mSMEF, 'OVER DRIE OF VIER JAAR KOMEN ER RODE EN WITTE STOELTJES' ARENA KAN CRISIS AJAX NIET ONDER TAPIJT VEGEN Arena investeert twintig miljoen euro in hoofdgebouw ajaxlife De Amsterdam Arena is 4 april begonnen met een grondige verbouwing, die anderhalf jaar moet duren. Wat merkt de 'gewone' supporter van de verbouwing en het resultaat? ACHTERGROND Q 22-04-2011 'Meer business seats ook gunstig voor andere fans' Wanneer moet het 'nieuwe' hoofdgebouw eigenlijk af zijn? "Volgend jaar zomer. Als het goed is, ondervinden mensen rondom de wedstrijden van Ajax geen hinder van de werkzaamheden. Aangezien het een klein gedeelte van het stadion betreft, zal het gros van de supporters er zelfs helemaal niets van merken." Wat gebeurt er eigenlijk met de fanshop en Soccer World, dat bij de hoofdingang liggen? "Die blijven gewoon. De fanshop wordt wel gerestyled en waarschijnlijk vergroot, omdat het Ajax Museum weggaat. De trofeeën komen deels in de Ajax Experience op het Rembrandtplein te staan, deels in andere zalen in de Arena." Jullie hebben een plan gemaakt voor uitbreiding, mochten Nederland en België het WK krijgen. Dat gaat niet door. Ligt dat plan nu al in de papierversnipperaar? "Dat niet, ze liggen in een klein kamertje. Het is voor een club als Ajax niet ondenkbaar dat er 65.000 toeschouwers komen voor een topwedstrijd. De uitbreiding blijft dus interessant. Maar we moeten er wel geld voor hebben. Misschien dat we een slimme ingeving krijgen, of dat een suikeroom zich meldt. Het kost toch zestig tot tachtig miljoen euro. Ik denk eerder dat we na de huidige verbouwing verder gaan met het aanpassen van het kleedkamergedeelte. Het eerste elftal traint niet meer in de Arena. De sauna is daardoor bijvoorbeeld overbodig. Eigenlijk zijn de kleedkamers ook te klein." En het idee om de grachten dicht te bouwen? "Dat plan zijn we wel verder aan het uitwerken, maar we stuiten op wat problemen. Wat moet er bijvoorbeeld met de spelersopgang gebeuren aan de westzijde? Als we overal een oplossing voor hebben, kijken we hoeveel het moet gaan kosten en hoe we dat dan moeten gaan betalen. Wat betreft capaciteit zou het een aantal duizend plaatsen schelen; van 52.000 naar 54.000. We hebben er nog geen groen licht voor gegeven." Over groen gesproken: de Arena wil in 2015 de uitstoot van koolstofdioxide geheel gecompenseerd hebben, ofwel klimaatneutraal zijn. Waarom? "Er is een bewustwordingsproces dat we moeten oppassen met de aarde, dat we niet alles moeten opsouperen. Veel bedrijven zijn bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen. De stad Amsterdam heeft ons gevraagd of wij daar ook actief mee bezig willen zijn. De middelen zijn nu voorhanden. Zo zullen de nieuwe roltrappen bij het leeglopen van het stadion juist energie genereren. De trappen gebruiken de zwaartekracht van de mensen die erop staan. De roltrappen zijn in de loop der jaren slimmer geworden." Denkt u zelf ook zo groen? "Dertig jaar geleden, toen het een ideologie werd, was ik er nog niet mee bezig. Het is een belangrijk onderwerp, maar het moet je bedrijf uiteindelijk niet meer geld gaan kosten. Als er andere methodes goedkoper zijn, nemen we die." Er stond in de media zelf iets over een windmolen... "Dat klopt. We willen met Ajax samen een windmolen plaatsen tussen De Toekomst en de A2. Een rood-witte windmolen. Dat is dan meteen een mooi uithang bord voor de Arena en Ajax, voor