee te doen. Hierdoor konden we actualiteit bieden, beter en sneller communiceren en fans online een podium geven. Deze combinatie van online (site) en offline (krant) onder de noemer Ajax Life vind ik nog steeds sterk. Mijn opvolger Sander Zeldenrijk heeft Ajax Life inhoude lijk weer een behoorlijke stap verder gebracht." Kritisch Danny Blind liet elders in deze Ajax Life al weten dat de media-aandacht voor Ajax de laatste vijf jaar buiten proportioneel is toegenomen. "Als je wil, kun je Ajax tegenwoor dig 24 uur per dag monito ren. Het aanbod is gigan tisch, hoewel veel content onderling wordt gekopieerd. Ik vraag me wel eens af wat je bestaansrecht dan is. Wij voegen liever zelf iets unieks toe. Snelheid is daarbij nog belangrijker geworden, maar dat mag nooit ten koste gaan van kwaliteit," zegt Zeldenrijk. De SVA werkt met een vaste redactie van drie mensen voor de krant en alle andere (social) mediakanalen. De hui dig hoofdredacteur erkent dat de toon van de krant de laatste jaren kritischer is geworden ten opzichte van de gloriejaren. "Dat kan ook niet anders als je als medium en vereniging her kenbaar wilt blijven. De site is wat brutaler dan de krant. In die laatste zit wat meer nuance. Beide worden hoog gewaar deerd, zo bleek uit ledenonder- zoek. Onze redactie bevindt zich overigens buiten de Arena. Dat zou je symbolisch kunnen zien: we schurken dicht tegen onze club aan, maar zijn uiteraard vrij in redactionele keuzes." Natuurlijk valt er nog veel meer onder de communicatievlag van de SVA. Zo ontvangen leden van de Ajax Kids Club zes keer per jaar een clubblad en kunnen zij zich uit leven op de site ajaxkidsclub.nl. De interactiviteit met de leden van Ajax Jonge Schare (dertien tot en met zeventien jaar) en Ajax Life (acht tien-plus) groeit per week via twitter (@aj axlife)facebook. com/a j axlife en de site ajaxlife.nl, dat in 2012 een nieuw jasje zal krijgen. Standpunten worden uitgedragen door voorzitter Daniel Dekker. Ook hier geldt dat de interesse vanuit de media in de mening van de SVA de laatste jaren alleen maar is gegroeid. ALTIJD AJACiïd utitl Ml tw «««au*'

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2012 | | pagina 17