'NIEUWS OVER AJAX HEEFT EEN GROTERE IMPACT' De strijd tussen Ajax en het kamp-Cruijff is een ordinair straatgevecht geworden. Beide partijen gebruiken de media om de publieke opinie te beïnvloeden. 'We merken dat sommige bronnen voor ons moeilijk benaderbaar zijn.' "I O achtergrond jh Xvf 08-04-2011 ajaxlife De Telegraaf Dynamiek Johan Cruijff wordt na de presentatie van zijn plan aan de ledenraad 'overvallen' door de media. 'Media als wapen om doel te bei DOOR MIKE VAN DAMME Zelfs Miljoenenjacht ontkwam er niet aan, met dank aan finalist Ad Verduijn. De Naaldwijker moest zondagavond bij het kiezen van koffertje nummer veertien (van de in totaal 26) toch even refereren aan Johan Cruijff. Een goed koffertje dus, vroeg presentatrice Linda de Mol zich hardop af. "Niet per se," was het antwoord van Verduijn. Nederland is in de ban van Ajax. Sinds vorige week woensdag de bom in de Arena ontplofte en het bestuur en de raad van commissarissen hun functie ter beschikking stelden, staan de dagbladen dagelijks vol met Ajaxnieuws en columns over de club. Actualiteitenprogramma's op televisie sluiten naadloos op elkaar aan. Wie Ajax eet en drinkt, dreigt verzadigd te raken. Op het gebied van social media is de toestroom aan informatie helemaal niet meer bij te houden. Neem twitter. Volgens de website twirus.nl waren op donderdagavond - 24 uur na de persconferentie van Uri Coronel in de Arena - de woorden 'Ajax', 'Johan Cruijff' en '#Cruijff' nog altijd trending topics op twitter. Nederland is niet alleen in de ban van Ajax, iedereen lijkt er ook een mening over te hebben. Hoofdrolspelers, volgers en supporters gebruiken social media om hun mening te ventileren, lof te uiten over Cruijff of hun zorgen te uiten over de ontstane situatie. stadion om met elkaar over een crisis te praten. Via twitter kan iedereen tegenwoordig zijn mening kwijt. Zo ook de hoofdrolspelers. Ik denk dat elke journalist momenteel de tweets van Rutger Koopmans (zaakwaarnemer van Cruijff, red.) volgt. Het geeft aan de ene kant meer transparantie, aan de andere Adriaanse in 2001 de relatie tussen de krant en De Verlosser. "Het lijkt wel of alleen Johan Cruijff goed kan doen." Het is van oudsher dat de Amsterdamse krant en Ajax nauw aan elkaar zijn verbonden. Dat begon al in de tijd dat Jaap van Praag voorzitter was, en Rinus Michels trainer. Ajax verkoopt, De Telegraaf wil verkopen. "Ajax heeft de hoogste aantrekkingskracht," erkent chef sport Jaap de Groot. "Als het hommeles is bij PSV berichten we daar natuurlijk ook over, maar het effect is dan maar een kwart van als we hetzelfde zouden berichten over Ajax. Het heeft een andere impact. Maar ik denk dat van oudsher Ajax ons meer als Ajaxkrant heeft gezien dan wijzelf." Er valt niet aan Ajax te ontkomen. Dat is ook de conclusie van Marcel Broersma, hoogleraar Journalistieke Cultuur en Media aan de Faculteit der Letteren van de Rijksuniversiteit Groningen. Volgens Broersma komt dat deels door de komst van sociale media als twitter en facebook. "Mensen kunnen steeds gemakkelijker met elkaar in contact komen. Twintig jaar geleden moesten mensen wachten tot zondagmiddag in het kant geeft iedereen zijn eigen draai aan de feiten. Het is moeilijk te destilleren wat er echt aan de hand Het volgen van de traditionele media (lees: dagbladen) is ook niet toereikend. Het is een publiek geheim dat De Telegraaf door de jaren heen partij kiest voor Johan Cruijff. De 'Telecruijff' noemde Co De telefoon staat sinds enkele weken roodgloeiend bij De Groot (zoon van oud-Ajacied Theo de Groot), die elke zondagavond contact heeft met Cruijff vanwege diens column een dag later. De Groot is ongeveer voor elk televisieprogramma uitgenodigd. Waarschijnlijk om de mening van Cruijff te verwoorden, of om zich te verdedigen tegen de kritiek op zijn krant. De Telegraaf kiest vrij opzichtig de kant van Cruijff, en keert zich daarmee tegen het bestuur en de directie van Ajax. "We melden alleen de feiten," reageert De Groot. "We hebben nog niets hoeven te rectificeren. Dat zegt wel iets. Het is geen hetze tegen Rik van den Boog, zoals mensen suggereren. We hebben zaken aan de kaak gesteld, waar hij wel verantwoordelijk voor is. Niet de terreinknecht. Als journalist moet je in de materie duiken als je merkt dat het niet goed gaat bij een club. Dat hebben onze journalisten gedaan. We leggen uit waarom Ajax al zeven jaar geen kampioen is geworden, iets dat het publiek bezighoudt." De media lijken zich even verdeeld te hebben als de supporters van Ajax. Volgens Broersma is het een dynamiek die altijd heeft bestaan. "Het is een politiek spel, waar de media ook niet altijd controle op hebben. Als de Ajaxleiding vindt dat De Telegraaf pro-Cruijff is, zullen ze op zoek gaan naar een ander kanaal voor hun geluid. Dat gebeurt al zolang de wereld oud is. De omvang is nu alleen groter. Dat komt omdat de belangen groter zijn." De tegenhanger van De Telegraaf is toch het Algemeen Dagblad. Die krant publiceerde op vrijdag 1 april (gelekte) notulen, voicemailberichten en e-mails, waaraan voorzitter Uri Coronel refereerde tijdens de persconferentie twee dagen eerder.

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2011 | | pagina 9