de mensen die de stad binnen komen rijden." Het Arenadek wordt tot aan de kantoren van de Amsterdam Arena (voorgrond) dichtgemaakt. Nu lopen er nog bruggetjes naar de kantoren. we nu. Daarnaast kunnen we door meer ruimte achter de hoofdtribune meer betere seats verkopen. Dat genereert extra inkomsten voor Ajax. Extra inkomsten betekent extra mogelijkheden, en daar is de gemiddelde supporter ook blij mee. Overigens gaat Ajax over het prijsbeleid, en niet de Arena." DOOR MIKE VAN DAMME Om meteen maar een einde aan de hoop van veel supporters te maken: in de huidige verbouwingsplannen van de Amsterdam Arena komen geen rode en witte stoeltjes voor. "We moeten de stoeltjes binnen drie of vier jaar vervangen. Dan komen er wel witte en rode stoeltjes," stelt Arenadirecteur Henk Markerink. "Het kost aardig wat geld als je nagaat dat één stoeltje honderd euro kost. Ze zijn nu nog goed. Nieuwe stoeltjes komen misschien de uitstraling ten goede, maar het geeft geen kwaliteitsimpuls." Daar draait de huidige verbouwing wel om, een kwaliteitsimpuls? "Zeker. We zitten wat betreft het hoofdgebouw in een beknelde situatie. Het is oncomfortabel om nu bij de bestuurskamer te komen, of bij de business seats. De zalen zijn te klein en te laag. Dit gedeelte van de Arena is drastisch verouderd. De reden daarvan ligt in de bouw van de Arena, waarop is bezuinigd. Mensen raken ook snel de weg kwijt in het hoofdgebouw. Er is maar één roltrap; wie de andere kant op wil, moet via het noodtrappenhuis. Je weet dan al snel niet meer waar je heen gaat." De Arena wordt nu eigenlijk verbouwd naar oorspronkelijke staat? "Zo zou je het kunnen noemen. Er komen twee roltrappen naast elkaar. De zalen vormen in de nieuwe situatie het skelet rondom dat roltrappenhuis, zodat je meteen ziet waar je moet zijn. Het project kost twintig miljoen euro. Het is inderdaad de grootste investering die we hebben gedaan sinds de opening in 1996. Het aanbrengen van de roltrappen rondom het stadion kostte twaalf miljoen euro." Dit is vooral leuk voor mensen die gebruik maken van de skyboxen of business seats. Maar wat heeft de 'gewone' supporter aan deze verbouwing? "Ik heb net in de nieuwsbrief van sportmarketeer Frank van der Wall Bake gelezen dat 33 procent van de inkomsten van Ajax voortkomt uit de recette. Een groot deel is afkomstig van de zeventienhonderd business seats en zestig skyboxen. Die mensen betalen veel geld en verwachten daar kwaliteit voor. Die verhogen Het nieuwe roltrappenhuis gaat het hart van het nieuwe hoofdgebouw vormen. De zalen komen er als een skelet omheen te liggen. Twee nieuwe zalen verrijzen achter de bestuurskamer van Ajax, op niveau 4. Het creëert meer ruimte achter de hoofdtribune voor houders van de business seats. De crisis die is ontstaan tussen de Ajaxleiding en het kamp-Cruijff houdt ook het personeel van de Amsterdam Arena bezig. "Het is alsof er ruzie is bij de buren," aldus Henk Markerink. "Dat krijg je mee, en kun je niet onder het tapijt poetsen. Het is heel vervelend. Ook wij zijn gebaat bij rust en continuïteit bij Ajax. We hebben met de huidige directie veel bereikt, waardoor we efficiënter samenwerken. Er is synergie nodig voor betere prestaties, dat dreigt nu tot stilstand te komen. Het levert een stuk onzekerheid op, waardoor mensen een afwachtende houding gaan aannemen."

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2011 | | pagina 7