mSMEF,
'OVER DRIE OF VIER
JAAR KOMEN ER RODE
EN WITTE STOELTJES'
ARENA KAN CRISIS AJAX NIET ONDER TAPIJT VEGEN
Arena investeert twintig miljoen euro in hoofdgebouw
ajaxlife
De Amsterdam Arena is 4 april begonnen met een grondige
verbouwing, die anderhalf jaar moet duren. Wat merkt de 'gewone'
supporter van de verbouwing en het resultaat?
ACHTERGROND Q
22-04-2011
'Meer business seats
ook gunstig voor andere fans'
Wanneer moet het 'nieuwe'
hoofdgebouw eigenlijk af zijn?
"Volgend jaar zomer. Als het goed
is, ondervinden mensen rondom de
wedstrijden van Ajax geen hinder van
de werkzaamheden. Aangezien het
een klein gedeelte van het stadion
betreft, zal het gros van de supporters
er zelfs helemaal niets van merken."
Wat gebeurt er eigenlijk met de
fanshop en Soccer World, dat bij
de hoofdingang liggen?
"Die blijven gewoon. De
fanshop wordt wel gerestyled en
waarschijnlijk vergroot, omdat het
Ajax Museum weggaat. De trofeeën
komen deels in de Ajax Experience
op het Rembrandtplein te staan,
deels in andere zalen in de Arena."
Jullie hebben een plan
gemaakt voor uitbreiding,
mochten Nederland en België
het WK krijgen. Dat gaat niet
door. Ligt dat plan nu al in de
papierversnipperaar?
"Dat niet, ze liggen in een klein
kamertje. Het is voor een club als
Ajax niet ondenkbaar dat er 65.000
toeschouwers komen voor een
topwedstrijd. De uitbreiding blijft
dus interessant. Maar we moeten
er wel geld voor hebben. Misschien
dat we een slimme ingeving krijgen,
of dat een suikeroom zich meldt.
Het kost toch zestig tot tachtig
miljoen euro. Ik denk eerder dat we
na de huidige verbouwing verder
gaan met het aanpassen van het
kleedkamergedeelte. Het eerste
elftal traint niet meer in de Arena.
De sauna is daardoor bijvoorbeeld
overbodig. Eigenlijk zijn de
kleedkamers ook te klein."
En het idee om de grachten
dicht te bouwen?
"Dat plan zijn we wel verder aan
het uitwerken, maar we stuiten
op wat problemen. Wat moet er
bijvoorbeeld met de spelersopgang
gebeuren aan de westzijde? Als we
overal een oplossing voor hebben,
kijken we hoeveel het moet gaan
kosten en hoe we dat dan moeten
gaan betalen. Wat betreft capaciteit
zou het een aantal duizend plaatsen
schelen; van 52.000 naar 54.000.
We hebben er nog geen groen licht
voor gegeven."
Over groen gesproken:
de Arena wil in 2015 de
uitstoot van koolstofdioxide
geheel gecompenseerd hebben,
ofwel klimaatneutraal zijn.
Waarom?
"Er is een bewustwordingsproces
dat we moeten oppassen met de
aarde, dat we niet alles moeten
opsouperen. Veel bedrijven
zijn bezig met maatschappelijk
verantwoord ondernemen. De stad
Amsterdam heeft ons gevraagd
of wij daar ook actief mee bezig
willen zijn. De middelen zijn nu
voorhanden. Zo zullen de nieuwe
roltrappen bij het leeglopen van het
stadion juist energie genereren. De
trappen gebruiken de zwaartekracht
van de mensen die erop staan. De
roltrappen zijn in de loop der jaren
slimmer geworden."
Denkt u zelf ook zo groen?
"Dertig jaar geleden, toen het een
ideologie werd, was ik er nog niet
mee bezig. Het is een belangrijk
onderwerp, maar het moet je bedrijf
uiteindelijk niet meer geld gaan
kosten. Als er andere methodes
goedkoper zijn, nemen we die."
Er stond in de media
zelf iets over een windmolen...
"Dat klopt. We willen met Ajax
samen een windmolen plaatsen
tussen De Toekomst en de A2.
