reiken' WSlAS BELANGRIJKSTE GEBEURTENISSEN 'NIEUWS WORDT STEEDS SNELLER GEBRACHT' j I tic ajaxlife Snelle informatiewereld Vuile was Er is de afgelopen weken zoveel gebeurd, dat je haast het zicht kwijtraakt over wanneer wat werd gezegd en welke media wat brachten. Een overzicht. Donderdag; 24 maart Johan Cruijff, Dennis Bergkamp en Wim Jonk komen er onderling niet uit met de directie van Ajax, bij het bespreken van het rapport 'Op weg naar een georganiseerde chaos, op weg naar succes.' Voor de camera van de NOS zegt Cruijff: "Het is voor ons onacceptabel. Een directie, waarvan twee leden de ballen verstand van de materie hebben, wil het niet aan ons overlaten. Het gaat boven mijn verstand. De directieleden zitten alleen maar hun eigen stoel te verdedigen. Dat kan en mag zo niet langer." Vrijdag; 25 maart In onder meer NRC /Handelsblad zegt Ajax' algemeen directeur Rik van den Boog dat hij van Cruijff de opdracht heeft gekregen vijf mensen op straat te zetten, per direct. Een van hen is assistent-trainer en clubicoon Danny Blind. Zaterdag: 26 maart RTV Noord-Holland meldt dat Dennis Bergkamp 'niet goed op het plaatje staat' bij Ajax en daarom geen technische verantwoordelijkheid krijgt. De regionale zender baseert dat op verhalen van ingewijden. Maandag: 28 maart Cruijff laat in zijn wekelijkse column in De Telegraaf weten dat Danny Blind helemaal niet weg hoefde. Tevens hekelt hij de uitspraak over Bergkamp, die onnodig wordt beschadigd. Woensdag: 30 maart Er is een extra ledenraads vergadering. Het bestuur en de raad van commissarissen geven een verklaring en stellen hun functie ter beschikking. Voorzitter Coronel herhaalt zijn verhaal voor de aanwezige media tijdens een persconferentie. Hij citeert uit e-mails, notulen en voicemailberichten. "Cruijff zei: 'Als je Rik van den Boog steunt, ben je ook aan de beurt." Donderdag: 31 maart BNR Nieuwsradio laat mediaondernemerYves Gijrath (eigenaar Amsterdamse Miljonair Fair) aan het woord, die zegt de mails te hebben waarin Johan Cruijff zich gedraagt als een'dictator'. De nieuwszender zet enkele passages op de website. Het is het begin van Vrijdag: 1 april Het Algemeen Dagblad publiceert uit notulen, e-mailberichten en voicemails waarop het dagblad de hand heeft weten te leggen. Het verhaal beslaat meer dan twee pagina's. De kop: 'Ik beslis, jij mag uitvoeren... de rest snapt er toch niets van.' Het is een citaat van Cruijff aan Van den Boog. Zaterdag: 2 april Nieuwsuur en BNR hebben het rapport van het technische platform in handen gekregen. BNR plaatst het in pdf-formaat op de eigen website. Zondag: 3 april Maandag: 4 april Het is maandag en dus tijd voor de column van Cruijff in De Telegraaf. Hij toont zich wederom ongeduldig, maar tevens gematigd in zijn reactie. "We moeten nu beginnen, anders zijn we op 1 juli niet klaar." t r Dat het beeld is ontstaan dat het AD daardoor meer de kant van de huidige Ajaxleiding kiest, snapt Alexander van Eenennaam, chef sport van het dagblad. Hij wil dat wel rechtzetten. "Onze insteek is duidelijk: we willen zo objectief en volledig mogelijk berichten," aldus Van Eenennaam. "We kiezen nadrukkelijk geen partij. We trekken ons eigen plan, maar merken wel, en dat is zeer relevant, dat sommige bronnen voor ons heel slecht (Cruijff) of juist goed (Ajax) benaderbaar zijn. We konden de Ajaxbestuurders en -directieleden steevast gemakkelijk bereiken, wat ogenschijnlijk kan leiden tot eenzijdige berichtgeving. We hebben ook altijd geprobeerd het geluid van het kamp-Cruijff naar voren te laten komen. Zo hebben we Dennis Bergkamp centraal gesteld in een van onze stukken." Van Eenennaam noemt het in handen krijgen van de notulen en e-mails 'een journalistieke prestatie die je vervolgens haast vanzelfsprekend ook goed wil presenteren'. "Ook die dag hebben we er alles aan gedaan om het kamp-Cruijff te laten reageren, en daar zijn we daarna niet mee