~7ffT
Litmanens Mercedes als
bijgeloof
In deze serie gaat Ajax Life op zoek naar de speciale
betekenis die Jari Litmanen heeft gehad voor de stad
Amsterdam in het algemeen en Ajax in het bijzonder.
De mysterieuze Fin nader ontleed, als voetballer en mens.
Deel 8: De Mercedes van Jari.
ajaxlife
>^n^V.JnoflvV?PnËlW,AP' AgD T^-z-pVO'
Strak regime
IN DE BAN VAN JARI 4 W
23-12-2011 X
rhïÊSÊmËS^
gaan, maar opgeven was geen optie
voor Litmanen. Hij was een man
met een missie. En die missie moest
volbracht worden, ook als het hek
dicht was. Het ritueel mocht, nee,
kón niet worden verbroken.
'Hé, het hek is dicht... Hoe kan dat
nou?'
'Ja, weet ik veel, maar we zullen
toch naar binnen moeten.'
'Hoe dan?'
'Ik zou het niet weten.'
'Nou, ik wel.'
Schichtig;
Endt: "Mobiele telefoons bestonden
nog niet, maar afgezien daarvan:
niemand wist dat wij die rondjes
om het stadion maakten. Dat was
echt iets van ons. De conciërge zal
ons ongetwijfeld wel eens voorbij
hebben zien rijden. Maar hij heeft
ons er nooit op aangesproken."
Dus zei Litmanen: 'Dan zal ik over
het hek moeten klimmen.
Endt: "Zo gezegd, zo gedaan.
Het lukte met veel moeite, weet
ik nog. Ik zelf ben onder het hek
doorgekropen, dat leek me beter.
Zie je het voor je? Schichtig om ons
heen kijkend, als twee dieven in de
nacht."
iVdlVaHV.VTv,
Klimmen over het hek van De Meer om bij de Mercedes te komen; Jari Litmanen had het er voor over.
DOOR MARK VAN DEN HEUVEL
Het moet in het vroege voorjaar van
1993 zijn geweest. In maart. Jari
Litmanen, dat seizoen nieuw in de
A-selectie van Ajax, had van trainer
Louis van Gaal een extra lange
winterstop voorgeschreven gekregen
en bij terugkeer in Amsterdam
signaleerde de sociale antenne van
teammanager David Endt meteen
dat er iets mis was. Problemen.
Endt: "Wat wilde het geval: Jari had
een auto gekocht in Zwitserland
en geïmporteerd naar Nederland.
Een Mercedes. Maar daar moesten
invoerrechten over worden betaald
en dat bleek maar moeilijk te
lukken. Het kwam er in ieder geval
op neer dat die auto niet de straat op
mocht en daarom werd-ie gestald in
een loods onder de Reynoldstribune
van stadion De Meer, afgesloten
met grote houten deuren. Dat had
Jari zelf geregeld met de conciërge
van het stadion, de heer Van Ingen."
Om te voorkomen dat de accu
leeg zou lopen, moest Litmanen
wel 'kilometers maken' met z'n
Mercedes. Maar de auto was
onverzekerd. Dus wat te doen?
Als teammanager van Ajax wordt
er meer van je gevraagd dan
het regelen van vliegtickets en
hotelovernachtingen alleen.
Endt en Litmanen verzonnen de
volgende, nogal creatieve oplossing:
in de avonduren voor elke wedstrijd
van Ajax gingen ze een stukje rijden
met de Mercedes, maar niet op de
openbare weg...
Endt, op heimelijke toon: "We
gingen om een uur of acht 's avonds
naar het stadion, als niemand er
meer was, in Jari z'n zwarte Opel
Corsa. Die noemden we het Zwarte
Monster. Dan liepen we naar de
achterkant van het stadion, schoven
we deuren van de loods open - daar
had Jari een sleutel van gekregen -
en brachten we de Mercedes naar
buiten. Vervolgens reden we negen
rondjes om het stadion; vijf keer
linksom en vier keer rechtsom.
Daarna zetten we de Mercedes weer
terug in de loods."
Het was vaste prik: vijf keer links,
vier keer rechts. Waarom wist
niemand, maar er werd nooit van
het strakke regime afgeweken. Dat
hoorde zo, altijd vijf om vier. Verzin
het maar.
"Het was soms net een film," zegt
Endt. "Jari achter het stuur, ik als
bijrijder. Onderweg babbelden
we wat. Het waren veelal dezelfde
teksten.
'Wat een mooie auto hè?'
'Ja, geweldig hè.'
'En wat glimt-ie mooi hè?'
'Ja, hij rijdt als een wolk.'"
"Ik hoor het Jari nog zeggen.
De hele discussie rond het
importeren van die Mercedes
verschoof steeds meer naar de
achtergrond. Het ging alleen nog
maar om de rondjes die we er mee
reden om De Meer. Om het feit
op zich, niet om de auto."
Meestal ging het goed, maar soms
ook niet. Endt: "Dat wekelijkse
ritje groeide al snel uit tot een
soort bijgeloof, er móest met die
Mercedes gereden worden, anders
kon er niet gevoetbald worden de
volgende dag. Zo voelde het een
beetje, begrijp je?"
Eehhh... Ja, enigszins.
De wereld van een manisch
gedreven genie als Litmanen valt
niet altijd even gemakkelijk te
doorgronden. Dus wat te doen
als je bij het stadion aankomt en
het hek blijkt opeens dicht te zijn?
Een normaal mens zou naar huis
De Mercedes van Litmanen stond in een loods onder de Reynoldstribune.
Jari Litmanen, de legendarische
nummer tien van Ajax, op vrijdag-
of zaterdagavond klimmend over
een hek van De Meer? Het lukte,
maar niet zonder enige moeite.
Endt: "Er móest met die Mercedes
gereden worden. Het was een
heel ander verhaal geworden; het
ging allang niet meer om de accu,
het ging om de routine die niet
verbroken mocht worden. Het ging
om winnen of verliezen.Het was
een bijgeloof van Jari geworden."
Wat ook wel eens gebeurde: de
Mercedes wilde niet starten... Endt:
"Ja, wat dan? Terug naar huis met
het Zwarte Monster om startkabels
te halen. Konden we niet vinden.
Startkabels kopen en terug naar De
Meer. Er moest immers gereden
worden... Wat we er allemaal voor
deden was echt ongelooflijk. Toch
hadden we er vreselijk veel lol in. En
dat is ook niet onbelangrijk."
Wat er van de Mercedes geworden
is? Endt zou het niet weten.
"Volgens mij is het in ieder geval
nooit gelukt om 'm officieel te
importeren. Maar dat deed er op
een gegeven moment ook niet meer
toe."
Laten we het er maar op houden dat
de auto samen met stadion De Meer
ten onder is gegaan.
Negen
om De
rondjes
Meer