Een rood-witte windmolen. Dat
is dan meteen een mooi uithang
bord voor de Arena en Ajax, voor
de mensen die de stad binnen
komen rijden."
Het Arenadek wordt tot aan de kantoren van de Amsterdam Arena (voorgrond) dichtgemaakt. Nu lopen er nog bruggetjes naar
de kantoren.
we nu. Daarnaast kunnen we door
meer ruimte achter de hoofdtribune
meer betere seats verkopen. Dat
genereert extra inkomsten voor
Ajax. Extra inkomsten betekent
extra mogelijkheden, en daar is
de gemiddelde supporter ook blij
mee. Overigens gaat Ajax over het
prijsbeleid, en niet de Arena."
DOOR MIKE VAN DAMME
Om meteen maar een einde aan de
hoop van veel supporters te maken:
in de huidige verbouwingsplannen
van de Amsterdam Arena komen
geen rode en witte stoeltjes voor.
"We moeten de stoeltjes binnen drie
of vier jaar vervangen. Dan komen
er wel witte en rode stoeltjes," stelt
Arenadirecteur Henk Markerink.
"Het kost aardig wat geld als je
nagaat dat één stoeltje honderd euro
kost. Ze zijn nu nog goed. Nieuwe
stoeltjes komen misschien de
uitstraling ten goede, maar het geeft
geen kwaliteitsimpuls."
Daar draait de huidige
verbouwing wel om, een
kwaliteitsimpuls?
"Zeker. We zitten wat betreft het
hoofdgebouw in een beknelde
situatie. Het is oncomfortabel om
nu bij de bestuurskamer te komen,
of bij de business seats. De zalen
zijn te klein en te laag. Dit gedeelte
van de Arena is drastisch verouderd.
De reden daarvan ligt in de bouw
van de Arena, waarop is bezuinigd.
Mensen raken ook snel de weg kwijt
in het hoofdgebouw. Er is maar één
roltrap; wie de andere kant op wil,
moet via het noodtrappenhuis. Je
weet dan al snel niet meer waar je
heen gaat."
De Arena wordt nu
eigenlijk verbouwd naar
oorspronkelijke staat?
"Zo zou je het kunnen noemen.
Er komen twee roltrappen naast
elkaar. De zalen vormen in de
nieuwe situatie het skelet rondom
dat roltrappenhuis, zodat je meteen
ziet waar je moet zijn. Het project
kost twintig miljoen euro. Het is
inderdaad de grootste investering die
we hebben gedaan sinds de opening
in 1996. Het aanbrengen van de
roltrappen rondom het stadion kostte
twaalf miljoen euro."
Dit is vooral leuk voor mensen
die gebruik maken van de
skyboxen of business seats.
Maar wat heeft de 'gewone'
supporter aan deze verbouwing?
"Ik heb net in de nieuwsbrief van
sportmarketeer Frank van der Wall
Bake gelezen dat 33 procent van de
inkomsten van Ajax voortkomt uit de
recette. Een groot deel is afkomstig
van de zeventienhonderd business
seats en zestig skyboxen. Die mensen
betalen veel geld en verwachten
daar kwaliteit voor. Die verhogen
Het nieuwe roltrappenhuis gaat het hart van het nieuwe hoofdgebouw vormen. De zalen komen er als een skelet
omheen te liggen.
Twee nieuwe zalen verrijzen achter de bestuurskamer van Ajax, op niveau 4. Het creëert meer ruimte achter de hoofdtribune
voor houders van de business seats.
De crisis die is ontstaan tussen
de Ajaxleiding en het kamp-Cruijff
houdt ook het personeel van de
Amsterdam Arena bezig. "Het
is alsof er ruzie is bij de buren,"
aldus Henk Markerink. "Dat
krijg je mee, en kun je niet onder
het tapijt poetsen. Het is heel
vervelend. Ook wij zijn gebaat bij
rust en continuïteit bij Ajax. We
hebben met de huidige directie veel
bereikt, waardoor we efficiënter
samenwerken. Er is synergie nodig
voor betere prestaties, dat dreigt
nu tot stilstand te komen. Het
levert een stuk onzekerheid op,
waardoor mensen een afwachtende
houding gaan aannemen."