~7ffT Litmanens Mercedes als bijgeloof In deze serie gaat Ajax Life op zoek naar de speciale betekenis die Jari Litmanen heeft gehad voor de stad Amsterdam in het algemeen en Ajax in het bijzonder. De mysterieuze Fin nader ontleed, als voetballer en mens. Deel 8: De Mercedes van Jari. ajaxlife >^n^V.JnoflvV?PnËlW,AP' AgD T^-z-pVO' Strak regime IN DE BAN VAN JARI 4 W 23-12-2011 X rhïÊSÊmËS^ gaan, maar opgeven was geen optie voor Litmanen. Hij was een man met een missie. En die missie moest volbracht worden, ook als het hek dicht was. Het ritueel mocht, nee, kón niet worden verbroken. 'Hé, het hek is dicht... Hoe kan dat nou?' 'Ja, weet ik veel, maar we zullen toch naar binnen moeten.' 'Hoe dan?' 'Ik zou het niet weten.' 'Nou, ik wel.' Schichtig; Endt: "Mobiele telefoons bestonden nog niet, maar afgezien daarvan: niemand wist dat wij die rondjes om het stadion maakten. Dat was echt iets van ons. De conciërge zal ons ongetwijfeld wel eens voorbij hebben zien rijden. Maar hij heeft ons er nooit op aangesproken." Dus zei Litmanen: 'Dan zal ik over het hek moeten klimmen. Endt: "Zo gezegd, zo gedaan. Het lukte met veel moeite, weet ik nog. Ik zelf ben onder het hek doorgekropen, dat leek me beter. Zie je het voor je? Schichtig om ons heen kijkend, als twee dieven in de nacht." iVdlVaHV.VTv, Klimmen over het hek van De Meer om bij de Mercedes te komen; Jari Litmanen had het er voor over. DOOR MARK VAN DEN HEUVEL Het moet in het vroege voorjaar van 1993 zijn geweest. In maart. Jari Litmanen, dat seizoen nieuw in de A-selectie van Ajax, had van trainer Louis van Gaal een extra lange winterstop voorgeschreven gekregen en bij terugkeer in Amsterdam signaleerde de sociale antenne van teammanager David Endt meteen dat er iets mis was. Problemen. Endt: "Wat wilde het geval: Jari had een auto gekocht in Zwitserland en geïmporteerd naar Nederland. Een Mercedes. Maar daar moesten invoerrechten over worden betaald en dat bleek maar moeilijk te lukken. Het kwam er in ieder geval op neer dat die auto niet de straat op mocht en daarom werd-ie gestald in een loods onder de Reynoldstribune van stadion De Meer, afgesloten met grote houten deuren. Dat had Jari zelf geregeld met de conciërge van het stadion, de heer Van Ingen." Om te voorkomen dat de accu leeg zou lopen, moest Litmanen wel 'kilometers maken' met z'n Mercedes. Maar de auto was onverzekerd. Dus wat te doen? Als teammanager van Ajax wordt er meer van je gevraagd dan het regelen van vliegtickets en hotelovernachtingen alleen. Endt en Litmanen verzonnen de volgende, nogal creatieve oplossing: in de avonduren voor elke wedstrijd van Ajax gingen ze een stukje rijden met de Mercedes, maar niet op de openbare weg... Endt, op heimelijke toon: "We gingen om een uur of acht 's avonds naar het stadion, als niemand er meer was, in Jari z'n zwarte Opel Corsa. Die noemden we het Zwarte Monster. Dan liepen we naar de achterkant van het stadion, schoven we deuren van de loods open - daar had Jari een sleutel van gekregen - en brachten we de Mercedes naar buiten. Vervolgens reden we negen rondjes om het stadion; vijf keer linksom en vier keer rechtsom. Daarna zetten we de Mercedes weer terug in de loods." Het was vaste prik: vijf keer links, vier keer rechts. Waarom wist niemand, maar er werd nooit van het strakke regime afgeweken. Dat hoorde zo, altijd vijf om vier. Verzin het maar. "Het was soms net een film," zegt Endt. "Jari achter het stuur, ik als bijrijder. Onderweg babbelden we wat. Het waren veelal dezelfde teksten. 'Wat een mooie auto hè?' 'Ja, geweldig hè.' 'En wat glimt-ie mooi hè?' 'Ja, hij rijdt als een wolk.'" "Ik hoor het Jari nog zeggen. De hele discussie rond het importeren van die Mercedes verschoof steeds meer naar de achtergrond. Het ging alleen nog maar om de rondjes die we er mee reden om De Meer. Om het feit op zich, niet om de auto." Meestal ging het goed, maar soms ook niet. Endt: "Dat wekelijkse ritje groeide al snel uit tot een soort bijgeloof, er móest met die Mercedes gereden worden, anders kon er niet gevoetbald worden de volgende dag. Zo voelde het een beetje, begrijp je?" Eehhh... Ja, enigszins. De wereld van een manisch gedreven genie als Litmanen valt niet altijd even gemakkelijk te doorgronden. Dus wat te doen als je bij het stadion aankomt en het hek blijkt opeens dicht te zijn? Een normaal mens zou naar huis De Mercedes van Litmanen stond in een loods onder de Reynoldstribune. Jari Litmanen, de legendarische nummer tien van Ajax, op vrijdag- of zaterdagavond klimmend over een hek van De Meer? Het lukte, maar niet zonder enige moeite. Endt: "Er móest met die Mercedes gereden worden. Het was een heel ander verhaal geworden; het ging allang niet meer om de accu, het ging om de routine die niet verbroken mocht worden. Het ging om winnen of verliezen.Het was een bijgeloof van Jari geworden." Wat ook wel eens gebeurde: de Mercedes wilde niet starten... Endt: "Ja, wat dan? Terug naar huis met het Zwarte Monster om startkabels te halen. Konden we niet vinden. Startkabels kopen en terug naar De Meer. Er moest immers gereden worden... Wat we er allemaal voor deden was echt ongelooflijk. Toch hadden we er vreselijk veel lol in. En dat is ook niet onbelangrijk." Wat er van de Mercedes geworden is? Endt zou het niet weten. "Volgens mij is het in ieder geval nooit gelukt om 'm officieel te importeren. Maar dat deed er op een gegeven moment ook niet meer toe." Laten we het er maar op houden dat de auto samen met stadion De Meer ten onder is gegaan. Negen om De rondjes Meer

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2011 | | pagina 17