gestopt. Wij willen ook graag een interview met Johan Cruijff, maar tot de dag van vandaag is dat 'in overweging'. Hij kan alle ruimte krijgen. Graag zelfs." De drang van dagbladen om zich te profileren is met de komst van internet en sociale media toegenomen, stelt Broersma, die onderzoek heeft gedaan naar hoe kranten zich staande houden in de snelle informatiewereld. "Dagbladen als De Volkskrant en NRCHandelsblad, proberen het nieuws meer te duiden, waar De Telegraaf bijvoorbeeld veel meer op emotie van de lezer speelt. Met Sjuul Paradijs als hoofdredacteur doet de krant veel meer aan campagnejournalistiek, profileert zich aan de hand van enkele thema's. Nu is Ajax een zeer interessant thema." Dat er door de media wordt uitgepakt, snapt hij wel. Hij plaatst echter wel een kanttekening bij de snelheid waarmee het gebeurt. "Op die woensdagavond was de NOS live met een reactie van Cruijff. Dat zou twintig jaar geleden niet zijn gebeurd. Het nieuws wordt steeds sneller gebracht. Dat is een goede zaak, maar die woensdag zag je een keerzijde. Cruijff werd er door overvallen. Het is soms goed als de hoofdrolspelers eerst alles op een rijtje kunnen zetten en daarna pas reageren. Dan krijg je een beter beeld van het volledige verhaal." Oja, om volledig te blijven: het koffertje veertien dat Ad Verduijn in Miljoenenjacht openmaakte, maakte hem niet armer of rijker. zevende 'Undo x Er zijn vaker 'oorlogen' binnen de club uitgevochten. Maar ging dat altijd gepaard met zoveel media- aandacht? Volgens 'Ajaxhistoricus' Evert Vermeer is de huidige crisis wel extreem. "Ik kan me nog herinneren dat voorzitter Harmsen in 1988 overhoop lag met Cruijff, die toen trainer was. Dat is toen ook geëscaleerd. Maar Cruijff hield toen zijn mond. En Ajax schakelde toen geen pr-bureau in. Het waren toch andere tijden. Ajax hield de media toen liever op grote afstand, zag de pers meer als vijand. Dat begon al een beetje onder Jaap van Praag, toen de pers nog in de bestuurskamer mocht komen. Er hing alleen een koord, waar journalisten achter moesten blijven. Die vingen natuurlijk wel eens wat op, waar Ajax achteraf niet blij mee was." Volgens Jaap de Groot werd er destijds overigens ook wel gelekt naar de media. "Dat is van alle tijden. En dat is prima. Het zorgt voor transparantie. Maar het moet niet zo zijn dat er gemanipuleerde informatie wordt gelekt. Dat gaat een grens over." Een greep uit de landelijke dagbladen de ochtend na ACHTERGROND 08-04-2011 De media als machtsmiddel: het is niet de eerste keer, en zeker niet de laatste, dat een geschil in de media wordt uitgevochten. In het geval van Ajax is het momenteel schadelijk voor de club. Alle vuile was ligt binnen een mum van tijd op straat. "Ik denk dat de keuze niet zozeer bij de media ligt, als wel bij de betrokkenen," meent Van Eenennaam. "Linksom of rechtsom: als partijen iets willen forceren, doen ze dat toch wel. Het is alleen aan hen te kiezen voor de instrumenten. Soms zijn dat media, soms andere partijen." Het zijn woorden waar Broersma zich in kan vinden. "Cruijff gebruikt De Telegraaf als wapen om een doel te bereiken. De publieke opinie wordt daardoor beïnvloed. Dat de leiding van Ajax dan ook de publiciteit zoekt, is dan niet gek. Ook zij zullen de publieke opinie willen beïnvloeden." Ajax maakte daarvoor overigens gebruik van het communicatie- en strategiebureau Burson-Marsteller. hiiiet SCVindinfl:'>u,akin(m.,v noiu v(,n n>„(l de hectische woensdagavond in de Arena. Cruijff reageert enkele uren later verbaasd op de uitlatingen tegenover dezelfde journalisten. "Zo praatten we niet eens in de kleedkamer tegen elkaar." een mediatour van Gijrath, die ondermeer De Wereld Draait Door en Eén Vandaag te woord staat. Ajax wint met 3-0 van Heracles Almelo. Ajax Life 16 gaat aan het einde van de middag naar de drukker. (MvD)

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2011 | | pagina 10